piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    PLAY: Wyniki za czwarty kwartał i cały rok 2018

    Zobacz również

    Dzięki silnym wynikom operacyjnym i finansowym Play potwierdza wiodącą pozycję na rynku mobilnym w Polsce. Wiodąca pozycja rynkowa z 15 mln raportowanych klientów i rosnącym udziałem abonentów kontraktowych. Aktywna baza klientów kontraktowych wzrosła o ok. 360 tys. r/r, czyli o 4,1%, z niskim, stabilnym wskaźnikiem ich odpływu na poziomie 0,8%. Przychody w całym roku były wyższe r/r o 2,5%, osiągając 6,8 mld PLN dzięki wzrostowi przychodów z usług.

    - Reklama -
    • Utrzymany wzrost rocznego zysku netto do 745 mln PLN, o 92,2% r/r oraz wzrost EBITDA o 13,4% r/r
    • Najwyższy w historii spółki poziom FCFE (wolnych przepływów gotówkowych dla właścicieli kapitału własnego): 816 mln PLN w 2018, wzrost o 22,8% r/r
    • Przyspieszona rozbudowa sieci ogólnokrajowej (1,3 tys. nowych stacji bazowych uruchomionych w ciągu roku) wpłynęła na poziom gotówkowych nakładów inwestycyjnych wyższy o 15,5% r/r, dzięki czemu Play jest pierwszą w Polsce siecią 5G-Ready

    Play (GPW: PLY), wiodący polski operator sieci telefonii komórkowej, ogłasza dziś swoje wyniki w czwartym kwartale i całym roku 2018. Wyniki potwierdzają pierwszoplanową pozycję rynkową Play na tle wzrostu bazy klientów, przychodów, rentowności netto i poziomu generowanej gotówki.

    Komentarz prezesa P4, Jeana Marca Hariona: – Na zakończenie roku 2018, w którym przyspieszyliśmy rozbudowę własnej sieci, aby zabezpieczyć naszą niezależność od roamingu krajowego i ograniczyliśmy negatywny wpływ regulacji Roam-Like-At-Home, jesteśmy dumni, że możemy potwierdzić naszą wiodącą pozycję na rynku mobilnym w Polsce, i jednocześnie ogłosić poprawę wyników działalności operacyjnej i finansowej – zgodnie z oczekiwaniami przekazanymi w sierpniu ubiegłego roku.

    Bardziej niż kiedykolwiek utrzymujemy klientów w centrum naszych działań, dbając o ich wartość i lojalność poprzez naszą obszerną ofertę konwergentnych usług mobilnych. Zgodnie z naszą strategią 2019-2022 ogłoszoną w listopadzie 2018, konsekwentnie rozwijamy naszą efektywną kosztowo sieć 5G-Ready, nasze wiodące oceny Net Promoter Score i rozpoznawalności marki podkreślają wiodącą komercyjną pozycję Play, a dodatkowo przyspieszamy digitalizację firmy, z priorytetem nadanym utrzymaniu i pozyskaniu klientów przez kanały online oraz samoobsłudze przez aplikację Play24 i chatboty. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych oczekiwaniach na 2019 r., w którym spodziewamy się poprawy naszej skorygowanej EBITDA pomimo wolniejszego wzrostu przychodów i wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych związanych z kapitalizacją urządzeń abonenckich i digitalizacją procesów.

    Najważniejsze dane operacyjne:

    Ponownie potwierdzono wiodącą pozycję Play na polskim rynku telefonii komórkowej:

    • 15,0 mln klientów raportowanych i 12,7 mln aktywnych klientów na koniec roku (zmiana odpowiednio o -1,3% i +2,1% r/r);
    • Udział klientów kontraktowych wzrósł do 65,7% (+3,7 pp r/r) na koniec 2018, podczas gdy poziom odejść tych abonentów pozostał na niskim i stabilnym poziomem 0,8% w ciągu roku;
    • Średni całoroczny wskaźnik ARPU wzrósł do 32,3 PLN (+1,0% r/r), osiągając 32,4 PLN w IV kwartale (+0,6% r/r), przy poziomie multiSIM rosnącym do 42% bazy klientów


    Preferowany operator telefonii komórkowej w Polsce zorientowany na wartość i lojalność klientów:

    • Najwyższa ocena Net Promoter Score oraz rozpoznawalności marki i akcji reklamowych na rynku telefonii komórkowej;
    • Udane wprowadzenie na rynek konwergentnych mobilnych produktów i usług;
    • Wyraźne postępy w digitalizacji:
    •  mln klientów korzystających z samoobsługi w aplikacji Play24;
    • Program rozwoju sieci sklepów „bez papieru” z 40% udziałem transakcji z użyciem e-podpisu;
    • E-faktury osiągają 93% udziału wśród klientów PLAY;

    Przyspieszony rozwój sieci zgodnie z planem:

    • 7 003 stacji bazowych na koniec 2018 (+22% r/r), z 563 nowych lokalizacji dodanych w samym IV kwartale;
    • Od listopada 2018 najszybsza sieć własna na podstawie pomiarów SpeedTest.pl;
    • Cel strategiczny rozszerzony do ~9 500 stacji bazowych na koniec roku 2021.

    Najważniejsze dane finansowe:

    • Przychody operacyjne osiągnęły 1 807 mln PLN (+3,9% r/r) w IV kwartale, w równym stopniu poprzez wzrost przychodów z usług i sprzedaży towarów. W rezultacie przychody w całym roku wyniosły 6 839 mln PLN (+2,5% r/r) z przychodami z usług w wysokości 5 083 mln PLN (+4,2% r/r), podczas gdy sprzedaż towarów i pozostałe przychody spadły do 1 756 mln PLN (-2,0% r/r) ze względu na niższy udziału sprzedaży urządzeń w ramach umów pozyskania i utrzymania klientów.
    • Skorygowana EBITDA wyniosła 535 mln PLN w IV kwartale (-6,0% r/r), głównie przez wyższe koszty roamingu krajowego, koszty związane z rozwojem sieci i koszty uruchomienia nowych ofert. Te same czynniki miały wpływ na skorygowaną roczną EBITDA na poziomie 2 159 mln PLN (-6,0% r/r) – zgodnie z oczekiwaniami. EBITDA wzrosła o 13,4% r/r do 2 160 mln PLN.
    • Zysk netto wzrósł do 202 mln PLN w IV kwartale (+41,5% r/r) i do 745 mln PLN w całym roku (+92,2% r/r), odzwierciedlając poprawę w kosztach ogólnych i zarządu, a także niższe koszty finansowe netto, zawyżone w 2017 r. przez wydatki związane z refinansowaniem w tamtym okresie.
    • Gotówkowe nakłady inwestycyjne wyniosły 241 mln PLN w IV kwartale (+95,7% r/r) i 751 mln PLN w całym roku (+15,5% r/r), w związku z przyspieszonym rozwojem sieci Play.
    • Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (z uwzględnieniem płatności leasingowych) (FCFE[1]) w wysokości 213 mln PLN w IV kwartale (-28,3% r/r) odzwierciedlają głównie znacznie wyższe gotówkowe nakłady inwestycyjne w tym okresie. W całym roku FCFE na poziomie 816 mln PLN (+22,8% r/r) był efektem wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych z nadwyżką skompensowanych przez pozytywny wpływ niższego wzrostu aktywów kontraktowych, jak również niższy gotówkowy wpływ odsetek i podatków.
    • Spółka zamierza wypłacić w 2019 wynagrodzenie dla akcjonariuszy na poziomie 45% FCFE wygenerowanego w 2018 r., do ostatecznej decyzji Rady Dyrektorów Play Communications S.A

    Komentarz członka zarządu ds. finansowych P4, Holgera Pücherta: – W 2018 roku osiągnęliśmy najwyższe poziomy FCFE i zysku netto w historii Play. Mimo że w ubiegłym roku Grupa zapłaciła wysoką dywidendę w wysokości 652 mln PLN oraz zainwestowała w sieć i IT kwotę 751 mln PLN, spółka spłaciła również 391 mln PLN zadłużenia z posiadanej gotówki i wygenerowanych przepływów pieniężnych. Na początku tego roku uzgodniliśmy z naszymi partnerami finansowymi korzystniejsze warunki i większą elastyczność w profilu spłaty naszego finansowania bankowego. W sumie, nasza sytuacja finansowa na początku 2019 jest znakomita. Oczekujemy, że nasza doskonałość operacyjna i inwestycje w sieć obniżające koszty roamingu krajowego zwiększą skorygowaną EBITDA w 2019 r.

    ŹródłoPlay
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...