Poczta Polska otrzyma dofinansowanie w wysokości blisko 500 tys. zł z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” na prace analityczne nad projektem usprawniającym transport przesyłek z Chin do Europy wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku w kanale e-commerce. Projekt badawczy PLANET to 36-miesięczny międzynarodowy projekt badawczy obejmujący konsorcjum składające się z 33 partnerów z całego świata m.in. z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Holandii.
– Logistyka międzynarodowa jest od dawna w obszarze strategicznych zainteresowań Poczty Polskiej. Wraz z rozwojem transgranicznego eCommerce współpracujemy z partnerami z Azji, aby sprawnie zorganizować transport i doręczanie przesyłek do Polski i Europy – mówi Paweł Przychodzeń, wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki. – Dla klientów niezwykle ważna jest możliwość śledzenia przesyłek, więc informatyczne aspekty przedsięwzięcia są w tym projekcie bardzo istotne – podkreśla Paweł Przychodzeń.
Projekt badawczy PLANET to 36-miesięczny międzynarodowy projekt badawczy obejmujący konsorcjum składające się z 33 partnerów z całego świata m.in. z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Holandii. Wspólnie reprezentują grupę głównych firm transportowych i logistycznych w Europie i na świecie. Partnerzy konsorcjum wykorzystają swoją wiedzę i umiejętności, aby zbadać innowacyjne sposoby koordynowania złożonych łańcuchów dostaw. Badaniem zostanie objęta możliwość wdrożenia technologii IoT (Internet Rzeczy) – sieci sensorycznej oraz zastosowanie standardu EPCIS – bazy wydarzeniowej, które ułatwiają transfer danych między partnerami publicznymi i prywatnymi zaangażowanymi w operacje logistyczne przesyłek w kanale e-commerce.
Spodziewanym efektem prac będzie wypracowanie innowacyjnych sposobów koordynowania złożonych łańcuchów dostaw poprzez multimodalne korytarze.
– W naszych pracach wykorzystamy system identyfikacji przesyłek w oparciu o międzynarodowe standardy GS1, istotne będzie również wdrożenie i analiza zastosowania tzw. Internetu Rzeczy w integracji systemowej wszystkich podmiotów w danym łańcuchu dostaw. Pomoże w tym wdrożenie technologii identyfikacyjnych opartych m.in. na systemach DASH7 i RFID oraz platformy EPICS – podkreśla dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania.