8 lutego przypada Dzień Bezpiecznego Internetu. To doskonała okazja, żeby zastanowić się, jak wiele prywatnych danych udostępniamy na co dzień i jak powinniśmy je chronić przed nieuczciwym wykorzystaniem. Każdego dnia świat stoi w obliczu różnych zagrożeń cybernetycznych, a dane milionów osób są używane bez ich zgody. Czy można się zabezpieczyć przed cyberprzestępczością? Od wielu lat mówi się o niewidzialnym zagrożeniu, jakim jest cyberprzestępczość. Zmiany, jakie przyniosła pandemia,
w tym praca zdalna na szeroką skalę i szybka transformacja cyfrowa, stanowią jeszcze większy potencjał dla cyberprzestępców.
– Z dnia na dzień większość naszego życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego przeniosła się do internetu. Telemedycyna, praca w systemie home office, zwiększony ruch na platformach e-commerce – z jednej strony rozwój technologii pozwala na niezwykły postęp, ale z drugiej strony stanowi kolejne, potencjalne źródła ataków dla cyberprzestępców – mówi Marcin Zieliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance Polska.
Jak wynika z badania Norton Cyber Safety Insights Report 2021, prawie 2 na 3 osoby dorosłe twierdzą, że spędzają więcej czasu w sieci niż kiedykolwiek wcześniej. Społeczeństwo jest też świadome istniejących zagrożeń – ponad połowa dorosłych (58%) martwi się bardziej niż kiedykolwiek, że padnie ofiarą cyberprzestępczości. Jednocześnie nie wie (53%), jak się chronić przed takimi zagrożeniami. Co ciekawe ponad połowa osób (53%), która wzięła udział w badaniu deklaruje, że doświadczyła cyberprzestępczości. Najczęściej w wyniku złośliwego oprogramowania (22%), nieautoryzowany dostęp na konto e-mail (14%), czy nieautoryzowany dostęp na konto w social mediach (13%). Ważne jest również, że społeczeństwo widzi potrzebę ochrony – 8 na 10 osób chce zrobić więcej, aby chronić swoją prywatność.
Jak zatem chronić swoje dane w sieci?
Szkody pochodzące z kradzieży tożsamości mogą być kosztowne i długotrwałe. Fachowa pomoc zarówno w zapobieganiu tym przestępstwom, jak i poradzeniu sobie z konsekwencjami, może zmniejszyć obawy i zapewnić poczucie bezpieczeństwa i wsparcia.
Europ Assistance Polska oferuje specjalny produkt Identity&Digital Protection, który został przygotowany specjalnie z myślą o bezpieczeństwie klienta indywidualnego i odpowiada najważniejszym obawom i potrzebom związanym z zagrożeniami w świecie wirtualnym. Produkt zapewnia dostęp i możliwość zalogowania do specjalnej cyfrowej platformy ochrony tożsamości pozwalającej na: zapobieganie, monitorowanie, alertowanie o zagrożeniach cybernetycznych, a także wsparcie informacyjne w przypadku zagrożenia kradzieżą tożsamości. Usługa prewencji zapewnia dostęp do oprogramowania uzupełniającego (phishblock, data scrambler, secure browsing) działanie standardowych programów antywirusowych. Klient otrzymuje Zestaw do pobrania z trzema prostymi do zainstalowania komponentami, które zapewniają dodatkową ochronę. Z kolei usługa monitoringu, pozwala na regularne monitorowanie danych, które klienci chcą chronić w sieci publicznej oraz tzw. dark web.
Produkt daje również dostęp do notyfikacji o zagrożeniu w przypadku wykrycia podejrzanej aktywności oraz comiesięczne raporty o stanie ryzyka. W przypadku wykrycia podejrzanych działań Klient jest informowany za pośrednictwem wiadomość SMS i email. Klient może również na bieżąco sprawdzać status ryzyka w swoim panelu w portalu internetowym – dodaje Marcin Zieliński.
Dodatkowo produkt gwarantuje pomoc i rekompensatę finansową za straty związane z cyberprzestępczością w tym: ochronę prawną, ochronę kart płatniczych, czy ochronę zakupów.
Ważnym elementem oferty jest również dostęp do specjalnej infolinii assistance 24/7. W przypadku cyberataku lub kradzieży tożsamości klienci mogą skontaktować się z Centrum Operacyjnym, aby uzyskać wsparcie. Produkt gwarantuje, dostęp do zdalnej pomocy ekspertów IT (np. usuwanie złośliwego oprogramowania), zdalne wsparcie w odzyskiwaniu danych, ochronę reputacji internetowej i usuwanie zniesławiających treści w interncecie, a także konsultacje prawne i pomoc psychologa dla ubezpieczonego i osób bliskich w sytuacjach kryzysowych związanych z cybermobbingiem.
– Nasz produkt to najbardziej kompleksowe na rynku rozwiązania mające na celu ochronę działań online i wspieranie bezpiecznych zachowań w sieci. Oprócz dostępu do narzędzia, które stale monitoruje i alertuje o pojawiającym się niebezpieczeństwie, zapewnia również ochronę ubezpieczeniową i wsparcie assistance – podsumowuje Marcin Zieliński.