czwartek, 20 lutego, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Polacy o technologii – nadzieje, obawy i edukacja w erze AI. Sztuczna inteligencja jako przedmiot w szkole?

    Zobacz również

    • Bosch Tech Compass 2025, badanie opinii przygotowane na zlecenie firmy Bosch, ukazuje złożone relacje mieszkańców Polski z technologią.
    • Raport potwierdza, że dostrzegamy szanse związane z rozwojem technologicznym i widzimy duży potencjał technologii w konkretnych obszarach, jednocześnie – wciąż obawiamy się nieznanego.
    • Sztuczna inteligencja wskazywana jest przez Polaków jako najważniejsza technologia najbliższego dziesięciolecia.
    • Badanie przygląda się również wykorzystaniu AI w pracy, sposobom uczenia się nowych technologii oraz opiniom dotyczącym odpowiedzialności za edukację w obszarze nowych technologii.

    Jaki świat z technologią?

    - Reklama -

    Zgodnie z wynikami badania Bosch Tech Compass* polscy respondenci oceniają wpływ technologii na świat raczej pozytywnie. Aż 63% zgadza się ze stwierdzeniem, że postęp technologiczny czyni świat lepszym, co jest wynikiem plasującym się nieco poniżej średniej dla pozostałych siedmiu badanych krajów (69%). Największy optymizm w tym względzie panuje w Indiach (84%) i Chinach (88%).

    Zgodnie z danymi Bosch Tech Compass, w Polsce dostrzegamy szereg zalet płynących z rozwoju technologii, koncentrujemy się przede wszystkim na korzyściach praktycznych i poprawie jakości życia. Najczęściej wskazywane przez polskich respondentów zalety technologii to ułatwienie pracy (67%), poprawa komfortu życia (60%) i opieki zdrowotnej (42%) oraz zwiększenie bezpieczeństwa (37%). Pomimo pewnych różnic między krajami wyniki badania pokazują też powszechną nadzieję pokładaną w innowacjach technologicznych, które mają stać się narzędziem do radzenia sobie z kryzysem klimatycznym. Największy optymizm panuje w tym względzie w Chinach (85%), Indiach (83%) i Wielkiej Brytanii (71%). Najbardziej sceptyczni są Francuzi (53%). W Polsce 62% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że przyszły postęp technologiczny będzie kluczowy w walce ze zmianami klimatu.


    Natomiast obawy badanych budzą technologie, które mogą potencjalnie zagrażać prywatności, bezpieczeństwu pracy i pogłębiać nierówności społeczne. Co ciekawe, często są to te same technologie, z którymi jednocześnie wiążemy największe nadzieje: AI czy roboty.

    – Badanie Bosch Tech Compass pokazuje, że musimy cały czas budować zaufanie do sztucznej inteligencji, bo strach przed nieznanym wciąż istnieje. 82% respondentów z Polski oczekuje, że firmy będą posiadały kodeks AI, czyli jasne wytyczne dotyczące wykorzystania tej technologii. W Bosch już kilka lat temu opracowaliśmy zasady stosowania sztucznej inteligencji w naszych produktach, jasno określając etyczne granice dla AI. To człowiek musi mieć pełną kontrolę nad tą technologią, aby móc mieć do niej pełne zaufanie – podkreśla Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.

    AI najważniejszą technologią przyszłości

    Za najważniejszą technologię mającą dominować w następnym dziesięcioleciu mieszkańcy wszystkich badanych krajów uznali sztuczną inteligencję – w Polsce wskazało ją aż 66% respondentów. Podobne wyniki technologia ta uzyskała w innych regionach świata. Dwa kolejne rozwiązania technologiczne wskazane przez polskich badanych jako kluczowe dla rozwoju kraju w kolejnych latach to roboty przemysłowe (27%) i wodór/ ogniwa paliwowe (25%). Mieszkańcy innych regionów dostrzegają też znaczenie 5G, robotów przemysłowych i pojazdów autonomicznych/ automatyzacji jazdy. Co ciekawe, w Polsce ten ostatni obszar cieszy się mniejszym zainteresowaniem – wskazało go jedynie 18% badanych.

    W jakich obszarach życia prywatnego jesteśmy już gotowi zaufać AI? Osoby mieszkające w Polsce wskazują przede wszystkim na finanse (36%), zdrowie (33%), prace domowe i sprzątanie (31%).

    Sztuczna inteligencja pracy

    Jednocześnie Polska zdaje się być mniej zaawansowana we wdrażaniu AI w środowisku pracy – aż 63% respondentów deklaruje, że w ogóle nie korzysta z narzędzi AI w tym obszarze. Dla porównania, w Indiach i Chinach odsetek badanych deklarujących to samo wynosi jedynie 31%. Polscy ankietowani najrzadziej z mieszkańców wszystkich krajów widzą też AI jako technologię kluczową lub ważną w ich obecnej pracy (31%). Różnią się tym samym znacząco od mieszkańców Indii i Chin, w których aż 83% i 76% badanych uznało, że sztuczna inteligencja już dziś jest istotna w ich obszarze aktywności zawodowej. W Brazylii, USA i Wielkiej Brytanii znaczenie sztucznej inteligencji w tym aspekcie dostrzega już około połowy badanych.

    Ukończenie szkoleń z obszaru AI w pracy deklaruje jedynie 10% polskich badanych. Stanowi to wyraźny kontrast – szczególnie w zestawieniu z krajami Azji: odbycie takich szkoleń zadeklarowało 57% respondentów z Indii i 38% z Chin. Jednocześnie w Polsce aż 64% osób zamierza samodzielnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.

    Mimo obecnego niewielkiego wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w pracy respondenci w Polsce postrzegają ten obszar jako atrakcyjną ścieżkę kariery. W badaniu Bosch specjalista ds. AI był wskazywany jako najchętniej wykonywany zawód (19%) obok lekarza (18%) i prawnika (17%).

    Jeśli przyjrzymy się niepokojom związanym z AI, najwięcej osób obawia się, że AI zagrozi ich miejscom pracy w Chinach (70%) i Indiach (63%). W pozostałych badanych krajach twierdzi tak mniej niż połowa respondentów: najmniejsze obawy mają mieszkańcy Niemiec (34%) i Polski (38%).

    AI jako przedmiot w szkole?

    Świadomość wagi edukacji w obszarze AI jest wysoka na całym świecie.
    W każdym z badanych krajów ponad połowa respondentów zgadza się z twierdzeniem, że powinien to być osobny przedmiot w szkole. W Chinach i Indiach konieczność wprowadzenia edukacji o sztucznej inteligencji do szkół dostrzega 84% i 79% osób. W Polsce – 74% badanych. Polscy respondenci wskazują też instytucje edukacyjne (68%) i rząd (55%) jako główne podmioty odpowiedzialne za edukację w zakresie AI. Jednak młodzi (18–29 lat) częściej niż starsi przypisują odpowiedzialność za edukację w zakresie AI firmom, co sugeruje oczekiwanie zaangażowania sektora prywatnego w przygotowanie przyszłych pracowników.

    Jednocześnie jedynie 33% mieszkańców naszego kraju zgadza się ze stwierdzeniem, iż obecne placówki edukacyjne przygotowują studentów odpowiednio do wejścia na rynek pracy z AI. W innych krajach taki pogląd podziela blisko połowa respondentów.

    AI jest dla nas kluczową technologią przyszłości, cały czas rozszerzamy ofertę narzędzi AI dostępnych dla pracowników Bosch. Dlatego stawiamy na edukację: już od 2020 roku oferujemy szkolenia w tym zakresie – podkreśla Rafał Rudziński.

    Sztuczna inteligencja w polityce?

    Czy politycy powinni wykorzystywać AI do rozwiązywania konfliktów? Z tym twierdzeniem zgadza się aż 72% respondentów z Indii i odpowiednio 65% i 57% respondentów z Chin i Brazylii. W Polsce uważa tak 49% badanych i odsetek ten jest wyższy wśród osób starszych (w wieku 60–69: 56%) niż młodszych (w wieku 18–29: 45%).

    Wskazuje to na potrzebę intensyfikacji edukacji w zakresie nowych technologii, szczególnie AI, oraz konieczność prowadzenia otwartej dyskusji na temat etycznych i społecznych aspektów jej wykorzystania. Wyniki badania podkreślają również rolę instytucji edukacyjnych, rządu i biznesu w przygotowaniu społeczeństwa do wyzwań ery cyfrowej.

    ŹródłoBosch
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Strefa marek Plusa rozszerza się o nowego dostawcę – HMD

    W Plusie dostępny jest nowy smartfon – HMD Skyline 5G 12/256GB. Teraz przy zakupie telefonu można odebrać plecak sygnowany...