Poczta Polska zawarła umowę ze spółką z grupy Poczta Polska Usługi Cyfrowe, funkcjonującą na rynku komercyjnym pod nazwą Envelo, na zakup i wdrożenie systemu informatycznego „Nowy System Operacyjny” dla placówek pocztowych. Przedmiotem umowy jest realizacja przez wykonawcę wytworzenia wraz z wdrożeniem rozwiązania informatycznego wspierającego obsługę procesów sprzedażowych i okołosprzedażowych realizowanych w placówkach pocztowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania i usług gwarancyjnych.
– Poczta Polska konsekwentnie postawiła na informatyzację. Obecnie wytwarzane jest oprogramowanie do obsługi logistyki – system TMS, trwają intensywne prace w zakresie obsługi e-doręczeń, system IT, który usprawni obsługę klientów w placówkach pocztowych jest kolejną istotną inwestycją w cyfryzację procesów. Cyfrowa Poczta to jeden z filarów naszej strategii na lata 2021-2023, łącznie na inwestycje w IT i infrastrukturę zamierzamy przeznaczyć 1,4 mld. zł. To konieczne, aby Poczta była nowoczesną firmą, która będzie skutecznie konkurować na wielu rynkach, na których prowadzi działalność: kurierskim, logistycznym, czy usług finansowych – podkreśla Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej.
Obecnie procesy sprzedażowe realizowane są w placówkach pocztowych przy użyciu wielu systemów, w tym Systemu Poczta 2000, który jest podstawowym systemem wspierającym realizację procesów biznesowych. Jednak jest to system rozproszony, dlatego jego działanie w wielu obszarach staje się mało efektywne, a dość długi czas potrzebny na wprowadzanie nowych usług bądź dostosowanie się do potrzeb klientów nie pozwala Poczcie Polskiej na szybką reakcję na zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym. Stąd też potrzeba wdrożenia centralnego systemu operacyjnego, co znalazło swoje odzwierciedlenie w strategii Poczty Polskiej.
– Informatyzacja usług jest wymogiem naszych czasów, przynosi korzyści zarówno klientom, jak i pracownikom. Nowy system informatyczny do obsługi sprzedaży w placówkach pocztowych jest jednym z najważniejszych projektów IT, który obecnie prowadzimy. Rozwijając ofertę różnorodnych usług pocztowych, bankowych i finansowych dbamy o satysfakcję klientów odwiedzających nasze placówki – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.
System będzie umożliwiał zarówno realizację usług, jak też zapewni wsparcie sprzedaży towarów handlowych oferowanych w placówkach. Dodatkową korzyścią z wdrożenia NSO będzie również uproszczenie i optymalizacja procesów operacyjnych w każdym kanale dystrybucji usług i produktów.
– Poczta Polska wytwarza kluczowe oprogramowanie w ramach pocztowego software house, jakim stała się spółka z naszej grupy Poczta Polska Usługi Cyfrowe. To gwarantuje nam integrację cyfrowych kompetencji pozwala na sprawniejsze działanie i optymalizację kosztów rozwiązań informatycznych, które są niezbędne do tego, aby obsługiwać klientów w sposób coraz bardziej nowoczesny – mówi Krzysztof Falkowski, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.
Dzięki planowanym funkcjonalnościom optymalizacyjnym zostanie zautomatyzowanych wiele pracochłonnych procesów. Wdrożenie systemu planowane jest do końca 2024 roku.