sobota, 7 września, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Podróże Europejczyków w 2024 roku – raport Mastercard Economics Institute

    Zobacz również

    W 2024 roku sektor turystyczny notuje kolejne wzrosty. Według najnowszej analizy Mastercard Economics Institute, wydatki konsumentów na podróże w skali globalnej są wysokie, a ruch pasażerski znacznie wzrósł. Raport „Travel Trends 2024” zapewnia kompleksowy wgląd w zmieniający się krajobraz branży turystycznej, uwzględniając 74 kraje.

    - Reklama -

    Turystyka z coraz lepszymi wynikami w krajach europejskich

    Branża turystyczna w Europie jest jednym z najbardziej odpornych sektorów gospodarki. Pomimo rosnącej inflacji i wyższych stóp procentowych po pandemii, popyt konsumentów na podróże pozostaje wysoki. Liczba zakupionych noclegów w Europie wyniosła 2,91 miliarda w 2023 roku, w porównaniu do 2,88 miliarda w 2019 roku. Wzrosło również znaczenie turystów z USA w turystyce europejskiej: ich udział w przyjazdach do Hiszpanii wzrósł z 4% w 2019 r. do 5% w 2023 r., do Portugalii z 6% do 9%, natomiast do Wielkiej Brytanii z 13% do 16%.

    Wzrost liczby podróżujących przyczynił się do poprawienia wskaźników gospodarczych w krajach o wysokim natężeniu ruchu turystycznego, takich jak Chorwacja, Grecja, Portugalia i Hiszpania. W Grecji średni dzienny ruch lotniczy wzrósł o 13,1% od początku kwietnia 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 r. W Polsce odnotowano wzrost w wysokości 2,2% co daje wyższy wynik niż we Włoszech (wzrost o 0,6%) czy w Irlandii (wzrost o 1%). Kraje, które odnotowały spadek w tym obszarze to m.in. Francja (spadek o 8%), Norwegia (spadek o 5%) i Dania (spadek o 12%).

    Najmodniejsze kierunki podróży w Europie

    W Europie najpopularniejszym kierunkiem podróży tego lata (czerwiec-sierpień 2024 r.) będzie Monachium, co częściowo związane jest z odbywającymi się w Niemczech Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO. Kolejne miejsca na liście najczęściej wybieranych destynacji zajmują Tirana (Albania), Nicea (Francja), Korfu (Grecja) i Stambuł (Turcja).

    Najwyższe wzrosty w ruchu lotniczym odnotują nadmorskie kierunki Albanii, Chorwacji i Turcji. Szczególnie silnie rozwinęła się turystyka w Albanii, co ma odzwierciedlenie w podwojeniu się liczby tras lotniczych [w stosunku do 2019 r.], natomiast liczba przyjazdów turystów wzrosła
    z 12 mln w 2019 r. do 17 mln w 2023 r.

    – Tendencja do przedkładania wydatków na doświadczenia nad rzeczy materialne pozostaje silna również w kontekście turystyki. Konsumenci częściej wydają na przeżycia – wizyty w restauracjach, muzeach czy na wydarzenia kulturalne – niż na rzeczy. Trend ten wpisuje się w ekonomię doświadczeń – coraz bardziej cenimy doświadczenia i pozytywne wspomnienia. Takie wspólne chwile, spędzone podczas podróżowania znaczą dla nas więcej i nie chcemy z nich rezygnować, co ma odzwierciedlenie w wynikach branży turystycznej – mówi Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe, Mastercard Economics Institute.

    Europejscy turyści coraz częściej wybierają wypoczynek poza okresem wakacyjnym – szczytem sezonu letniego (lipiec-sierpień). Popularnością cieszą się terminy w miesiącach przejściowych (maj-czerwiec i wrzesień-październik). Ponadto turyści w Europie spędzili w ostatnim roku średnio dwa dodatkowe dni na wakacjach – co jest wynikiem wyższym niż globalna średnia wynosząca jeden dodatkowy dzień na podróż. Trend ten jest napędzany przez przystępne cenowo kierunki, a także chęć spędzenia czasu w cieplejszym klimacie.

    ŹródłoMastercard
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Odbierz rabat i darmowy dostęp do platformy Ewy Chodakowskiej przy zakupie wybranych smartwatchy Samsung

    Z myślą o wszystkich poszukujących motywacji do aktywnego trybu życia, Samsung startuje z specjalną promocją na najnowsze smartwatche Galaxy...