piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Operatorzy alternatywni liderami inwestycji NGA w Europie

    Zobacz również

    Opublikowany przed kilkoma dniami, Digital Agenda Scoreboard 2013 – raport Komisji Europejskiej na temat stanu rynku szerokopasmowego w Europie – wskazuje wyraźnie, że operatorzy alternatywni zdecydowanie wygrywają z byłymi monopolistami w zakresie inwestycji w sieci nowej generacji – NGA (Next Generation Network). Niewystarczająca konkurencja sprawia jednak, że Europejczycy nie korzystają z możliwości, jakie niesie era ultra szybkiego dostępu do internetu.

    - Reklama -

    Raport Digital Agenda Scoreboard 2013 pokazuje, że operatorzy alternatywni są właścicielami aż 77,5proc. linii NGA w krajach Unii Europejskiej. Warto zauważyć, że udział operatorów alternatywnych w całym rynku szerokopasmowego dostępu do internetu wynosi tylko 57,7 proc.

    Operatorzy alternatywni dysponują niemal wyłączenie łączami NGA w najbardziej przyszłościowych technologiach FTTH/FTTB (światłowód do domu/budynku), umożliwiających przesyłanie danych w prędkością 100 Mb/s i większą. Operatorzy zasiedziali natomiast przede wszystkim modernizują tradycyjne linie miedziane do technologii VDSL (prędkość transmisji rzędu 30 – 50 Mb/s). Z Digital Agenda Scoreboard 2013, wynika, że łącza NGA w technologii VDSL stanowią zaledwie 14,9 proc. rynku NGA w Unii Europejskiej.

    I choć już 54 proc. gospodarstw domowych w UE ma możliwość skorzystania z bardzo szybkich łączy (30 Mb/s i więcej), to średnia penetracja tego typu usługami wynosi zaledwie 4,2 proc. Odsetek gospodarstw domowych, które wykupiły dostęp do najszybszych łączy (100 Mb/s i więcej) wynosi tylko 2 proc. Oznacza to, że ambitne cele Agendy Cyfrowej (50 proc. gospodarstw domowych z dostępem 100 Mb/s do 2020 roku), są poważnie zagrożone.

    W opinii przedstawicieli Europejskiego Stowarzyszenia na Rzecz Konkurencji w Telekomunikacji (ECTA), przyczyną tak niskiego wykorzystania szybkich łączy przez Europejczyków jest często niesprzyjające konkurencji otoczenie regulacyjne, które odbija się negatywnie na innowacyjności zakresie nowych ofert i produktów.

    Nie ukrywam, że cieszy nas, iż wyniki tegorocznego Digital Agenda Scoreboard potwierdzają kluczową rolę operatorów alternatywnych w napędzaniu rozwoju sieci NGA i realizacji celów Agendy Cyfrowej. Niestety martwi słaby popyt na bardzo szybki dostęp, co jest w mojej ocenie efektem braku realnej konkurencji na tym rynku – powiedział Tom Ruhan, Przewodniczący ECTA, Członek Zarządu Netii.

    – Nowe, innowacyjne oferty i produkty nie powstaną, jeśli na poszczególnych rynkach nie będzie presji konkurencyjnej. A bez innowacyjnych rozwiązań, dostępnych w przystępnych cenach, naszym zdaniem nie ma większych szans na to, aby szersze rzesze Europejczyków zechciały skorzystać w możliwości, jakie daje era ultra szybkiego dostępu do internetu – dodał Erszebet Fitori, dyrektor w ECTA.

    Dane zaprezentowane w Raporcie jasno wskazują na pilną potrzebę odblokowania potencjału tkwiącego w konkurencji. Dotychczas to operatorzy alternatywni wiedli prym w zakresie inwestycji NGA, jednak bez nowych impulsów pro-konkurencyjnych, podmioty te nie będą w stanie tak intensywnie wspierać celów Agendy Cyfrowej.

    Dlatego krajowe organy regulacyjne w poszczególnych państwach członkowskich muszą sięgnąć po narzędzia przewidziane w dyrektywach KE. Przede wszystkim w ofertach operatorów zasiedziałych jak najszybciej muszą się pojawić w pełni równoważne (dostępne na niedyskryminacyjnych zasadach i w godziwej cenie) oferty hurtowe dla usług szerokopasmowych NGA. To umożliwi operatorom alternatywnym dalsze wspinanie się po drabinie inwestycyjnej, kontynuowanie inwestycji w NGA i stymulowanie konkurencji, która wyzwala innowacje.

    ŹródłoNetia
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Średnio 455 osób rocznie ginie w pożarach budynków

    Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji złożyło projekt rozporządzenia, w ramach którego obowiązkowa będzie instalacja autonomicznego czujnika dymu lub tlenku...