Poczta Polska będzie najczęściej wybieranym operatorem dostarczającym prezenty w tym roku wśród polskich internautów. Zdecydowana większość (83%) respondentów rozważa zakup prezentów przez internet. – wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Badanie objęło także zachowania zakupowe dotyczące prezentów: zarówno w 2014 r., jak i w 2015 r. trzech na czterech respondentów przyznało, że ogląda prezenty w sklepie stacjonarnym, a później kupuje je przez Internet przynajmniej od czasu do czasu.
Blisko 70 % respondentów w badaniu ARC Rynek i Opinia odpowiedziało, że jeśli będzie miało możliwość wyboru firmy paczkowej lub kurierskiej, zdecyduje się na Pocztę Polską. – Cieszymy się, że jesteśmy częściej wybierani od naszych konkurentów, ale szczególną radość nam sprawia, że wzrosło zaufanie klientów do Poczty Polskiej – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
W porównaniu do zeszłorocznego badania, o ponad 20 punktów procentowych (z 26 proc. do 47 proc.) wzrósł odsetek respondentów, którzy jako kryterium wyboru Poczty na dostarczyciela prezentów, wskazali zaufanie do tej firmy. Z kolei z 25 proc. do 39 proc. wzrosła w tej samej grupie liczba pozytywnych doświadczeń związanych z obsługą ze strony Poczty Polskiej. Jeśli chodzi o pozostałych dostarczycieli prezentów, to DHL uplasował się na 2. miejscu, 3. miejsce zajęło DPD, a 4. Inpost.
Badanie ARC, tak jak w zeszłym roku, objęło także prezentowe zwyczaje zakupowe internautów w Polsce. W tym roku trochę częściej będziemy wybierać kosmetyki (wzrost z 56 proc. do 63 proc.), słodycze (wzrost z 49 proc. do 54 proc.), a także zabawki (wzrost z 45 proc. do 50 proc.) oraz książki (wzrost z 42 proc. do 49 proc.). Natomiast rzadziej będziemy kupować artykuły sportowe i turystyczne (spadek z 17 proc. do 15 proc.).
Struktura planowanych wydatków na prezenty w tym roku, jest zbliżona do tej z 2014 r.
Ponad połowa respondentów planuje wydać nie więcej niż 400 zł (58 proc. odpowiedzi). Sumę od 401 do 600 zł planuje wydać 26 proc. respondentów, a 4 proc. badanych chce wydać więcej niż 1000 zł. Natomiast, co ciekawe, internauci w Polsce planują w tym roku przeznaczyć na zakup prezentów świątecznych nieco mniej niż w 2014 r. W tym roku będzie to 461 zł, a rok wcześniej było 498 zł.
Interesująco przedstawiają się także nawyki zakupowe związane z kupowaniem w internecie. Okazuje się, że jedynie 17 proc. respondentów zapowiedziało, że skorzysta tylko z oferty sklepów stacjonarnych. Pozostali internauci, czyli 83 proc., planują zrobić zakupy albo tylko przez internet (8 proc. badanych), albo część zakupów w sklepach stacjonarnych, a część przez internet (75 proc.). W tej kategorii wyniki były identyczne jak w zeszłym roku.
Zarówno w 2014 r., jak i w 2015 r. trzech na czterech respondentów przyznało, że ogląda prezenty w sklepie stacjonarnym, a później kupuje je przez Internet przynajmniej od czasu do czasu.
Znakomita większość internautów wszystkie prezenty wręczy osobiście.