Na wiosnę klienci czują potrzebę zmian. Wykorzystaj ten moment, by odświeżyć ich relacje z marką. Wiosenny remarketing jest szczególnie skuteczny w branży sezonowej.
Branże sezonowe powinny maksymalizować swoje wysiłki, by jak najefektywniej wykorzystać moment popularności. Taki okres nastał teraz, gdy wraz z wiosenną pogodą, nadchodzi czas na wymianę opon, mebli w ogrodzie, zrobienie porządków w mieszkaniu, uzupełnienie braków w garderobie i letnim sprzęcie sportowym.
W planie marketingowym marek działających w modelu sezonowym koniecznie powinien znaleźć się remarketing. Według badań przeprowadzonych przez Bain & Company, zwiększenie retencji (powracalności) klientów o 5 proc. może prowadzić do wzrostu zysków w wysokości od 25 do 95 proc. Dużo łatwiej przyjdzie ci przekonać dotychczasowego klienta do ponowienia zakupów (szanse wynoszą 60-70 proc.) niż pozyskać nowego (prawdopodobieństwo to jedynie 5-20 proc.). Skierowanie komunikacji do klientów, którzy wcześniej korzystali z usług firmy, bardziej się opłaca niż pozyskiwanie nowych leadów.
Wraz z nastaniem dobrej pogody ludzie stają się bardziej mobilni, częściej wychodzą, również ze świata online. W wiosennym remarketingu warto więc sięgnąć po działania mobile marketingu. Najprościej, bez potrzeby łączenia się z internetem, bez dużych budżetów a skutecznie wysłać klientowi wiadomość tekstową.
O czym pamiętać, przeprowadzając wiosenną kampanię remarketingową za pomocą SMS-ów?
1. Poznaj i przewiduj potrzeby
Komunikacja SMS odbywa się na zasadach permission marketingu, marka może wysyłać wiadomości do klientów, którzy podali przy obsłudze swój numer telefonu i zgodzili się na przetwarzanie danych. Platformy do masowej wysyłki umożliwiają szczegółowe targetowanie klientów, podobnie jak w przypadku maili. Posiadając dane o dotychczasowej aktywności klientów, zastanów się, czego potrzebują obecnie. Jeśli w zeszłym roku klient kupił meble ogrodowe, nie proponuj mu nowej ławki, tylko środki do pielęgnacji drewna i farbę, by mógł odświeżyć po zimie posiadany komplet. Jeśli klient kupował w sklepie sportowym sprzęt do różnych sportów zimowych i widać, że sport jest obecny w jego życiu, poinformuj go o modnych aktywnościach wiosennych, np. tak „Marta, otwieramy sezon wiosenny. Zamień kombinezon narciarski na strój rowerowy! Najnowszą kolekcję znajdziesz pod linkiem idz.do”. – Komunikacja SMS jest odbierana bardziej osobiście niż mail czy ulotka. Bardzo ważne w tym kanale jest personalizowanie swojego przekazu, zwracanie się po imieniu i wysyłanie jedynie przydatnych z punktu widzenia klienta informacji – tłumaczy Andrzej Ogonowski, Brand & PR Director w SMSAPI, platformie do masowej wysyłki SMS, MMS i VMS.
2. Dobry timing
SMS-y są zazwyczaj odczytywane w ciągu 3 minut po ich dostarczeniu, dlatego bardzo istotne jest dostosowanie czasu wysyłki do treści i odbiorcy. Pisz do swoich klientów wtedy, gdy tego potrzebują. Jeśli prowadzisz serwis wymiany opon, zachęć klientów do odwiedzin wysyłając im na początku tygodnia, gdy robią plany na cały tydzień, SMS o treści „Jeszcze nie zmieniłeś opon? Mamy dla Ciebie wolny termin we wtorek lub czwartek wieczorem. Czekamy na ul. Grochowskiej 63 w godzinach 7-21”. Ułatw umówienie się i zachęć do działania, pisząc „Chcesz się umówić? Odeślij w odpowiedzi na tę wiadomość UMOW, oddzwonimy i umówimy serwis na pasującą ci godzinę”. Tego typu komunikacja pomoże utrzymać pełne wykorzystanie stanowisk w warsztacie. Ważne: szanuj czas swojego odbiorcy, nie wysyłaj mu wiadomości po godz. 20 ani przed 8 rano.
3. Wartość dodana
Klient chętniej zostawi swój nr telefonu, jeśli zaoferujesz mu cos w zamian – wcześniejszy dostęp do nowej oferty, unikalny kod zniżkowy, zaproszenie na pokaz. Wysyłając SMS-a z unikalnym rabatem bardziej zmotywujesz klienta do działania i zyskasz jego lojalność.
4. Buduj relację
Za pomocą SMS-a możesz nie tylko informować, ale również prowadzić dialog. Pytaj o feedback, nawet jeśli może być niekorzystny. Możesz to zrobić wysyłając w wiadomości link do ankiety badającej satysfakcję klienta lub prosząc o odpowiedź w SMS-ie zwrotnym. Według badań LoyalityOne klienci, którzy poskarżyli się firmie i zobaczyli, że zgłaszany problem został rozwiązany, byli o 84 proc. mniej skłonni do zmniejszenia wydatków w firmie niż klienci, którzy przemilczeli niezadowolenie. Jak widać, nawet zła opinia może przynieść korzyści.
– Wysyłanie klientowi wiadomości przydatnych i korzystnych widocznie wpływa na jego lojalność wobec marki. Jeśli klienci oczekują od firmy komunikacji bezpośrednio na komórki warto wprowadzić newsletter SMS, który pozwala pozostać w stałym kontakcie – zauważa Andrzej Ogonowski z SMSAPI.