W Polsce brakuje programistów, a firmy z branży IT mają problem ze znajdowaniem odpowiednich pracowników – tego typu zdania nie przypadkiem powtarzają się niczym mantra, kiedy mowa o rynku pracy. Co zatem powinni zrobić pracodawcy, aby było im łatwiej pozyskiwać specjalistów? Jednym z rozwiązań jest lepsze dostosowanie procesu rekrutacyjnego do oczekiwań kandydatów. Na początku tego roku branża IT miała zapotrzebowanie na mniej więcej 50 tys. programistów.
Pod koniec roku będzie ono jeszcze większe, ponieważ rynek IT rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Wynika to z postępującej cały czas cyfryzacji, jak również inwestycji firm technologicznych, które tworzą u nas centra kompetencyjne czy badawczo-naukowe. Inwestorów zachęcają relatywnie niskie koszty prowadzenia biznesu w naszym kraju, a także wysoka jakość pracowników – w rankingu konkursu programistycznego TopCoder polscy specjaliści IT zajmują trzecie miejsce na świecie.
Trudności firm z zatrudnianiem programistów nie wynikają jednak jedynie z tego, że jest ich w naszym kraju za mało. Problemem często jest też to, że prowadzone procesy rekrutacyjne nie są adekwatne do oczekiwań kandydatów. Nierzadko składają się one z kilku etapów, są bardzo skomplikowane, a na wyniki trzeba czekać kilka tygodni, a nawet miesięcy. Wiele osób to zniechęca i nie chcą one brać w takich procesach rekrutacyjnych udziału. – Gdyby procesy rekrutacyjne były krótsze bądź zdalne, co na polskim rynku jest już widoczne, większość specjalistów byłaby chętna do rozmowy z pracodawcami. Aktualnie mamy rynek kandydata, więc to firmy powinny się dostosować do pracowników, a nie odwrotnie – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Szymon Płodowski, consultant IT Tech w firmie HRK.
Pracodawcy, którzy nie potrafią znaleźć odpowiednich programistów, mogą skorzystać z pomocy firm rekrutacyjnych. Mają one szerokie sieci kontaktów i wyspecjalizowane narzędzia, dzięki czemu jest im łatwiej docierać do dobrych kandydatów. W obecnych czasach bardzo ważną rolę w rekrutacji odgrywają też media społecznościowe, które ułatwiają dostęp do potencjalnych pracowników. Wiele firm ciągle nie zdaje sobie z tego sprawy. Nowym trendem w Polsce jest natomiast organizowanie hakatonów, czyli specjalnych konkursów, podczas których programiści rozwiązują postawione przed nimi zadanie i rywalizują o miano najlepszego. Dla pracodawców są one świetną okazją do wypatrzenia utalentowanych osób, które można później zatrudnić.