Rusza konkurs na stworzenie innowacyjnych aplikacji dla mieszkańców Inteligentnych Miast. Jego efektem mogą być aplikacje służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych czy platformy przydatne w miejskiej rekreacji. Do 4 listopada trwa zbieranie zgłoszeń. BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API) to konkurs na stworzenie nowych, innowacyjnych aplikacji, programów, czy platform przy wykorzystaniu miejskich danych.
Przykładem takich aplikacji mogą być rozwiązania służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych, czy ochronie dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści w Internecie, a także aplikacje społecznościowe przydatne w turystyce i rekreacji.
Konkurs łączy trzy niezależne obszary: otwarte dane udostępniane przez samorządy, Internet, oraz API (Aplikacyjne Interfejsy Programistyczne) ICT. Domeny te stanową unikalne, niewyczerpane źródła informacji, a połączenie ich na płaszczyźnie społecznej otwiera nowy rozdział w dziedzinie komunikacji.
To już druga edycja konkursu, organizowanego przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska i Warszawę. W tym roku do inicjatywy dołączyły Poznań i Gdańsk. Orange udostępni swoje laboratoria oraz sieć, czyli 36 API z obszaru ICT. Szczególna rola miast w tym przedsięwzięciu polega na udostępnieniu swoich danych publicznych np. geodezyjnych, o rozkładzie kursowania komunikacji miejskiej, Park & Ride, ścieżek rowerowych, miejsc sportu, edukacji, urządzeń użytku publicznego i innych. Dane te mogą być kluczowe w fazie projektowania a następnie działania stworzonych aplikacji lub programów. Do dyspozycji uczestników będzie ponad 80 API.
W ubiegłorocznej edycji zwyciężyły 2 aplikacje: „Green Your Office with Orange” oraz „Veturilo Finder”. Pierwsza z nich automatyzuje zarządzanie zasilaniem urządzeń elektrycznych, co pozwala zaoszczędzić energię i poprawić bezpieczeństwo. Druga umożliwia wyświetlanie stacji rowerów miejskich sieci Veturilo i odnalezienie ich położenia poprzez moduł GPS telefonu.
– Warszawa wierzy w nowe technologie i ich znaczenie dla mieszkańców miast, i z powodzeniem je wykorzystuje. Mamy na swoim koncie np. Virtualną Warszawę – pierwszą na świecie mobilną nawigację dla osób niedowidzących, docenioną przez Bloomberg Philanthropies nagrodą w wys. 1 mln euro. Liczę na to, że BIHAPI uszczęśliwi nie tylko zwycięzców, ale również mieszkańców naszych miast. – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
– Miasto Poznań coraz szerzej otwiera dostęp do zasobów informacji publicznej i jako pierwsze w Polsce wdrożyło projekt specjalnych interfejsów (tzw. API) umożliwiających w pełni automatyczne pobieranie treści publicznych i ich ponowne wykorzystanie. Miasto aktywnie angażuje się w przedsięwzięcia, których celem jest promocja korzystania z zasobów publicznych udostępnianych w formie API. W ostatnim czasie w Poznaniu zorganizowano już 2 hackathony, podczas których uczestnicy budowali rozwiązania dla mieszkańców miasta w oparciu o dane publiczne. Przystąpienie do udziału w BIHAPI jest dla Poznania kolejnym krokiem w działaniach na rzecz popularyzacji idei otwartych danych i ich wykorzystania na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Miasta Poznania.
– Otwarte dane, to nie tylko sposób na transparentność rządu, ale również udostępnianie posiadanych przez administrację publiczną zasobów, które mogą i powinny być wykorzystane z korzyścią dla obywateli, biznesu i świata nauki. Gdańsk, który kładzie duży nacisk na udostępnianie zasobów danych i prowadzi projekt Otwarty Gdańsk z dużą satysfakcją przystępuje do tegorocznej edycji projektu, licząc na to, że powstałe rozwiązania pozwolą skorzystać z udostępnianych danych większej rzeszy mieszkańców i turystów – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.
– Orange Polska po raz drugi uczestniczy w inicjatywie BIHAPI, wspólnie z prezydentami Warszawy, Poznania i Gdańska. Obecność „miast” nie jest przypadkowa. Mówimy o rozwiązaniach, które mają pomóc nam funkcjonować w przestrzeni miast, w których żyjemy. W ciągu najbliższych lat, siedmiu na dziesięciu mieszkańców naszego kraju będzie mieszkało w miastach. Przestrzeń składająca się z urbanistyki, z ‘Internetu Rzeczy’ musi połączyć się ze światem wirtualnym, w którym coraz częściej funkcjonujemy jako mieszkańcy. Naszą rolą jest stworzenie dla małych i średnich firm, przedsiębiorców i indywidualnych programistów możliwości kreowania rozwiązań, które później, w dystrybucji sieci Orange mogą stanowić wartość dodaną dla naszych klientów – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.