Polkomtel S.A. trzeci rok z rzędu okazał się najbardziej rentownym operatorem. EBITDA w 2011 roku wyniosła ponad 2 827 mln PLN i była najwyższa spośród osiągniętych przez operatorów telefonii mobilnej. Niezagrożona jest również wiodąca pozycja operatora na rynku klientów kontraktowych. Zauważalne zmiany liczby klientów w segmencie prepaid są wynikiem corocznej racjonalizacji bazy i odłączania klientów nieaktywnych oraz zmiany trendów na światowym rynku telekomunikacyjnym.
Obserwuje się stopniowy spadek zainteresowania tradycyjnymi usługami, takimi jak połączenia głosowe i wiadomości tekstowe, na rzecz usług opartych na transmisji danych. Wiąże się to z przechodzeniem znacznej części użytkowników oferty prepaid do segmentu klientów kontraktowych. Odzwierciedleniem tego zjawiska jest stały wzrost zainteresowania smartfonami, które stanowią obecnie niemal połowę aparatów kupowanych przez klientów Plusa, oraz zauważalny wzrost przychodów z transmisji danych. W obliczu tych tendencji Polkomtel zamierza położyć jeszcze większy nacisk na szybkie reagowanie na oczekiwania klientów, w tym także klientów biznesowych, zapewniając im nowoczesne usługi ułatwiające i usprawniające prowadzenie biznesu.
– Wyniki za 2011 rok wyraźnie potwierdzają, że skupienie się w ostatnim okresie przez Polkomtel na jakości, a nie ilości, przynosi efekty. Pozycja numer jeden na rynku bardziej wartościowych klientów kontraktowych jest wciąż niezagrożona, a coraz większy udział transmisji danych w strumieniu przychodów uzasadnia potrzebę udostępniania coraz nowocześniejszych technologii, takich jak LTE, która po wprowadzeniu w ubiegłym roku w Plusie pozwoli na systematyczne poszerzanie atrakcyjnej oferty. Firma tak stabilna biznesowo i mająca przed sobą tak szerokie perspektywy rozwoju z pewnością może odegrać korzystną rolę dla polskiej gospodarki – powiedział Tobias Solorz, Członek Zarządu Polkomtel SA
Firma nadal intensywnie pracuje nad poprawieniem rentowności operacyjnej. Dążąc do podniesienia efektywności, spółka rewiduje wszystkie koszty, z wyłączeniem tych dotyczących kluczowych obszarów działalności: obsługi klienta oraz rozwoju sieci. W 2011 roku operator dokonał konsolidacji submarek oraz zmodyfikował ofertę, dostosowując ją do potrzeb zarówno nowych, jak i dotychczasowych klientów: wprowadzono innowacyjne rozwiązania pozwalające na optymalizację kosztów połączeń oraz wspierające korzystanie z mobilnego Internetu. Jednocześnie, dążąc do zwiększenia jakości i szybkości transmisji danych, intensywnie rozbudowywano sieć, a ofertę poszerzono o Internet w technologii LTE Dzięki temu w bieżącym roku Polkomtel bez wątpienia zwiększy przewagę technologiczną nad konkurencją.
Wyniki finansowe w mln PLN (wg standardów MSR) |
2010 |
2011 |
Przychody ogółem |
7.673 |
7.312 |
EBITDA |
2.919 |
2.827 |
EBITDA jako % przychodów |
38 % |
38,7% |
Zysk netto |
1.157 |
1.042 |
Na koniec 2011 roku z usług sieci Plus korzystało 13 993 tys. klientów.