W PayUkraine, istniejący od niespełna roku fintech oferujący tanie przelewy na Ukrainę, zainwestowała firma MobiMedia Solution S.A. Polski startup pozyskał od inwestora 4 mln zł na ekspansję zagraniczną oraz nawiązanie kolejnych partnerstw biznesowych. PayUkraine to platforma internetowa i aplikacja mobilna zapewniająca najtańsze na polskim rynku przelewy pieniężne na Ukrainę, założona w ubiegłym roku przez dwójkę Białorusinów: Evgeny Chamtonau i Aliaksandra Horlacha, mieszkających
od kilku lat w Polsce.
– Aż 6,5 mln Ukraińców mieszka poza granicami swojego kraju w Europie i regularnie przesyła pieniądze do swoich rodzin. Jako ekspaci mieszkający w Polsce sami doskonale widzieliśmy, że usługi przelewów pieniężnych na Wschód można zrobić jeszcze lepiej – mówi Evgeny Chamtonau, CEO PayUkraine. -Dlatego na potrzeby tej ogromnej diaspory stworzył PayUkraine – FinTech (ang. financial technology), czyli firmę oferująca innowacyjne rozwiązania dla sektora finansowego.
Aliaksander Horlach i Evgeny Chamtonau – założyciele PayUkraine.
Twórcy aplikacji najpierw postawili na Polskę, gdzie przebywa ok. 2 mln Ukraińców. PayUkraine w krótkim czasie pozyskał pierwszych 20 tys. użytkowników. Obecnie firma działa też w Niemczech i we Włoszech, gdzie również przybywa duża ukraińska diaspora.
Na rozwój w kolejnych krajach oraz budowanie infrastruktury partnerskiej zostaną przeznaczone środki otrzymane od MobiMedia Solution S.A. Spółka już od września wspiera PayUkraine, a łączna kwota ostatniej rundy inwestycyjnej wyniosła 4 mln złotych. Wcześniej startup wspierany był przez grupę prywatnych inwestorów i aniołów biznesu.
– PayUkraine daje naszej spółce ogromne możliwości biznesowe – mówi Gustaf Du Rietz Nordlof, przedstawiciel inwestora MobiMedia Solution S.A.
– Przewidujemy dynamiczny wzrost PayUkraine. Widzimy ogromny potencjał w rynku przelewów pieniężnych. Zwłaszcza, jeśli oferta nie jest kierowana “do wszystkich”, tylko do konkretnej, dobrze sprofilowanej i zawężonej grupy odbiorców – m.in. dlatego, że koszty pozyskania klienta nie są wówczas tak wysokie. Chcemy wykorzystać nasze międzynarodowe doświadczenie, aby pomóc wprowadzić usługi PayUkraine na kolejnych rynkach. Model biznesowy, jak i sami zarządzający spółką pozwalają wierzyć nam w sukces tego przedsięwzięcia – dodaje Szwed.
MobiMedia Solution S.A. jest spółką publiczną notowaną na rynku NewConnect, prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Koncentruje się na inwestycjach w spółki oferujące nowoczesne rozwiązania finansowe (Alternative Online Banking Solution). Większościowym udziałowcem MobiMedia Solution S.A. jest szwedzka firma Lofar AB.
PayUkraine zatrudnia obecnie 20 osób w Warszawie oraz w Mińsku na Białorusi. Twórcy PayUkrainy planują podwoić bazę użytkowników do końca tego roku – obecnie tempo przybywania nowych transakcji przekracza 30 proc. miesięcznie.
Firma współpracuje m.in z Orange Polska oraz z największym ukraińskim bankiem PrivatBank, z którym przeanalizowała, jak Ukraińcy w Polsce wysyłają pieniądze do swojego kraju. Za 60 proc. przekazów pieniężnych z Polski na Ukrainę odpowiadają kanały cyfrowe, ale aż 40 proc. transferów polega wciąż na korzystaniu z anachronicznych i niezbyt bezpiecznych form przesyłania pieniędzy: np. przekazywaniu gotówki kierowcom TIR-ów i autobusów czy pasażerom pociągów.
– Chcemy szczególnie dotrzeć do tej drugiej grupy Ukraińców i zaoferować im znacznie bezpieczniejszej metody przekazywania pieniędzy bliskim. Takiej, dzięki której dokładnie będą wiedzieli, ile pieniędzy do nich trafi – dlatego zdecydowaliśmy się na stałą prowizję 6,99 zł – i po jakim kursie. Bez dodatkowych opłat za przewalutowanie, co często stosują tradycyjne instytucje bankowe – tłumaczy Chamtonau.