18 października 1558 r. Król Zygmunt II August ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją przez Wiedeń. Wydarzenie to uznawane jest za początek polskiej poczty. Na przestrzeni lat polska poczta bardzo się zmieniła, ale wciąż jest blisko Polaków i łączy ludzi. Jest z nimi w dobrych i trudnych chwilach, a jej dzieje nierozerwalnie wpisują się w historię Polski, także tą najboleśniejszą i najbardziej tragiczną. Poczta czuje się odpowiedziana za powierzone jej zadania, ale także za kraj i obywateli oraz
hołduje wartościom, które wpisane są w naszą tożsamość narodową.
Nie zmienili się także Pocztowcy. Niezależnie od tego czy są urzędnikami państwowymi czy pracownikami państwowej firmy, wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem. Nie tylko doręczają listy i paczki ale także pomagają tym, którzy potrzebują wsparcia: seniorom, osobom z niepełnosprawnościami, ofiarom wypadków (pożary) i klęsk żywiołowych. To zawód zaufania społecznego. Nierzadko – zarówno w małych i w dużych miejscowościach – są także jedynymi z nielicznych osób, które regularnie odwiedzają samotne, starsze osoby i interesują się ich losem. Traktują swoją pracę wyjątkowo i mają poczucie, że polega ona nie tylko na realizacji codziennych zadań. Doceniają ich za to pracodawca i klienci, instytucje, które poszukują w lokalnych społecznościach wyjątkowych osób oraz władze państwowe. Rokrocznie wielu z nich dostaje państwowe odznaczenia, m.in. za służbę i zasługi dla łączności.
Pocztowcy pomagają także sobie nawzajem. Są niczym wielka rodzina, w której nie zostawia się nikogo w potrzebie samemu sobie. Wspierają się finansowo, gdy ktoś potrzebuje pieniędzy na leczenie czy odbudowę domu po pożarze, oddają innym Pocztowcom lub ich bliskim krew albo szpik kostny. Pomagają sobie radą, znając się tylko na odległość, tylko dlatego, że łączy ich praca. Wiele osób, które pracują w Poczcie Polskiej przez lata, mówi, że trafiła do firmy na chwilę, ale atmosfera i współpracownicy zadecydowali o tym, że zostali w firmie na 15, 20 czy 35 lat.
O historii Poczty Polskiej, wpisanej w dzieje naszego państwa oraz Pocztowcach na przestrzeni lat opowiada najnowszy spot wizerunkowy firmy – „Wczoraj. Dziś. Jutro. Poczta Polska 465 lat razem z Wami!”. Pokazuje on także, że Poczta Polska nieustannie się zmienia, dostosowując się do nowych czasów i warunków oraz potrzeb kolejnych dekad i epok.
Poczta Polska dziś to tradycja, która łączy się z nowoczesnością. Spółka oferuje produkty i rozwiązania dla osób, które korzystają z nowych technologii oraz dla klientów wykluczonych cyfrowo, albo tych, którzy z różnych przyczyn nie chcą korzystać z elektronicznych funkcjonalności. Poczta to także tysiące placówek, samochodów, którymi transportowane są przesyłki oraz kilkanaście sortowni, w których znajdują się nowoczesne maszyny do dzielenia przesyłek. Coraz częściej wśród nich są paczki, coraz rzadziej listy. Tylko w ostatnim czasie na transformację sieci logistycznej Spółka przeznaczyła ponad 350 mln zł. Jest to największa jednorazowa inwestycja w automatyzację procesów logistycznych od początku historii Poczty Polskiej.
Poczta chce być firmą o pięknej, długiej tradycji, mocno zakorzenioną w polskiej państwowości, ale także podmiotem, który ma silną pozycję na rynku usług pocztowych, skutecznie stawia czoła konkurencji oraz jest chętnie wybieranym przez klientów dostawcą, świadczącym usługi na najwyższym poziomie. Taka pozycja firmy wpłynie nie tylko na jej wizerunek ale także na stabilność i bezpieczeństwo – państwa i tysięcy osób, dla których jest pracodawcą i którzy chcą współpracować z podmiotem najwyższego zaufania.