środa, 2 kwietnia, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Ponad 11 milionów cyfrowych przesyłek, wzrost bezpieczeństwa i rozwój usługi e-Polecony

    Zobacz również

    Poczta Polska podsumowuje pierwszy kwartał upowszechnienia usługi e-Doręczeń. Od stycznia 2025 roku system zanotował znaczący wzrost użytkowników. Od początku działania e-Doręczeń nadano ponad 11 milionów przesyłek w ramach systemu. Liczby pokazują rosnące zainteresowanie cyfrowymi usługami Poczty Polskiej oraz potwierdzają sprawność i niezawodność systemu, będącego ważnym składnikiem systemu bezpieczeństwa i odporności państwa.

    - Reklama -

    9 milionów przesyłek nadano za pośrednictwem Powszechnej Usługi Hybrydowej (PUH), a ponad 2 miliony za pomocą Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE). Publiczna Usługa Hybrydowa polega na nadaniu, np. przez urząd miasta, elektronicznej wiadomości do obywatela oraz wydrukowaniu jej i tradycyjnemu dostarczeniu przez Pocztę Polską – w przypadku, gdy odbiorca nie zarejestrował się jeszcze w systemie e-Doręczeń. Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektrycznego jest w pełni cyfrowa i działa, gdy nadawca i odbiorca korzystają z systemu e-Doręczeń.

    Rozszerzanie obowiązku

    Od 1 stycznia system e-Doręczeń stał się obowiązkowym narzędziem komunikacji dla urzędów oraz zawodów zaufania publicznego (np. adwokatów, radców prawnych, księgowych itp.). Wprowadzenie tego wymogu jest częścią szerszego planu cyfryzacji usług publicznych, mającego na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa wymiany dokumentów między instytucjami a obywatelami oraz przedsiębiorstwami.

    Rozszerzając zakres obowiązku, od 1 kwietnia 2025 roku system e-Doręczeń obejmuje również przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). To krok w procesie cyfryzacji i modernizacji komunikacji między sektorem publicznym a prywatnym.

    Następnym etapem implementacji systemu e-Doręczeń będzie jego obowiązkowe wprowadzenie od 1 lipca dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i dokonujących w nim zmian.

    Priorytet: bezpieczeństwo

    W obliczu rosnących zagrożeń w cyberprzestrzeni, Poczta Polska nieustannie wzmacnia bezpieczeństwo systemu e-Doręczeń. Wykorzystanie zaawansowanych mechanizmów kryptograficznych oraz szyfrowania TLS gwarantuje ochronę integralności i poufności przesyłanych danych. Dzięki działalności wewnętrznego zespołu CERT, który całodobowo monitoruje infrastrukturę oraz regularnym testom bezpieczeństwa i sprawdzaniu podatności na ataki, Poczta Polska efektywnie przeciwdziała cyberatakom. Dotychczas zidentyfikowano i udaremniono takie próby z ponad 40 tysięcy adresów IP, co świadczy o wytrzymałości i odporności systemu.

    Usługa e-Polecony

    Poczta Polska, rozszerzając swoją ofertę cyfrowych usług, zachęca również do korzystania z usługi e-Polecony. Różnica między e-Doręczeniem a e-Poleconym polega na tym, iż w e-Doręczeniu jedną ze stron komunikacji zawsze jest podmiot publiczny (np. urząd), a usługa jest bezpłatna. E-Polecony to taka sama cyfrowa przesyłka, ale między podmiotami niepublicznymi, np.: firmą, a osobą prywatną, dwiema osobami prywatnymi itp. Dzięki usłudze e-Polecony można całkowicie wyeliminować korespondencję papierową ze swojego domu czy firmy.

    Jak aktywować e-Polecony?

    Założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) możliwe jest po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można tego dokonać wygodnie i bez konieczności wychodzenia z domu – poprzez stronę internetową gov.pl. Po utworzeniu konta wystarczy aktywować publiczną skrzynkę doręczeń (SD) i można aktywować e-Polecony. Po akceptacji regulaminu tworzona jest w czasie rzeczywistym Skrzynka Doręczeń Kwalifikowana (SDK). Od tego momentu można swobodnie korzystać z usługi i komunikować się elektronicznie i bezpiecznie z innymi posiadaczami Adresów Doręczeń Elektronicznych (ADE).

    Nadawanie ADE przez ministra oraz zarządzana przez niego baza adresów elektronicznych (BAE) daje gwarancję, że wiemy dokładnie, z kim prowadzimy korespondencję, bo nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę. Każdy użytkownik, chcąc skorzystać z usługi, musi się uwierzytelnić, czyli zalogować z pomocą środka identyfikacji elektronicznej, np. profilu zaufanego.

    ŹródłoPoczta Polska
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

    W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium...