Nowe technologie intensywnie wkraczają w kolejne obszary życia Polaków. Telefony komórkowe, które jeszcze dekadę temu należały do rzadkości dziś posiada prawie 83 proc. z nas. Jak wynika z raportu „Polacy a nowe technologie” przygotowanego przez On Board PR, ponad 98 proc. osób w przedziale wiekowym 25 – 39 lat posiada telefon komórkowy. Sytuacja wygląda diametralnie różnie wśród osób powyżej 59. roku życia. Ponad połowa badanych powyżej 59. roku życia przyznaje, że nie korzysta z komórek.
Sytuacja wygląda diametralnie różnie wśród osób powyżej 59. roku życia. Ponad połowa (53 proc.) badanych powyżej 59. roku życia przyznaje, że nie korzysta z „komórek”.
–Młodemu pokoleniu Polaków trudno wyobrazić sobie świat bez telefonu komórkowego lub Internetu. Jednakże, równolegle istnieje druga grupa osób, która zmierza do tzw. cyfrowego wykluczenia są to osoby starsze. Taka sytuacja stawia duże wyzwania komunikacyjne dla operatów komórkowych aby przygotowywali odpowiednio profilowane oferty a także prowadzili przekaz skierowany również do starszych konsumentów. Operatorzy telefonii już wkrótce będą zmuszeni odpowiedzieć na zmiany demograficzne segmentu 59 plus – wyjaśnia Katarzyna Szczypek z On Board PR.Użytkownikami telefonów typu smartfon są głównie osoby dobrze wykształcone. Blisko 53 proc. posiadaczy tego typu urządzeń ma wyższe wykształcenie wraz ze spadkiem poziomu wykształcenia zmniejsza się również liczba posiadaczy smartfonów. Obecnie 80 proc. właścicieli smartfonów to osoby poniżej 40. roku życia. Natomiast wśród osób powyżej 59. roku życia zaledwie 1 proc. deklaruje posiadanie telefonu tego typu.
–Obserwując powyższe dane, jak również sytuację rynkową w Polsce, należy pamiętać, że dalszy rozwój usług mobilnych online jest zależny nie tylko od samych użytkowników – dodaje Paweł Kolenda, Menadżer ds. badań, IAB Polska. –W znacznym stopniu wpływ mają na to producenci, operatorzy telefonii komórkowej, reklamodawcy, dostawcy technologii itp., czyli wszyscy gracze, którzy tworzą całe omawiane środowisko. Potrzeby można uświadamiać, bądź wręcz je tworzyć, jednak wdrażanie innowacyjności musi za nimi podążać. Patrząc na rozwój Internetu, który zagościł na dobre w naszej codziennej egzystencji, wydaje się, że rozwój tych usług jest nieunikniony.
Obecnie, praktycznie każdy nowy telefon komórkowy oferuje swoim użytkownikom dostęp do Internetu. Mimo olbrzymiej popularności telefonów komórkowych w Polsce ponad 88 proc. badanych przyznaje, że nie korzysta z Internetu w „komórce“. Liczba osób korzystających z Internetu w telefonie komórkowym proporcjonalnie spada wraz ze wzrostem wieku. Przyglądając się grupom wiekowym Polaków, Internet w komórce również nie cieszy się dużym powodzeniem wśród tych najmłodszych.
Korzystanie z Internetu w telefonie komórkowym
W grupie 15 -25 lat wynosi on 25 proc. a w grupie 25 – 39 lat już tylko 12 proc. 92 proc. badanych w wieku 40 – 59 lat przyznaje, że nie korzysta z internetu w telefonie komórkowym. Najgorzej sytuacja wygląda wśród osób powyżej 59. roku życia, bowiem w tej grupie aż 97 proc. nie korzysta z Internetu w telefonie komórkowym.
–Jak wynika z badań zrealizowanych również przez IAB, odsetek użytkowników Internetu w komórkach w Polsce jest nadal stosunkowo niski na tle Europy. Mniej więcej co siódmy Polak korzystający z telefonii mobilnej łączy się za jej pomocą z siecią, podczas gdy na całym Starym Kontynencie udział ten bywa nawet dwukrotnie większy – komentuje Paweł Kolenda, Menadżer ds. badań, IAB Polska.
Raport „Polacy a nowe technologie” jest następnym z serii opracowań On Board PR Ecco Network. Partnerem raportu jest IAB Polska. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Raport „Polacy a nowe technologie jest udostępniony bezpłatnie na stronie www.onboard.pl. Raport został przygotowany przez On Board PR Ecco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez PBS DGA na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski.