Ten tydzień należy do seniorów. W Dniu Babci i Dziadka, kto tylko może, biegnie do nich z kwiatkiem, czekoladkami, czy dobrą książką. Rozmawiamy przy najpyszniejszym babcinym rosole o tym co u nas, o sytuacji społecznej i politycznej, o zdrowiu. A co by było, gdybyśmy pogadali o smartfonach, internecie i nowych technologiach?
W 2023 roku 36% osób w wieku 65-74 lata nie miało za sobą żadnych doświadczeń związanych z korzystaniem z internetu. Główną barierą jest brak umiejętności (44%) oraz brak uświadomionych potrzeb (35%). Czy Wasze bacie i dziadkowie należą do tej grupy?
Oczywiście, nie każdy musi korzystać z internetu, wyszukiwać w nim treści, robić zakupy czy płacić rachunki. Ale co, jeśli Wam powiem, że wielu seniorów chciałoby ułatwić sobie życie korzystając ze smartfona nie tylko do dzwonienia i pisania SMS-ów? Skąd o tym wiem? Pokazują to rozmowy z nimi i liczba osób korzystających z naszych materiałów edukacyjnych czy szkoleń stacjonarnych. Już 19 000 osób ukończyło nasze kursy on-line.
Podarujmy im czas
Nasi trenerzy, jako najsilniejszą barierę dla seniorów, by zapytać o nowe funkcjonalności smartfona, wskazują wstyd i poczucie, że „zawracają głowę młodym”. Łatwiej im zapytać kogoś obcego, kto w salonie lub na stacjonarnym szkoleniu odpowie na nurtujące ich pytania.
Spotykamy naszych przyszłych kursantów często przypadkiem – w tramwaju, u fryzjera czy w sklepie. Czasami niespodziewanie dowiadujemy się o ich potrzebach technologicznych – tak jak jeden z naszych trenerów w sklepie, kiedy robił zakupy i zapłacił BLIK-iem. Starsza pani stojąca za nim powiedziała: „Ja też tak chcę” i od tego zaczęła się jej przygoda. Zaproszona na warsztaty stacjonarne z chęcią uczyła się o nowych funkcjach, jakie kryje w sobie smartfon.
Badania pokazują, że nawet jeśli seniorzy korzystają z internetu, to robią to najczęściej w sposób bierny, w celu czytania treści. W 2023 roku 44% seniorów czytało w internecie wiadomości, gazety lub czasopisma informacyjne. Tylko ok. 29% seniorów korzysta z poczty elektronicznej oraz popularnych komunikatorów tekstowych, a blisko 26% nawiązuje połączenia wideo lub głosowe.
Rzeczy, o które najczęściej pytają seniorzy
Podczas stacjonarnych warsztatów, mamy okazję lepiej poznać naszych kursantów i przez to odpowiedzieć na nurtujące ich pytania i potrzeby.
Jakie jest TOP 5 funkcji, o które najczęściej pytają seniorzy lub które budzą ich największy entuzjazm?
- Udostępnianie pinezki na mapie – by móc podać swoją lokalizację i zadbać o bezpieczeństwo
- Zwiedzanie miejsc na mapach – czyli funkcja street view – pozwala zobaczyć nowe miejsca lub wybrać się w podróż sentymentalną
- Wyznaczanie trasy dojazdu – by móc podróżować samochodem lub komunikacją miejską Głosowe włączanie latarki Głosowe pisanie SMS-ów
Spróbujcie w tym wyjątkowym dniu zapytać babcie i dziadków, a może też rodziców, starszych znajomych czy sąsiadów, o to, czy nie potrzebują pomocy w korzystaniu z telefonu. Sprawdźcie czy mają pobrane aktualizacje, ściągnięte potrzebne aplikacje i wystarczająco dużo miejsca w pamięci telefonu. Powiedzcie o kryjących się w telefonach nowych możliwościach. A może będzie to początek wspólnej technologicznej przygody? Dla ich bezpieczeństwa i jeszcze pełniejszego korzystania z życia.
Co mówią uczestnicy naszych warsztatów
„Nasze dzieci czy wnuki nie mają tyle cierpliwości ani czasu, żeby nam to wszystko pokazać.” „Kto by pomyślał, że można wysłać SMS-a z głosu.” „Oczy mi się otworzyły na te możliwości.” „Świat się zmienia i żeby w nim funkcjonować my też musimy być na czasie. Musimy się uczyć, żeby nie odstawać w tyle.”