Zgodnie z wynikami raportu oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów Bitdefender w 2024 r., oszustwa SMS-owe są najczęstszym zagrożeniem, z jakim spotykają się obecnie konsumenci. Jednak czterech na pięciu użytkowników sieci dokonuje poufnych transakcji na swoich telefonach, jednocześnie nie stosując odpowiednich praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa, jednocześnie twierdząc, że ich największą obawą jest dostęp cyberprzestępców do ich finansów.
Bitdefender przeprowadza ankietę wśród użytkowników sieci
Zespół Bitdefneder niedawno przeprowadził ankietę, w której zapytał respondentów, czy ich zdaniem potrafią rozpoznać oszustwo. Z wyników wynika, że osoby, które twierdzą, że potrafią rozpoznać oszustwo, są bardziej narażone na oszustwo (29%) w porównaniu z tymi, które nie zawsze (24%) lub nigdy (16%) nie rozpoznają oszustwa. Oznacza to, że osoby, które nie potrafią rozpoznać oszustwa, mogły doświadczyć go nieświadomie.
Następnie poproszono respondentów, którzy w zeszłym roku doświadczyli incydentu związanego z bezpieczeństwem, aby dokładnie określili, z jakim rodzajem zagrożenia się spotkali i wybrali wszystkie, które ich dotyczyły.
Na pierwszym miejscu znalazły się oszustwa związane z SMS-ami, a następnie inne oszustwa phishingowe, ujawnienie danych, złośliwe oprogramowanie i doxing/wymuszenia.
Wyniki nie były szokujące, biorąc pod uwagę dużą liczbę oszustw za pośrednictwem wiadomości SMS w ostatnich latach. Nie powstrzymuje to jednak konsumentów przed używaniem telefonów do wykonywania czynności bankowych, uzyskiwania dostępu do danych dotyczących opieki zdrowotnej, zarządzania inwestycjami, handlu kryptowalutami itp.
Prawie czterech na pięciu respondentów stwierdziło, że używa urządzeń mobilnych do transakcji wrażliwych, przy czym 37,3% stwierdziło, że robi to „zawsze”, a 41% odpowiedziało „czasami”. Tylko 20,3% stwierdziło, że nie używa urządzenia mobilnego do zarządzania wrażliwymi danymi ani do przeprowadzania transakcji.
Wyniki są sprzeczne z wynikami innego pytania: „Co najbardziej martwi Cię w kwestii ochrony przed hakerem?”, ponieważ aż 47,8% respondentów najbardziej obawia się tego, że cyberprzestępcy uzyskają dostęp do ich finansów.
Oszustwa SMS – jak się przed nimi uchronić?
Raport Bitdefender wskazuje jasno, że nasze zachowania w zakresie cyberbezpieczeństwa nie zawsze pokrywają się z wyrażanymi przez nas obawami. Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują nasze samozadowolenie z cyberbezpieczeństwa, jeszcze bardziej zagrażając naszemu bezpieczeństwu i prywatności w Internecie.
Oszustwa SMS-owe to wieloaspektowe zagrożenie, umożliwiające kampanie phishingowe, oszustwa polegające na podszywaniu się pod urzędy, a nawet dostarczanie złośliwego oprogramowania. W 2023 r. Amerykanie stracili ponad miliard dolarów na skutek oszustów podszywających się pod firmy lub agencje rządowe.
– Oszustwa SMS-owe stanowią jeszcze większy problem w kontekście uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA). SIM Swapping (inaczej podmiana karty SIM) umożliwia cyberprzestępcom przechwycenie jednorazowych kodów uwierzytelniających i przejęcie kont. Innymi słowy, nie chcesz, aby kody MFA powiązane z Twoim portfelem kryptowalutowym lub kontem bankowym przychodziły do Ciebie drogą SMS. Dlatego zawsze zalecamy przejście na zaufaną aplikację uwierzytelniającą oraz korzystanie ze skutecznego systemu antywirusowego – mówi Arkadiusz Kraszewski z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.