Centrum formalnej komunikacji firmy z mediami – to najkrótsza definicja tradycyjnego biura prasowego. Dziś jednak takie zawężenie nie ma już racji bytu. Komunikujemy szerzej, pełniej, wykorzystując wiele kanałów, a wyzwaniem staje się zachowanie spójności przekazu oraz wykorzystanie potencjału tworzonych treści, które coraz cześciej są klipami wideo.
Klasycznie rozumiane biuro prasowe, to miejsce agregujące informacje prasowe firmy. Jest to przestrzeń oficjalnej komunikacji marki skierowana głównie do dziennikarzy i wydawców mediów. Aby działało musi być zintegrowane z witryną firmy i nie da się go zastąpić blogiem czy profilem firmy na Facebooku.
Trudno jednak mówić tylko o biurze prasowym gdy komunikujemy szeroko a z drugiej strony indywidualnie a budowa relacji z mediami jest tylko jedną z funkcji współczesnego newsroomu. Staje się on dziś centrum komunikacji marki z całym otoczeniem, a więc nie tylko z mediami i liderami opinii, ale też z konsumentami, klientami, partnerami czy społecznością lokalną.
Komunikacja z otoczeniem to tworzenie informacji, artykułów, komentarzy rynkowych – treści, które stały się ważnym elementem komunikacji w internecie. Wpisuje się to od zawsze w content marketing, który jest coraz bardziej doceniany ale też coraz bardziej wymagający. Klasyczne SEO (Search Engine Optimization) ewoluuje w SXO (Search Experience Optimization) – projektujemy treści myśląc o tym jaką reakcję u odbiory powinny wywołać. To sprawia, że współczesny newsroom staje się hubem treści (content marketing hub), który jest w stanie pokazywać ich efektywność.
Współczesny newsroom jest dzisiaj hybrydą łączącą wiele funkcji i wiele kanałów komunikacji firmy – witrynę internetową, system mailingowy, kanały social media i content marketing. To także system budowania relacji indywidualnych i realna pomoc w tworzeniu spójnego i transparentnego obrazu marki oraz zwiększona efektywność zintegrowanej komunikacji.
Nowoczesny newsroom to również hybryda technologiczna łącząca w sobie kilka systemów oraz agregująca informacje analityczne z nich pochodzące. W praktyce, to na tyle złożony system, że może być budowany tylko w oparciu o dedykowane platformy SaaS (Software as a System).
Takie rozwiązania w Polsce rozwija firma netPR.pl. Od maja 2016 roku rozwiązania newsroomów netPR.pl pozwalają na dodatkową na opcjonalną integrację z systemem monitoringu internetu i mediów społecznościowych Newspoint.