W najnowszym rankingu UPU (Światowego Związku Pocztowego) najlepiej rozwijających się rynków pocztowych Polska znalazła się w czołówce. W ogólnej klasyfikacji Polska zajęła 7. miejsce, będąc jednocześnie zdecydowanym liderem w swoim regionie. UPU regularnie publikuje zintegrowany indeks rozwoju pocztowego (Index for Postal Development – 2IPD) – kompleksowy miernik odzwierciedlający stopień rozwoju rynków pocztowych poszczególnych krajów na całym świecie.
Dostępne wyniki za 2016 r. obejmują 170 krajów, podzielonych na 6 regionów geograficznych. W indeksie 2IPD uwzględnione zostały dane pochodzące z pocztowych „big data” (ponad 3 miliardy przetworzonych i przeanalizowanych danych) oraz statystyk i ankiet UPU wykorzystanych do pomiaru kluczowych elementów usług pocztowych w skali globalnej: jakości usług (kryterium niezawodności), łączności z klientami (kryterium zasięgu), zapotrzebowania na usługi (kryterium znaczenia) oraz rozwoju modeli biznesowych (kryterium prężności/dynamiki).
Przyjęte kryteria pozwalają na badanie poziomu operacyjnej efektywności różnych kategorii krajowych i zagranicznych usług pocztowych, ich umiędzynarodowienia, poziomu konkurencyjności w głównych segmentach rynku, a także innowacyjności.
Zaledwie 11 krajów spośród badanych 170 uzyskało powyżej 75 pkt, w skali ocen od 0 do 100. Pierwsze 3 miejsca zajęły Szwajcaria (100), Francja (94,7) i Japonia (94,1) z grupy krajów uprzemysłowionych. Średnia dla tego regionu wyniosła 67,4.
Polska została zakwalifikowana do regionu Europy Wschodniej i krajów CIS (byłego Związku Radzieckiego) i uzyskała zdecydowanie najlepsze wyniki w tej stawce (84,9), ze średnią dla tej grupy krajów 55,1.
Warto podkreślić, że w tyle znalazła się większość krajów uprzemysłowionych, a Polskę wyprzedziły jedynie, poza wspomnianą pierwszą trójką, Holandia, Niemcy i W.Brytania. Równocześnie Polska odnotowała największy w historii skok w procesie pocztowego rozwoju spośród wszystkich krajów objętych badaniem.
Polska wyróżniła się na tle pozostałych państw przede wszystkim dzięki globalnie zintegrowanej sieci pocztowej oraz silnemu zapotrzebowaniu na szeroki asortyment produktów/usług w obszarze
e-commerce i logistyki. Polska utrzymuje np. ponad 190 aktywnych destynacji w obrocie wychodzącej poczty międzynarodowej, jak również wysoki wolumen zagranicznych przesyłek pocztowych.