sobota, 23 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Orange: Ziemianie atakują, czyli uczymy się żyć ze zmianą klimatu

    Zobacz również

    Właśnie ujrzała światło dzienne czwarta edycja projektu „Ziemianie atakują”, którego jesteśmy patronem głównym. Nowy raport pokazuje zmianę nastrojów Polaków, którzy (niestety) coraz bardziej czują się bezsilni wobec zmian klimatu. I choć skutki przegrzewania się Planety stają się coraz bardziej widoczne również w Polsce, to mimo to – a może właśnie dlatego – zanika poczucie alarmującego zagrożenia.

    - Reklama -

    Wczorajszą uroczystą premierę raportu Mateusz Galica, lider projektu “Ziemianie Atakują!”, Lata Dwudzieste rozpoczął informacją, iż ludzkość od 1 sierpnia żyje na kredyt ekologiczny. Oznacza to, że od 1 stycznia do 31 lipca tego roku ludzkość zużyła tyle zasobów, ile ekosystemy Ziemi są w stanie odbudować w ciągu roku. Obliczenia wykonuje organizacja Global Footprint Network, wg której ludzkość żyje obecnie tak, jakby miała do dyspozycji 1,7 planety Ziemia.

    Sorry, taki mamy klimat

    Agencja Lata Dwudzieste i Kantar Polska po raz czwarty przeprowadziły ogólnopolskie badanie postaw, opinii i świadomości Polek i Polaków nt. zmian klimatu. Badanie zostało przeprowadzone jeszcze przed wrześniowymi powodziami w Sudetach, ale już podczas drugiego najgorętszego sierpnia w historii.

    Tegoroczny raport zwraca uwagę, że coraz słabiej przekonuje nas alarmistyczna narracja na temat klimatu, jaka zdominowała dyskusję o stanie środowiska jeszcze kilka lat temu. Grupa osób gotowych do działań i poświęceń stopniała do zaledwie 5 procent i coraz mniej osób (spadek z 78 proc. do 63 proc.) uważa, że stan Ziemi wymaga natychmiastowych działań naprawczych. Tylko 46 proc. popiera wprowadzenie przez rządy ograniczeń! Jak stwierdzili podczas prezentacji autorzy raportu, może to sygnalizować rozczarowanie biernością i brak zaufania, że zmiany klimatyczne będą w końcu adresowane przez polityków.

    Bariera 1.5°C zostanie przekroczona w tej dekadzie, a z problemem przegrzewającego się klimatu będziemy zmagać się zapewne przez kolejne dziesięciolecia. To wiedza szczególnie niewygodna dla młodego pokolenia, które porzuca misję “Ratowników świata” i szerokim strumieniem zasila segment polskiego społeczeństwa opisany jako “Dobrzeżyje”. To ci,  którzy nie są przekonani o katastrofalnym stanie środowiska, a już na pewno nie z ich winy. Dziś należy do tej grupy aż 39 proc. Polek i Polaków. Jednocześnie o ponad połowę skurczyła się grupa określona jako “Nieczekajowie” gotowa aktywnie działać dla planety. Niestety badacze dziś zaliczą do niej zaledwie co dwudziestą osobę w Polsce.

    Ziemianie wciąż atakują, co gorsza nauczyli się żyć ze zmianą klimatu, ale ich wiedza o klimacie i stanie środowiska jest tylko na poziomie oceny 2 plus. Co ciekawe, jedyną grupą, której samoocena zgadza się z wynikami prostego testu wiedzy, są osoby najbardziej świadome na temat zmian klimatu. Edukacja klimatyczna jest pilnie potrzebna, bo nadal nie wszyscy zdają sobie sprawę, że obecnie problemy są wynikiem procesu zmian. Bezradność miesza się z obojętnością i wyparciem problemu oraz dbałością o własny komfort i rosnącą konsumpcją. Na nowo trzeba głośno mówić o zielonej transformacji, aby nie malała gotowość Polaków do ewentualnych zmian stylu życia. Bo każdy z nas ma rolę do odegrania. A jak mówić o zmianach klimatu, aby angażować i wreszcie pokonać niemoc? Przede wszystkim, bez straszenia, pokazując korzyści z działania. Potrzeba edukacji i budowania świadomości, ale bez skupiania się na negatywnych emocjach – to wniosek, który wybrzmiewał podczas premiery dokumentu.

    No to do roboty !

    Kilka liczb obrazujących rozmach przedsięwzięcia: 1101 przeprowadzonych wywiadów, 40 ekspertów dostarczających insightów i inspiracji, 230 tysięcy znaków, na podstawie których przygotowane zostały rekomendacje współpracując z AI! Powstał obszerny dokument z ciekawymi wnioskami, oparty na solidnych naukowych filarach wiedzy o tym, co tak naprawdę myślimy o klimacie w Polsce, zawierający rekomendacje, co zrobić w obecnej sytuacji.

    Nowa publikacja jest zielonym przewodnikiem dla biznesu i samorządów. Dlatego powinien on zainteresować menedżerów, którzy nie powinni czekać na ostatnią chwilę, aż regulacje unijne czy krajowe wymuszą na ich firmach konieczne zmiany. Dla decydentów szukających wiedzy, jak działać, aby uniknąć greenwahisng’u. Raport nie omija tez istotniej kwestii, jak te działania skutecznie zakomunikować swoim pracownikom, klientom i partnerom w duchu aktualnych obecnie narracji o klimacie.

    Ale tak naprawdę ten raport jest dla wszystkich, którzy chcą podejmować mądre i odpowiedzialne decyzje w obszarze swojej działalności. Dla dużych i małych firm, samorządów (niezależnie od wielkości), władz, polityków, NGO’sów i środowisk naukowych. A dzięki wsparciu patronów, do grona których należy Orange Polska, ta ogromna dawka wiedzy i inspiracji jest dostępna bezpłatnie TU https://ziemianieatakuja.pl/

    Projekt jest owocem współpracy Kantar Polska, United Nations Global Compact Network Poland oraz agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste.

    ŹródłoOrange
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    OPPO Find X8 Pro debiutuje w Europie, a wraz z nim ColorOS 15

    OPPO oficjalnie zaprezentowało najnowsze modele z flagowej serii Find – OPPO Find X8 oraz OPPO Find X8 Pro. Model...