Według badań MacKinsey, 3/4 filmów i seriali oglądanych na Netfliksie odtwarzanych jest po pokazaniu widzowi rekomendacji, że ta pozycja mu się spodoba. Za sugestiami stoi algorytm machine learning, analizujący jego wybory i gust. Podobnie jest w Amazonie, gdzie podpowiedzi sztucznej inteligencji generują aż 35 proc. zakupów. Teraz podobną technologię dostało ponad 15 tys. polskich sprzedawców internetowych na platformie Shoper.
Sklepy internetowe jak Netflix
Systemy rekomendacji stanowią dziś fundamenty najpopularniejszych aplikacji i serwisów VOD. Ich użytkownicy, podczas przeglądania zawartości serwisów, oglądania filmów czy słuchania muzyki, otrzymują powiadomienia, które pozwalają im odkrywać treści podobne do już obejrzanych i trafiające w ich gust. Podobną technologię stosują też globalne platformy sprzedażowe.
– Dzięki analizie wizyt klientów w sklepach internetowych, na stronie, która korzysta z tzw. systemu rekomendacji, kupującym wyświetlają się propozycje oraz zestawy produktów, które mogą ich dodatkowo zainteresować oraz zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Rekomendacje są wynikiem pracy zaawansowanych algorytmów i ich zdolności do uczenia się, a analiza odbywa się w czasie rzeczywistym – system analizuje, co na aktualnej ścieżce zakupowej zainteresuje klienta i na podstawie tych informacji proponuje najlepiej dopasowane produkty – mówi Adrian Słowik, Software Architect i IT Manager w firmie Shoper.
Technologia gigantów dostępna dla wszystkich
Z takiego rozwiązania może już korzystać ponad 15 tys. sklepów internetowych pracujących na oprogramowaniu Shoper. System działa w sklepach w ramach usługi Shoper Rekomendacje, dostępnej dla wszystkich planów abonamentowych. To kolejna nowość, jaką Shoper wprowadził na swoją platformę dla usprawnienia oraz unowocześnienia sprzedaży.
– System w sklepach internetowych Shoper jest tak zaprojektowany, by klient w sugestiach produktów zobaczył tylko te propozycje, które spełniają jego kryteria wyszukiwania podczas wizyty na stronie. To ważny element, który wpływa na wysoką jakość propozycji, a tym samym zwiększa szansę konwersji – mówi Jacek Zientkiewicz, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Shoper. – Dodatkowo, poprzez system rekomendacji, można usprawnić obsługę klienta w sklepie. Jak pokazują analizy rynkowe, większość konsumentów najchętniej robi zakupy w tych sklepach, które przedstawiają im trafne oferty oraz polecenia produktów. W internecie, gdzie niektórym kupującym może brakować bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, tego rodzaju nowe technologie mogą usprawnić codzienne zakupy i sprawić, że klient poczuje się idealnie obsłużony.
Shoper to najpopularniejsze rozwiązanie do prowadzenia sklepu internetowego w Polsce, działające w modelu SaaS (Software-as-a-service). Dostarcza wszystkiego, co niezbędne do profesjonalnej sprzedaży przez internet: m.in. nowoczesne i bezpieczne płatności, zintegrowane przesyłki i obsługę magazynów. Firma współpracuje blisko z Allegro, Facebookiem i Google, prowadząc dla sklepów obsługę kampanii produktowych.