Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał na podstawie art. 28 ust. 1 Pt w związku z art. 30 ust. 1 Pt decyzję nr DHRT-WWM-6080-134/13(31) odmawiającą zmiany umowy o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie połączenia sieci z dnia 30 czerwca 2008 r., zawartej pomiędzy CP a P4 sp. z o.o. w zakresie zmiany wysokości stawki za zakańczanie połączeń w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej CP (stawki MTR CP).
Decyzją Prezes UKE odmówił zmiany umowy polegającej na określeniu stawki MTR CP na poziomie 100% najwyższej stawki MTR spośród stawek MTR stosowanych przez operatorów zasiedziałych MNO (niezależnie od okresu taryfikacyjnego) oraz dodania do umowy klauzuli na wypadek uchylenia Decyzji SMP CP (tj. decyzji nakładającej na CP określone obowiązki regulacyjne związane z usługą zakańczania połączeń w sieci CP).
Prezes UKE uznał, że wprowadzenie zmiany do umowy, zgodnie z propozycją CP, w zakresie, w jakim propozycja ta dotyczy określenia stawki MTR należnej CP w wysokości 100% najwyższej spośród stawek MTR stosowanych przez operatorów zasiedziałych MNO, mogłoby w przyszłości prowadzić do sprzeczności z obowiązkiem wynikającym z Decyzji SMP CP. Należy bowiem mieć na uwadze, że w hipotetycznej sytuacji czasowego zróżnicowania stawek MTR operatorów zasiedziałych MNO CP pobierałby stawkę wyższą niż P4. Oznaczałoby to niewypełnienie obowiązku zakazu stosowania zawyżonych stawek MTR w ruchomej publicznej sieci telefonicznej CP, wynikającego z Decyzji SMP CP i dyskryminację względem P4.
Prezes UKE stwierdził, iż wobec okoliczności, iż w chwili obecnej w umowie strony mają ustalone stawki MTR na symetrycznym poziomie – 0,0429 PLN/min., brak jest podstaw do zmiany warunków współpracy. Stawka MTR P4 oraz stawka MTR CP oparte zostały bowiem o przewidziany w Zaleceniu Komisji 2009/396/WE z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie uregulowań dotyczących stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych i ruchomych (tzw. Zalecenie w sprawie FTR i MTR) model operatora efektywnego, którego profil stworzony został w oparciu o dane techniczne i ekonomiczne krajowych infrastrukturalnych operatorów telefonii mobilnej.
W odniesieniu do drugiej propozycji CP, dotyczącej wprowadzenia do umowy klauzuli, zgodnie z którą w przypadku, gdy Decyzja SMP CP utraciłaby z jakichkolwiek przyczyn moc wiążącą (w całości bądź w części dotyczącej obowiązku stosowania stawek MTR CP, w szczególności w przypadku prawomocnego uchylenia lub stwierdzenia nieważności przedmiotowej decyzji), w stosunkach między stronami obowiązywać miałaby stawka MTR CP w wysokości 0,1223 PLN/min, Prezes UKE wskazuje, że w chwili obecnej nie można jednoznacznie ustalić skutków wprowadzenia tego rozwiązania. Przy założeniu, że określony przez CP warunek ziściłby się w przyszłości, nie sposób jest stwierdzić, w jakich okolicznościach i kiedy stawka MTR CP w wysokości 0,1223 PLN/min znalazłaby zastosowanie. Nie można między innymi ocenić, jak proponowana stawka MTR CP kształtowałaby się względem stawek MTR innych operatorów MNO, a to oznaczałoby, że istnieje poważne ryzyko świadczenia przez CP w przyszłości tej samej usługi różnym operatorom na odmiennych warunkach, co nie sprzyja rozwojowi konkurencji i wpływa na dyskryminujące ustalenie warunków współpracy międzyoperatorskiej.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Prezes UKE uznał, iż proponowana przez CP zmiana umowy nie znajduje uzasadnienia w świetle szeregu przesłanek zawartych w art. 28 ust. 1 Pt, w związku z czym wniosek CP o zmianę umowy nie zasługuje na uwzględnienie.