Mimo że system ochrony zdrowia służy wszystkim obywatelom, ciągle jest atakowany przez cyberprzestępców. Dlaczego placówki medyczne, niezależnie od ich wielkości, są stale zagrożone? Powód jest prosty: posiadają niezwykle cenne dane osobowe, medyczne i finansowe.
Ukradzione informacje mogą zostać wykorzystane do włamania się do innych systemów, sprzedane innym przestępcom lub stosowane do szantażowania ofiary, że w przypadku braku opłacenia okupu zostaną upublicznione, co sprowadzi na zarządzającą nimi placówkę konsekwencje prawne.
1. E-mail
Poczta elektroniczna nadal jest podstawowym środkiem komunikacji w placówkach ochrony zdrowia, co czyni ją oczywistym celem atakujących. Cyberprzestępcy wykorzystują takie manipulacyjne metody socjotechniczne jak phishing czy spear phishing w celu zdobycia danych uwierzytelniających do różnych internetowych usług lub przeprowadzenia ataku typu ransomware.
2. Urządzenia IoMT
Urządzenia IoMT (Internet of Medical Things), takie jak inteligentne systemy regulujące temperaturę lub maszyny do zdalnego monitorowania pacjentów, mają znaczący wpływ na komfort i bezpieczeństwo pacjentów. Odciążają także lekarzy i pielęgniarki, ale często bywają celem atakujących chcących uzyskać za ich pośrednictwem dostęp do infrastruktury IT całej placówki.
3. Systemy EHR (Electronic Health Record)
Personel medyczny korzysta z systemów elektronicznych kart zdrowia, aby śledzić historię leczenia pacjentów. Oczywiście są to dane wrażliwe, a – co za tym idzie – bardzo pożądane przez cyberprzestępców. Po ich potencjalnym przejęciu, z zastosowaniem oprogramowania ransomware, atakujący mogą wymusić okup w zamian za odszyfrowanie informacji, grożąc dodatkowo ich upublicznieniem.
4. Urządzenia elektroniczne
Laptopy, tablety, telefony komórkowe i inne urządzenia używane w na co dzień w placówkach ochrony zdrowia mogą zostać skradzione, zhakowane lub zmanipulowane. Z reguły prowadzi to do utraty danych uwierzytelniających lub innych poufnych informacji, które mogą dostać się w ręce cyberprzestępców.
5. Stare oprogramowanie i systemy
Przestarzałe, ale nadal niewycofane z użytku systemy, są otwartym zaproszeniem dla cyberprzestępców. Niewspierane przez producentów rozwiązania, które są nadal obecne i widoczne w wielu placówkach ochrony zdrowia, są w największym stopniu narażone na atak ze względu na brak aktualizacji bezpieczeństwa.
Trzy najlepsze praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa dla ochrony zdrowia
1. Zasady bezpieczeństwa
Specjaliści ds. bezpieczeństwa powinni ustalić zasady minimalizujące prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia w swojej firmie lub placówce ochrony zdrowia poprzez przeprowadzanie regularnych ocen ryzyka i zapewnienie pracownikom szkoleń. Skuteczna edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa musi także obejmować ścisłe kierownictwo, które może łatwo paść ofiarą ataków typu spear phishing (podszywanie się pod kogoś znajomego lub innego pracownika firmy w celu wyłudzenia haseł lub danych dostępowych).
Inne postawy, które warto zaszczepiać pracownikom placówek ochrony zdrowia, to używanie silnych haseł i ich regularne zmienianie, zachowywanie szczególnej ostrożności przy pracy z wrażliwymi danymi oraz pilnowanie służbowego sprzętu elektronicznego przed kradzieżą.
2. Plan reagowania na incydenty
Kierownicy zespołów zajmujących się IT i cyberbezpieczeństwem muszą mieć opracowane plany reagowania na incydenty. W zwalczaniu zagrożeń warto być proaktywnym i szykować się na różne scenariusze. W ich planowaniu pomogą kompleksowe rozwiązania cyberochronne, oferowane przez specjalizujące się w tym zakresie firmy, takie jak Fortinet.
3. Wdrażanie rozwiązań zabezpieczających z myślą o automatyzacji i integracji
Placówki ochrony zdrowia muszą być wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym zapory firewall nowej generacji oraz zawsze zaktualizowane oprogramowanie antywirusowe. W dobie teleporad i zdalnego monitorowania stanu zdrowia pacjentów konieczne jest także wdrożenie takich rozwiązań, jak zapewniające bezpieczny zdalny dostęp do zasobów sieciowych mechanizmy Zero Trust Network Access (ZTNA) i SD-WAN. Pomocna w wyeliminowaniu lub ograniczeniu liczby naruszeń może być także segmentacja całej infrastruktury IT