Aplikacja do pomocy drogowej, płatności bit coinami a także beacony – to start-upowe rozwiązania wyróżnione w zakończonej właśnie II edycji programu Orange Fab. Wkrótce zostaną wdrożone we współpracy z Orange Polska. Rusza już nabór do III edycji tego programu. Tym razem będą mogły brać w nim udział także start-up’y z innych krajów Europy Środkowo – Wschodniej.
– Na poprawę jakości życia naszych klientów wpływamy nie tylko dzięki budowaniu jak najszerszej dostępności usług, ale także dzięki stałemu ich rozwijaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. Innowacyjność jest jednym z filarów naszej strategii. Nie tylko sami prowadzimy badania w Orange Labs, ale także pomagamy innym realizować świetne pomysły, które ułatwiają życie, poprawiają komunikację, aktywizują lokalne społeczności. Wspieramy je naszym doświadczeniem i zapleczem technologicznym, aby mogły wejść na rynek. Wszyscy na tym korzystają – powiedział Piotr Muszyński, wiceprezes Orange Polska.
Orange Fab to program współpracy z innowacyjnymi małymi i średnimi firmami, posiadającymi gotowe technologicznie rozwiązania, które mogą być rozwijane z Orange. Do ostatniej edycji programu zgłosiło się ponad 100 projektów (łącznie w obu edycjach wzięło udział 214 startupów). Oceniał je zespół ekspertów i mentorów. Najlepsi mają szansę na rozwój swojego produktu, nawiązanie nowych kontaktów biznesowych, wsparcie finansowe (do 40 tys. zł) i współpracę z Orange.
Najlepsze pomysły mogą trafić do wdrożenia wewnątrz Orange Polska, ale możliwy jest też dwukierunkowy transfer innowacji do/z krajów Grupy Orange. Innowacja zgłoszona w Polsce może być wdrożona we Francji i na odwrót.
Rozwój innowacji wymaga odpowiedniego środowiska umożliwiającego współpracę, budowanie na wiedzy i pomysłach innych oraz wzajemną inspirację. Dlatego otwartość dużych firm pracujących z najnowszymi technologiami jest kluczowa dla innowacyjności i konkurencyjności każdej gospodarki.
Na badania i rozwój Orange Polska przeznacza rocznie 50 – 60 mln zł. W Orange Labs opracowywane są rozwiązania dopasowane do wszystkich grup klientów, w tym osób starszych i z niepełnosprawnościami. Orange Polska w ramach działań badawczo – rozwojowych współpracuje nie tylko z polskimi uczelniami ale i z 22 podmiotami z całego świata.
Firma rozwija też twórczy potencjał społeczny. Obok Orange Fab prowadzi także inne programy promujące innowacyjność. Business Intelligence Hackathon API (BIHAPI) wspiera tworzenie innowacyjnych rozwiązań informatycznych na bazie otwartych danych dostarczanych przez miasta i samorządy. Uczestnicy konkursu tworzą usługi na potrzeby lokalnej społeczności.. Z kolei dzięki projektowi Imagine with Orange każdy może podzielić się swoimi pomysłami z ludźmi na całym świecie.