W ramach kolejnej edycji rankingu e-Gazel Biznesu, Poczta Polska i Mastercard nagrodziły najbardziej dynamiczne małe i średnie przedsiębiorstwa wyspecjalizowane w handlu w internecie. Zakupione u nich towary trafiły do klientów przede wszystkim za pośrednictwem Poczty Polskiej i Pocztexu (52%), zaś wśród metod płatności udostępnianych przez sprzedawców dużą popularnością cieszą się karty płatnicze.
O tytuł e-Gazeli Biznesu walczyły firmy zajmujące się handlem w internecie, które w 2016 roku osiągnęły zyski i odnotowały wzrost przychodów w latach 2016-2017. Z rankingu wykluczono przedsiębiorstwa, które w ubiegłym roku osiągnęły przychód przekraczający 100 mln zł oraz podmioty, których przychód w 2017 r. był niższy niż 50 tys. zł. W badaniu wzięły udział małe i średnie przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność e-commerce. W zdecydowanej większości są to firmy z wyłącznie polskim kapitałem, które zatrudniają od 2 do 50 osób. W swojej ofercie mają głównie: wyposażenie dla domu i ogrodu, artykuły dla dzieci, artykuły biurowe oraz odzież, obuwie i kosmetyki.
Jak wynika z badania, 1/3 e-sklepów wysyła miesięcznie od 100 do 500 paczek, 17% – powyżej 500 sztuk, 31% – 1-2 tysiące, zaś 13% – powyżej 2 tysięcy przesyłek miesięcznie.
– Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. wynika, że ponad połowa e-sklepów wybiera usługi oferowane przez Pocztę Polską. To dla nas z jednej strony powód do zadowolenia, zaś z drugiej zobowiązanie do podjęcia większych wysiłków na rzecz rozwoju tego segmentu naszych usług – mówi członek Zarządu Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel.
Jednym z elementów zapewnienia najlepszego procesu zakupu w e-commerce jest udostępnienie wygodnych i bezpiecznych opcji płatności. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego wśród e-Gazel, już drugą najpopularniejszą metodą płatności (zaraz za przelewami) oferowaną przez sprzedawców są karty (92%). Ta forma jest udostępniana ze względu na wygodę klientów (95%), chęć spełnienia ich oczekiwań (75%), bezpieczeństwo transakcji (44%) czy też krótki czas oczekiwania na pieniądze (21%). Według najnowszych danych Narodowego Banku Polskiego, w ciągu ostatnich dwóch lat liczba transakcji kartowych w internecie wzrosła o 107%, a ich wartość osiągnęła 3,3 mld zł w II kw. 2019 r.
Co więcej, już ¾ firm z rankingu e-Gazel udostępnia swoim klientom płatność za pomocą tzw. portfeli mobilnych, w których dzięki technologii tokenizacji, konsumenci mogą bezpiecznie zapisać swoje karty płatnicze, aby przy kolejnych zakupach płacić nimi bez potrzeby każdorazowego wpisywania danych karty.
– Polacy doceniają zakupy online za wygodę, a płatność, będąca zawsze ostatnim etapem całego procesu, powinna być jak najszybsza i wygodna, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Sprzedawcy internetowi stoją dzisiaj przed dużym wyzwaniem sprostania oczekiwaniom zaawansowanych cyfrowo polskich konsumentów, którzy coraz częściej swoje zakupy robią już na urządzeniach mobilnych. Nagrodzone w konkursie e-Gazel firmy dobrze odpowiadają na to wyzwanie i stanowią punkt odniesienia dla pozostałych firm działających w branży e-commerce – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w polskim oddziale Mastercard Europe.
Wśród laureatów Rankingu e-Gazele Biznesu znalazła się m.in. firma: Domator.24 produkująca i sprzedająca meble metalowe oraz fotele biurowe i gambitowe, Szumisie – producent zabawek dla dzieci, Manuel Caffe oferujący ekspresy oraz akcesoria do parzenia kawy, a także Pracownia Dekoracji AKATJA, która specjalizuje się w artykułach do dekoracji domów. W sumie na liście laureatów znalazło się 16 firm – zwycięzców z poszczególnych województw.
Poczta Polska jest najchętniej wybieranym operatorem logistycznym w Polsce, który oferuje szeroki wachlarz usług dla e-commerce (m.in. usługi z zakresu marketingu bezpośredniego, usługi bankowe, ubezpieczeniowe, eZwroty, sprzedaż wysyłkowa oraz logistyka gotówki). Jak wynika z badania, ponad połowa e-sklepów wybiera usługi kurierskie Pocztex i usługi paczkowe Poczty Polskiej. 1/3 e-sklepów wysyła miesięcznie od 100 do 500 paczek, zaś 17% – powyżej 500 sztuk i także 17% powyżej – dwóch tysięcy.
Dzięki globalnej sieci przetwarzania płatności, posiadacze kart Mastercard mogą w sposób bezpieczny i wygodny płacić zarówno w polskim, jak i zagranicznym e-commerce. Ponadto firma dostarcza rozwiązanie autoryzacji transakcji, w tym te biometryczne, takie jak Mastercard Identity Check Mobile, eliminujące konieczność zapamiętywania haseł, co znacznie przyspiesza proces płatności przy jednoczesnym zwiększeniu jego bezpieczeństwa. Z badania Mastercard wynika, że już niemal połowa konsumentów (47%) chciałaby potwierdzać transakcje w sposób biometryczny, a odcisk palca postrzegają jako bezpieczniejszą metodę autoryzacji niż jednorazowe kody SMS.
Ranking e-Gazele Biznesu jest organizowany przez „Puls Biznesu”. Jego autorem jest Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.