Na początku tego roku linie British Airways ogłosiły wprowadzenie do oferty dostępu do szybkiego Internetu podczas lotu. Przewoźnik zapowiedział, że w przeciągu dwóch lat Wi-Fi będzie dostępne na pokładach 118 samolotów na trasach długodystansowych, z cenami pakietów zaczynającymi się od 4.99 £ (ok. 24 zł)*. Bezpłatne Wi-Fi jest już dostępne w liniach Norwegian i Emirates, a za dodatkową opłatą m.in. w Lufthansie, Air France czy KLM.
Co Polacy sądzą o tego typu udoskonaleniach oferowanych przez przewoźników? KAYAK.pl przeprowadził ankietę, aby sprawdzić, jak ważny dla podróżnych jest stały dostęp do Internetu.
Pokładowe Wi-Fi nie tak ważne dla polskich pasażerów
Aż 68,5% badanych Polaków zadeklarowało, że nie dopłaciłoby do ceny biletu lotniczego, aby otrzymać dostęp do pokładowego Wi-Fi podczas lotu. Można zauważyć sporą różnicę, porównując odpowiedzi kobiet i mężczyzn. Kobiety są mniej zainteresowane korzystaniem z Internetu podczas podróży: aż trzy czwarte respondentek (74,5%) odpowiedziało, że nie zapłaciłoby więcej za lot, żeby móc używać pokładowego Wi-Fi; wśród badanych mężczyzn odsetek takich odpowiedzi wyniósł 62%. Większych zaskoczeń nie ma przy porównywaniu różnych grup wiekowych, bowiem to młodsze pokolenie znacznie częściej jest gotowe korzystać z Wi-Fi, nawet jeśli wiązałoby się to z wyższym kosztem podróży. Najczęściej (37%) odpowiadały tak osoby w wieku 23-35 lat.
Dostęp do Internetu na lotniskach
Zapytani, czy korzystają z hotspotów oferowanych przez lotniska, 49% Polaków odpowiedziało, że zdarzyło im się to w przeszłości. W obliczu coraz silniejszego trendu, aby być stale podłączonym, stosunkowo niski odsetek może wydać się zaskoczeniem. Jest to też jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów. Jedynie Niemcy i Francuzi wykazali mniejsze zainteresowanie korzystaniem z lotniskowych sieci. W obu przypadkach zaledwie 43% badanych przyznało, że zdarzyło się to im w przeszłości. Dla porównania, światowa średnia wynosi 58%, z kolej najwyższy wynik został zanotowany wśród Norwegów: aż 76% badanych korzystało wcześniej z lotniskowego Wi-Fi. Tak niskie zainteresowanie Polaków może wiązać się z wprowadzonym z zeszłym roku rozporządzeniem Unii Europejskiej, które znosi dodatkowe opłaty za roaming w ramach państw członkowskich i pozwala korzystać z własnego Internetu po regularnych stawkach. Może wynika to też z nieświadomości, jak dobrze przygotowane są krajowe lotniska? Jak wynika z analizy KAYAK.pl, wszystkie porty lotnicze w Polsce oferują bezpłatne Wi-Fi, w większości wypadków bez obowiązujących limitów czasowych.
Polacy, którzy mieli okazję korzystać z sieci na lotnisku są znacznie bardziej zadowoleni z jakości połączenia niż podróżni z innych krajów biorących udział w ankiecie. Blisko połowa respondentów z Polski (48,3%) uważa, że jakość oferowanego im połączenia internetowego była „raczej dobra”, zapytani o to samo podróżni z pozostałych krajów uważają, że lotniskowe połączenie nie jest „ani dobre, ani złe”.
Marta Krywult, Rzecznik Prasowy KAYAK.pl: -Jako międzynarodowa firma technologiczna cieszymy się, że branża turystyczna podąża za światowymi trendami i ułatwia podróżnym korzystanie z technologii podczas wyjazdów. Wierzymy, że stały dostęp do niezbędnych informacji i narzędzi pomaga podróżnym czuć się pewnie w podróży. W tym kontekście świetnie wypadają polskie lotniska, oferując bezpłatne Wi-Fi. Polacy częściej też niż inne nacje pozytywnie oceniają jakość lotniskowego połączenia internetowego. Tym bardziej może zaskakiwać fakt, że zaledwie połowa Polaków korzystała z hotspotu, czekając na swój lot. Może to wynikać m.in. z udogodnień roamingowych wprowadzonych przez Unię Europejską. Jeśli jednak to obawa przed podłączeniem się do publicznej sieci hamuje Polaków, mogą oni skorzystać z aplikacji weryfikującej bezpieczeństwo połączenia.