Firma konsultingowa VDC Research przeprowadziła kolejne badanie na temat rynku urządzeń mobilnych w Europie. Tym razem analitycy starali się dowiedzieć jak przedsiębiorcy postrzegają producentów sprzętu mobilnego, czy są zadowoleni z jakości dostarczanych przez nich urządzeń oraz czy poleciliby je innym przedsiębiorcom.
Jak mówi David Krebs, Dyrektor ds. rozwiązań mobilnych i bezprzewodowych w VDC Research: – Jakość usług, duża wydajność sprzętu i zrozumienie potrzeb klienta to kluczowe czynniki, które decydują o prowadzeniu na rynku.
Jak przedsiębiorcy oceniają poszczególne marki?
Badanie sprawdziło ogólne zadowolenie przedsiębiorców z używanych przez nich urządzeń mobilnych. Ocena wystawiana była w skali od 1 do 10 i obejmowała między innymi wydajność, jakość serwisu czy usługi posprzedażowe. W zestawieniu tym najlepiej wypadł Panasonic i Motorola. Obaj producenci zdobyli notę wyższą niż 8 punktów. Dziwić mogą też niskie wyniki Della, HP czy Lenovo. Głównym zarzutem wobec tych firm były braki w kluczowych dla każdego użytkownika kwestiach, związanych z obsługą klienta (w szczególności długi czas oczekiwania na naprawę) czy niską jakością dostarczonego sprzętu.
Awaryjność urządzeń mobilnych
Użytkownicy za najmniej awaryjne notebooki uznali produkty firm Panasonic, Getac i Motion Computing. Nie jest to zaskoczeniem – wszystkie mają w swojej ofercie wysoce odporne laptopy i tablety – tzw. „rugged computers”. Dell nie wybił się ponad średnią, która wynosiła 7,9, choć i on oferuje odporne urządzenia przenośne. Najniżej ocenione zostały produkty oferowane przez HP, Lenovo i Apple.
Jakie produkt poleciliby przedsiębiorcy?
Większych zmian nie było też jeżeli chodzi o polecanie produktów innym konsumentom. Panasonic zyskał
sporą, jednopunktową przewagę nad konkurentami. Wśród najczęściej wymienianych firm znalazły się
również Toshiba i RIM. Wysoka awaryjność urządzeń oraz niska jakość serwisu Dell, Lenovo i Getac
skutkuje brakiem zaufania przedsiębiorców do tych właśnie marek.
– Nasze zaangażowanie na tym rynku od 1994 roku w połączeniu z filozofią ciągłego doskonalenia się przyniosło owoce w postaci satysfakcji klientów. To dzięki temu, cieszymy się zaufaniem konsumentów i wysokim udziałem w rynku. Wyniki te pokazują, że producenci powinni bardziej interesować się usługami posprzedażowymi. – mówi Janusz Górka, Area Sales Manager w firmie Panasonic.- Jeżeli tego nie robią myślą krótkowzrocznie. Serwis, aktualizacje czy dodatkowe oprogramowanie – to rzeczy, które dają obustronne korzyści” – kończy Janusz Górka.
Raport został przygotowany na podstawie ankiet przeprowadzonych w 154 przedsiębiorstwach i 40
indywidualnych wywiadów rynkowych w całej Europie.