Pracownicy coraz rzadziej obawiają się, że sztuczna inteligencja pozbawi ich pracy, a firmy przyjmują bardziej realistyczne podejście do wdrażania tej technologii. Jak pokazuje najnowszy raport SAP „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menadżerów”, tylko 29% menedżerów wskazuje obecnie na obawy pracowników jako istotną przeszkodę w inwestowaniu w AI. Jeszcze rok temu tę opinię podzielało aż 54% firm. Rosnąca wiedza na temat zastosowań AI i zmieniające się podejście do tej technologii pozwalają patrzeć na jej rolę w biznesie z nową perspektywą – jako na narzędzie wspierające, a nie zagrożenie dla zatrudnienia.
AI – partner, nie zastępca
AI w biznesie wciąż wymaga współpracy z człowiekiem i daleka jest od samodzielnego działania. Wzmacnia za to kluczowe procesy organizacyjne i usprawnia codzienne zadania, co pozwala zespołom na szybsze realizowanie celów i większą efektywność. W obszarach takich jak automatyzacja procesów, marketing, sprzedaż czy tworzenie oprogramowania firmy w Polsce oceniają AI wyjątkowo wysoko. To właśnie te dziedziny wskazywane są jako najsilniej wspierane przez sztuczną inteligencję, która pomaga w analizie danych, automatyzacji zadań i personalizacji ofert.
– Generatywna AI to zdecydowanie rewolucyjna technologia, której potencjał docelowo wpłynie właściwie na każdy aspekt naszego życia. Świadomość konieczności budowania kompetencji cyfrowych „cloud mindset”, wchodzenia w interakcje z różnymi modelami LLM, aplikacjami Gen AI oraz umiejętność tworzenia własnych modeli AI jest kluczem do sukcesu dla przedsiębiorców, którzy myślą nie tylko o krótkoterminowej optymalizacji procesów, ale przede wszystkim o długoterminowym celu: tworzeniu interdyscyplinarnego „człowiek- maszyna” środowiska dla innowacji i budowaniu odpornej na zakłócenia strategii wzrostu – komentuje Marcin Demkiw, Dyrektor ds. wsparcia sprzedaży, SAP Polska.
Firmy widzą konkretne korzyści z AI – personalizacja, automatyzacja, oszczędności
Jak wynika z badania SAP, głównymi motywatorami polskich przedsiębiorstw do inwestycji w AI są możliwość szybkiej personalizacji pod potrzeby firmy (42% firm), niskie koszty wdrożenia rozwiązań AI (38%) oraz dostępność gotowych rozwiązań branżowych, co eliminuje konieczność budowy systemów od podstaw (35%). AI zaczyna być postrzegana jako narzędzie do zwiększania efektywności operacyjnej, a nie jako konkurencja dla pracowników.
Firmy, które jeszcze nie korzystają z AI, największy potencjał tej technologii widzą w obszarach związanych z cyberbezpieczeństwem, automatyzacją procesów i logistyką. Przewidywania te różnią się jednak od doświadczeń firm, które już wdrożyły AI – ich przedstawiciele najbardziej doceniają efekty AI w marketingu, sprzedaży i automatyzacji. Różnice te sugerują, że firmy planujące inwestycje w sztuczną inteligencję powinny realistycznie spojrzeć na jej zastosowanie i dostosować je do specyficznych potrzeb swojej branży.
Przyszłość rynku pracy: AI zmienia role, ale nie wypiera ludzi
Prawie połowa badanych dostrzega, że rozwój AI prowadzi do zmiany profilu niektórych stanowisk. Jednocześnie menedżerowie zauważają, że zamiast zmniejszać zatrudnienie, AI często wspiera zespoły w codziennych zadaniach, pozwalając im skupić się na bardziej złożonych projektach. W szczególności automatyzacja procesów pomaga odciążyć pracowników – zgadza się z tym ponad 57% ankietowanych, którzy wskazują, że AI staje się cennym partnerem w pracy, eliminując powtarzalne obowiązki. Aż 49% ankietowanych zgadza się także z twierdzeniem, że wdrożenie rozwiązań AI znacząco usprawniło funkcjonowanie ich firmy lub ma potencjał na optymalizację pracy. Jedynie 27% jest odmiennego zdania.
Kompetencje w pracy z AI kluczem do sukcesu wdrożeń
Wdrożenie sztucznej inteligencji w firmach wymaga od zespołów nowych kompetencji – od umiejętności zarządzania danymi po znajomość specyficznych narzędzi AI. Jak wynika z raportu SAP, ponad 40% polskich przedsiębiorstw ocenia, że ich pracownicy są dobrze przygotowani do pracy z technologią AI, ale 32% wciąż dostrzega luki kompetencyjne, które mogą utrudniać skuteczne wdrażanie rozwiązań opartych na AI. W odpowiedzi na te wyzwania firmy coraz częściej inwestują w rozwój kompetencji swoich zespołów, stawiając na szkolenia z zarządzania danymi i rozumienia algorytmów. Tylko dzięki takim działaniom AI może stać się realnym wsparciem dla biznesu – nie tylko automatyzując procesy, ale także umożliwiając pracownikom lepsze wykorzystywanie potencjału danych w podejmowaniu decyzji biznesowych.