W trzecim kwartale 2018 roku pakiety łączące usługi mobilne i domowe Orange kupiło 41 tysięcy klientów. W sumie użytkowników usług konwergentnych jest o jedną czwartą więcej niż rok temu. Nadal szybko rośnie liczba klientów Orange Światłowodu, w trzecim kwartale przybyło ich 38 tysięcy. Poprawiają się przychody firmy, co pozytywnie wpłynęło także na wynik EBITDA. Całoroczny cel EBITDA pozostaje bez zmian. To główne wnioski z opublikowanego właśnie raportu finansowego Orange Polska za trzeci kwartał.
– Konwergencja cieszy się dużą popularnością wśród klientów i wspiera wyniki finansowe firmy. Orange Światłowód umacnia się na rynku: w ciągu roku liczba klientów korzystających z tej usługi wzrosła o 84%. Dziś w zasięgu światłowodu mamy już blisko 3,2 mln domów, firm i mieszkań. Pod koniec sierpnia wprowadziliśmy do oferty internet światłowodowy o prędkości 1 Gb/s, jako pierwsi w Polsce na tak szeroką skalę, w przystępnej cenie, wraz ze Smart WiFi. Jeśli chodzi o ofertę mobilną, liczba klientów zwiększyła się o 130 tys. i był to najlepszy kwartał w tym roku. Cieszymy się też, że klienci chętnie korzystają z naszego sklepu z telefonami bez umowy, który uruchomiliśmy pod koniec lipca. Łączy on elastyczność z najlepszymi cenami na rynku, i widzimy, że klienci to doceniają. To wszystko przekłada się na solidne wyniki firmy, z dobrą perspektywą na przyszłość – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
Dobre wyniki komercyjne pod znakiem konwergencji i światłowodu, lepsze wyniki w usługach mobilnych
Coraz więcej osób decyduje się na pakiet usług dla całej rodziny, liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 3 kwartale o 25% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Spośród klientów domowego internetu, aż 55% ma cały pakiet usług od Orange, podczas gdy rok wcześniej było to 46%. Konwergencja buduje wartość dla firmy – klienci decydują się na zakup kolejnych usług do swojego pakietu, np. usług mobilnych dla swoich bliskich czy dodatkowych pakietów telewizyjnych. To sprawia, że średni przychód na jednego klienta (ARPO) ustabilizował się w ciągu roku, a w porównaniu z ubiegłym kwartałem był nieco wyższy.
Zwiększyła się także liczba klientów domowego internetu – o 24 tysiące rok do roku. Na ten wynik wpłynęła również atrakcyjna oferta konwergentna, a także coraz większa dostępność szybkich i wydajnych łączy internetowych, zwłaszcza światłowodu. Udział starszej technologii ADSL zmniejszył się do 47%, podczas gdy rok wcześniej korzystało z niej 58% klientów. Z Orange Światłowodu korzystało na koniec września już 324 tysiące klientów, czyli aż 84% więcej niż przed rokiem.
Kolejnym ważnym elementem oferty konwergentnej jest telewizja. Liczba klientów Orange TV zwiększyła się o 13% w ujęciu rocznym, osiągając poziom 921 tysięcy.
Jeśli chodzi o usługi mobilne, w trzecim kwartale przybyło najwięcej klientów od początku roku, bo aż 130 tysięcy (z tego 63 tysiące to klienci usług abonamentowych, a 67 tysięcy użytkownicy usług prepaid). Dobre wyniki dotyczą zarówno klientów, którzy mają pakiety konwergentne jak również tych, którzy kupili usługi mobilne poza pakietem. Przyczyniło się do tego m.in. wprowadzenie wiosną atrakcyjniejszej oferty mobilnej.
Wyniki finansowe – poprawa EBITDA, polepszenie trendu w przychodach
W trzecim kwartale tego roku Orange Polska wypracował 834 mln zł EBITDA (zgodnie ze standardem MSR 18) – o 7,5% więcej, niż przed rokiem. Pozytywny wpływ na ten wynik miały m.in. skuteczne negocjacje dotyczące sprzedaży nieruchomości oraz działania zmierzające do ograniczenia kosztów roamingu wynikających z wprowadzenia zasady Roam Like at Home. Firma potwierdza całoroczny cel skorygowanej EBITDA, ustalony na poziomie ok. 3 mld zł (wg MSR 18; 2,75 mld zł wg MSSF 15).
W minionym kwartale klienci nie tylko chętnie kupowali podstawowe pakiety Orange Love, ale też dodawali do nich dodatkowe usługi. Niesłabnąca popularność konwergencji połączona z coraz większym zainteresowaniem nowymi usługami, atrakcyjna oferta sprzedaży urządzeń, wyhamowanie spadku przychodów z usług komórkowych sprzedawanych samodzielnie oraz dobre wyniki Orange Energia przyczyniły się do ograniczenia spadku przychodów do 0,5% w skali roku. Przychody za trzeci kwartał wyniosły 2,8 mld zł i w porównaniu kwartał do kwartału wzrosły o 1,2%.
Inwestycje były realizowane zgodnie z planem – od lipca do końca września Orange przeznaczył na ten cel 498 mln zł. To o 14% więcej, niż przed rokiem. Łącznie w 2018 roku operator planuje przeznaczyć na inwestycje do 2 mld zł. Głównym celem inwestycji był rozwój sieci, zarówno stacjonarnej, jak i mobilnej. W trzecim kwartale Orange poszerzył zasięg sieci światłowodowej o kolejne 245 tys. gospodarstw domowych, dzięki rozbudowie własnych łączy i współpracy z innymi operatorami. Blisko ¼ domów i mieszkań objętych zasięgiem w tym okresie to domki jednorodzinne.