Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu rozwoju kompetencji cyfrowych, na który przeznaczono ponad 2 mld 789 mln zł. Młode pokolenie już w szkole podstawowej powinno budować te kompetencje, aby móc później konkurować na rynku pracy. „Pamiętajmy, że już dziś jesteśmy liderem w szkoleniu i zatrudnianiu kobiet w IT. Celem programu, który będziemy realizować do 2030 r. jest podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie, oraz rozwój edukacji cyfrowej” podkreśla Paweł Lewandowski.
Dlaczego powinniśmy rozwijać kompetencje cyfrowe?
Są one niezbędne, aby poprawić jakość życia. Większość z nas korzysta już z usług w sieci: robimy zakupy online, załatwiamy sprawy urzędowe, kupujemy bilety itd. – Ważne jest, aby jak największa część społeczeństwa umiała poruszać się bezpiecznie w sieci. W Polsce wciąż mamy sporą grupę osób wykluczonych cyfrowo, najczęściej są to osoby starsze. A przecież umiejętność korzystania z komputerów i aplikacji może zmniejszyć poczucie izolacji seniorów, a także rozwijać zainteresowania i zbudować pewność siebie – wyjaśnia minister.
Kompetencje cyfrowe to także niezbędny element poprawy konkurencyjności i innowacyjności firm oraz sukcesu polskiej gospodarki. Brak kompetencji cyfrowych lub ich niedostateczny poziom ogranicza szanse i możliwości, jakie dają zmiany technologiczne, wystawia na zagrożenia związane z niewłaściwym wykorzystaniem nowych technologii, a nawet staje się źródłem nierówności społecznych, ekonomicznych, edukacyjnych i kulturowych. Ale kompetencje cyfrowe, to także świadomość ryzyka uzależnień i innych potencjalnie szkodliwych skutków zbyt dużej ilości czasu spędzanego w sieci i świadomość tego, że w internecie nic nie ginie.
– Program zakłada stworzenie stabilnego i elastycznego systemu edukacji i szkoleń, w których udział weźmie ponad 1,5 mln obywateli, w tym 270 tys. nauczycieli wszystkich poziomów nauczania i innych edukatorów. Rządowy projekt zakupu laptopów dla 4-klasistów jest bardzo ważnym elementem rozwoju cyfrowej edukacji w Polsce i inwestycją w kompetencje cyfrowe polskich uczniów – podkreśla Paweł Lewandowski, Podsekretarz Stanu w KPRM.
Priorytety programu
Dokument określa działania w ramach 5 priorytetów na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych:
- rozwój edukacji cyfrowej,
- zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych,
- wsparcie kompetencji cyfrowych osób pracujących,
- rozwój zaawansowanych kompetencji cyfrowych,
- wzmocnienie zarządzania i koordynacji działań w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych.
Co chcemy osiągnąć?
Zakładamy, że efektem realizacji programu, w 2030 r.:
- 80 proc. mieszkańców Polski będzie posiadać co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe,
- 40 proc. mieszkańców Polski będzie posiadać ponadpodstawowe kompetencje cyfrowe,
- 6 proc. pracujących będą stanowić specjaliści IT,
- •29 proc. specjalistów IT będą stanowić kobiety.
Celem programu jest też wdrożenie i ugruntowanie na szczeblu administracyjnym sprawdzonego mechanizmu koordynacji i monitorowania działań wspierających rozwój kompetencji cyfrowych. Jak zaznacza minister Lewandowski, powinien on bazować na cyklicznie aktualizowanej diagnozie potrzeb społeczeństwa, biorąc pod uwagę najnowsze trendy technologiczne i gospodarcze.