Wraz z rosnącą popularnością e-handlu zmienia się profil kupujących w sieci. E-konsumentami jest już 54 proc. polskich internautów, a ich charakterystykę przedstawia raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”. Kupujący w sieci w 2017 roku to przeważnie osoby poniżej 50. roku życia (88 proc.), ze średnim lub wyższym wykształceniem (77 proc.), mieszkające w mieście (74 proc.) i dobrze oceniające swoją sytuację finansową (51 proc.).
Nieco większymi fanami e-handlu są także kobiety (53 proc.).
Najnowszy raport pokazuje, że w porównaniu z rokiem 2016 wśród kupujących online wzrósł odsetek osób w wieku 25-34 lat (obecnie jest to 29 proc. kupujących w porównaniu z 26 proc. w 2016 roku) i mieszkańców mniejszych miast (44 proc. w porównaniu z 40 proc. rok wcześniej). Na rzecz grupy z wykształceniem średnim i niższym zmalał udział osób z wykształceniem wyższym. Obecnie ukończenie wyższej uczelni deklaruje co trzeci polski e-konsument (30 proc. w porównaniu z 35 proc. w 2016 roku). Kupujący w sieci coraz lepiej oceniają swoją kondycję finansową – odsetek osób deklarujących ją jako dobrą rośnie od co najmniej dwóch lat i obecnie wynosi 51 proc. (w roku 2016 było to 46 proc.).
– Tegoroczne wyniki raportu nie zaskakują – dla młodych osób rynek online jest środowiskiem naturalnym, w ten sposób komunikują się i robią zakupy. Młodzi ludzie lubią też mieć wybór spośród wielu form dostawy i przykładają niezwykłą wagę do szybkości, terminowości oferowanych usług logistycznych oraz zaawansowania technologicznego – komentuje Katarzyna Binert, ekspertka Gemiusa. ─ Jak wynika z raportu, coraz więcej kupujących ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą, co również nie jest niespodzianką, ponieważ poziom bezrobocia mamy najmniejszy od ćwierćwiecza ─ wyjaśnia Binert.
Zagraniczne zakupy
Najnowszy raport pokazuje, że polskich internautów, którzy kupują w zagranicznych e-sklepach, przybywa z roku na rok. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba e-konsumentów robiących zakupy w zagranicznych serwisach wzrosła z 10 do 16 proc.
– Odsetek kupujących w zagranicznych e-sklepach zapewne będzie stale rósł. Użytkownicy szukają tam produktów bardziej przystępnych cenowo oraz niedostępnych w Polsce. Wpływ na wzrost tego odsetka może mieć także wniosek ustawodawczy na poziomie Unii Europejskiej przewidujący zakaz stosowania geoblokowania oraz ujednolicenie cen przesyłek międzynarodowych – dodaje ekspertka Gemiusa.
Więcej i lepiej
Kupujących online nie tylko przybywa, ale mają oni także coraz lepszą opinię na temat zakupów przez internet. Według badanych największą zaletą e-zakupów jest ich całodobowa dostępność (82 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach w czołówce motywatorów zakupów online znalazły się: wygoda, rozumiana jako brak konieczności jechania do sklepu (77 proc.), oraz nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu (76 proc.).
Tym, co mogłoby zachęcić badanych do jeszcze częstszych zakupów w e-sklepach, są przede wszystkim dwa atrybuty związane z finansami – niższe koszty dostawy (62 proc. wskazań) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (58 proc.). Natomiast wśród problemów, na które najczęściej wskazują e-konsumenci, oceniając zakupy w sieci, znalazły się: długie oczekiwanie na dostawę (38 proc.), wysokie koszty dostawy (37 proc.) oraz natrętne reklamy produktów, już wcześniej obejrzanych przez kupujących (36 proc.).
– Nadchodzące miesiące będą stały pod znakiem zapytania w przypadku dostawy tego samego dnia, czyli same-day delivery. Tej formy oczekuje coraz więcej konsumentów, a może się ona odbywać nie tylko za pomocą dotychczas znanych sposobów dostarczania. Największe serwisy e-commerce testują dostawy dronem, choć raczej jest to pieśń przyszłości ─ podsumowuje Binert.
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, o kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.