Mija pierwszy miesiąc powszechnego działania e-Doręczeń, których operatorem jest Poczta Polska. Usługa ta rewolucjonizuje sposób wymiany korespondencji urzędowej w Polsce, umożliwiając elektroniczne przesyłanie dokumentów z potwierdzeniem odbioru, co oznacza początek końca papierowego awizo i tradycyjnych listów poleconych.
Do 30 stycznia założono już 700 tys. skrzynek obsługujących e-Doręczenia. Oznacza to, że 700 tysięcy podmiotów i osób prywatnych w Polsce nadaje i odbiera listy polecone online. Od 1 do 30 stycznia nadano ponad 5 milionów przesyłek w systemie e-Doręczeń. Większość z nich w ramach Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Polega ona na cyfrowym nadaniu przez urząd listu poleconego, następnie wydrukowaniu go przez Pocztę Polską – w warunkach zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa i anonimizacji – i dostarczeniu w tradycyjnej formie do obywatela, który nie korzysta jeszcze z systemu e-Doręczeń. Poczta Polska spodziewa się systematycznego wzrostu popularności usługi.
W pierwszym miesiącu działania systemu napotkano ograniczone trudności techniczne związane głównie z integracją systemów zewnętrznych. Dzięki efektywnej współpracy i szybkiej reakcji, większość problemów została rozwiązana. Kluczowe są statystyki: na 5 milionów nadanych wiadomości system odrzucił niecałe 0,5% z nich. W tym okresie wpłynęło też 1297 reklamacji, z czego uzasadnione okazało się jedynie 40. Statystyki te pokazują, że system e-Doręczeń działa dobrze i usprawnia komunikację.
e-Doręczenia stały się od 1 stycznia obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni). Oznacza to, że te instytucje i osoby muszą już korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Dla obywateli korzystanie z systemu jest dobrowolne.
Podstawą prawną działania systemu e-Doręczeń jest ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta reguluje funkcjonowanie publicznego systemu e-Doręczeń, który ma na celu usprawnienie komunikacji między obywatelami, przedsiębiorcami i administracją publiczną. System skonstruowany jest na podstawie szczegółowych wytycznych Ministerstwa Cyfryzacji.
System e-Doręczeń działa na zasadzie równoważności z doręczeniami tradycyjnymi, co oznacza, że doręczenie dokumentu elektronicznego wywołuje te same skutki prawne, co dokonane w formie papierowej. Jako operator wyznaczony Poczta Polska zapewnia bezpieczeństwo całego systemu, dbając o jego prawidłowe funkcjonowanie.
Poczta Polska kontynuuje wprowadzanie systemu e-Doręczeń w życie, zgodnie z harmonogramem, który zakłada stopniowe rozszerzanie obowiązku korzystania z systemu na wszystkie przedsiębiorstwa i zachęca obywateli do zakładania Adresów do Doręczeń Elektronicznych (ADE).
Za pomocą skrzynki ADE można też aktywować usługę e-Polecony i wysyłać oraz odbierać e-Polecone. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń, e-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwoma osobami fizycznymi).