Co najmniej do końca roku operatorzy komórkowi będą prowadzili wspólne testy fotokodów. Do rozpoczęcia testów komercyjnych może dojść jeszcze w tym roku – poinformował PAP Mariusz Loch z biura prasowego TP.
Fotokod to sposób zapisywania informacji w postaci niewielkich
czarno-białych obrazków, zbudowanych z kwadratów. Zbliżenie do nich
telefonu komórkowego umożliwia dostęp do dodatkowych treści,
najczęściej poprzez automatyczne przekierowanie na stronę internetową.
Do korzystania z fotokodów niezbędny jest telefon komórkowy z aparatem fotograficznym oraz odpowiednią aplikacją (będzie ją można pobrać bezpłatnie). Korzystanie z usługi ma kosztować tylko tyle, ile połączenie z internetem w celu pobrania dodatkowych treści. Koszt będzie uzależniony od planu taryfowego, z którego korzysta klient oraz rodzaju i wielkości pobieranych danych.
Kod umieszczony np. na stronie gazety może zawierać dostęp do treści, które stanowią uzupełnienie danego artykułu. Kody mogą pełnić też funkcje cyfrowego biletu, wizytówki, kuponu konkursowego lub informacji o składnikach zawartych w produktach spożywczych.
– W grudniu ub.r. podpisaliśmy list intencyjny z pozostałymi operatorami komórkowymi (PTK Centertel, Polkomtel, PTC i P4 – PAP), który przewiduje m.in. wspólne wdrażanie fotokodów. Na tej podstawie tworzymy nową usługę o jednolitym standardzie dla wszystkich sieci. Chcemy, żeby fotokody były proste i uniwersalne, tak jak np. SMS-y – powiedział Loch. Dodał, że pilotaż tej usługi w sieci Orange rozpoczął się 1 lipca 2008 r. W sierpniu ma się rozpocząć wspólny pilotaż z pozostałymi operatorami.
Loch uważa, że do rozpoczęcia testów komercyjnych może dojść jeszcze w tym roku. Zdaniem rzeczniczki prasowej sieci Plus Elżbiety Sadowskiej, komercyjnie usługa wystartuje mniej więcej za rok.
– Aplikacja czytająca fotokody zostanie udostępniona w pierwszej fazie testów tylko pracownikom. Po upewnieniu się, że w działaniu aplikacji nie pojawiają się żadne poważne błędy, udostępnimy ją naszym klientom także testowo – poinformowała Sadowska.
Operatorzy chcą wspólnie dbać o rozszerzenie usługi na kolejne modele telefonów, szczególnie na te najnowsze i najpopularniejsze. Chcą także wspólnie promować usługę i poszukiwać partnerów do współpracy.
– Orange uruchomi niebawem usługę tworzenia własnych kodów – wizytówek vCard. Fotokody – wizytówki to dobre rozwiązanie dla firm. Dzięki temu będą mogły szybko i sprawnie aktualizować dane np. swoich kontrahentów, pobierając je z korporacyjnych systemów pocztowych – poinformował Loch.
Dodał, że fotokody to również przydatne narzędzie dla branży reklamowej i handlu. – Przy ich pomocy będzie można zmierzyć skuteczność kanałów kontaktu z klientem (np. każda reklama prasowa może mieć inny fotokod) oraz tworzyć statystyki – zaznaczył.
Sadowska podkreśliła, że „test rynkowy będzie też okazją do zainteresowania usługą rynku mediowego i wydawniczego„.
Rzecznik prasowy P4 (operator Play) Marcin Gruszka powiedział PAP, że „to ciekawa, ale raczej dodatkowa usługa. Jesteśmy gotowi do jej świadczenia w zasadzie już dziś. Muszą się znaleźć tylko pierwsi klienci. To bardzo wygodna metoda na pozyskiwanie dodatkowych informacji np. o reklamowanym produkcie„.
fotokody
Dużo pięknych słów pada ze stron takich operatorów jak Play czy Plus,a mamy już końcówkę sierpnia i tylko Orange coś robi w kierunku fotokodów…a szkoda bo pozwalają one ułatwić nam życie