Ruszyło drugie „Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej”. W tej edycji obejmie nie tylko dorosłych, ale również młodzież szkolną, dla której opracowywana jest specjalna wersja Kwestionariusza Samooceny Higieny Cyfrowej. Organizatorami projektu badawczego trwającego od 2022 roku jest Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa i Fundacja Orange.
Higiena cyfrowa to zachowania chroniące zdrowie związane z używaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza internetu i urządzeń ekranowych. Pierwsze „Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej” przeprowadzono w listopadzie 2022 roku na reprezentatywnej grupie dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce. Badanie przyniosło obraz poziomu higieny cyfrowej osób dorosłych, a wykorzystane w nim narzędzie badawcze udostępnione zostało publicznie w celach edukacyjnych
– Test Higieny Cyfrowej można wykonać za darmo pod adresem www.higienacyfrowa.pl. – Wyniki badań higieny cyfrowej spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i otworzyły debatę publiczną na temat używania internetu i ekranów przez dorosłych, czego skrzętnie staraliśmy się jako społeczeństwo unikać w poprzednich latach – mówi Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i autorka książki „Wychowanie przy ekranie”. – Jednocześnie stale docierają do nas głosy ze strony szkół o zapotrzebowaniu na test higieny cyfrowej dla młodzieży szkolnej. Dlatego w tej edycji badań opracowujemy adaptację Kwestionariusza Samooceny Higieny Cyfrowej w wersji dla osób w wieku 13-17 lat i po zakończeniu badań reprezentatywnych udostępnimy go do bezpłatnego użytku w formie testu.
Pracami zespołu badawczego kierują dra hab. Magdalena Woynarowska (Warszawski Uniwersytet Medyczny) i Magdalena Bigaj (Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”). Skład zespołu w drugiej edycji badań tworzą prof. Mariusz Panczyk (Warszawski Uniwersytet Medyczny), dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański) i dr Konrad Ciesiołkiewicz (Fundacja Orange). Recenzentem naukowym badania został dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM.
– Szczególną wartością tych badań jest ich edukacyjny charakter i utrzymanie ich w duchu psychologii pozytywnej, czyli koncentrowania się na mocnych stronach i kompetencjach badanych – mówi dr Konrad Ciesiołkiewicz, psycholog i prezes Fundacji Orange. – Samo wypełnienie Testu Higieny Cyfrowej pozwala poznać podstawowej jej zasady. Nie demotywuje, lecz wskazuje kierunki pracy. Edukacja na ten temat nie powinna wywoływać poczucia winy, lecz wspierać we wdrażaniu zdrowych nawyków i chroniących zachowań.
Badanie realizowane jest w ramach trwającego od 2022 roku projektu badawczego prowadzonego przez Fundację „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i Fundację Orange. Wyniki drugiej edycji badania zaprezentowane zostaną w raporcie na początku 2025 roku. Wtedy też organizatorzy udostępnią bezpłatnie Test Higieny Cyfrowej dla młodzieży szkolnej.