środa, 26 lutego, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Ponad połowa firm wykorzystuje niedokładne dane do podejmowania strategicznych decyzji?

    Zobacz również

    Dane są dziś kluczowym zasobem, napędzają innowacje i rozwój przedsiębiorstw. Jednocześnie mierzymy się obecnie z poważnym wyzwaniem – mamy dostęp do ogromnych zbiorów danych, ale nie rozumiemy ich i nie potrafimy z nich korzystać. Ponad połowa (58%) liderów ze świata biznesu twierdzi, że w ich firmach kluczowe decyzje są podejmowane na podstawie niedokładnych lub niespójnych danych. Niemal dwie trzecie (65%) z nich uważa z kolei, że nikt w ich organizacjach nie ma pełnej wiedzy na temat zgromadzonych danych czy sposobu dostępu do nich.

    - Reklama -

    Najnowszy raport przygotowany przez SoftServe na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie tej firmy przez Wakefield Research – „The Great Data Divide” – ujawnia, że z wyzwaniami w kontekście skutecznego korzystania z danych zmaga się większość przedsiębiorstw. Problemem jest brak wiedzy w zakresie zarządzania danymi, wewnętrzne rozbieżności wśród członków kadry kierowniczej odnośnie do wykorzystania, pozyskiwania i finansowania danych w organizacjach.

    Kosztowne skutki błędnych decyzji

    Aż 58% uczestników badania przyznało, że strategiczne decyzje są w ich organizacjach podejmowane na podstawie niedokładnych lub niespójnych danych. Problem ten jest szczególnie widoczny wśród firm, które nie osiągnęły wysokiego poziomu tzw. dojrzałości danych – aż 50% z nich regularnie opiera swoje działania na wadliwych informacjach.

    – Korzyści płynące z wykorzystywania danych, do jakich obecnie mamy dostęp bądź które możemy pozyskać, są ogromne. Jednocześnie badania i analizy ujawniają, jak powszechne są deficyty w zakresie umiejętności właściwego ich używania. Dotykają one większość firm, co staje się poważnym zagrożeniem dla ich konkurencyjności na globalnym rynku i barierą w rozwoju, poprawianiu obsługi klienta czy pozyskiwaniu nowych źródeł przychodów. Brak świadomości na temat wartości danych wśród kadry zarządzającej sprawia na przykład, że firmy źle lokują swoje inwestycje – mówi Sebastian Drzewiecki, VP, Country Manager SoftServe Poland.

    Eksperci zwracają uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię. – Obecnie firmy często podejmują decyzje dotyczące inwestowania w technologie związane z danymi i analityką na podstawie hype’u rynkowego oraz niesławnego FOMO (fear of missing out). Prowadzi to do kilku poważnych problemów – komentuje Rodion Myronov, AVP of Technology w SoftServe. – Po pierwsze, najbardziej efektowne narzędzie nie zawsze jest tym optymalnym, a często nie jest nawet praktycznym rozwiązaniem prowadzącym do osiągnięcia celu. Po drugie, często pomija się fakt, że nowoczesna sztuczna inteligencja wymaga solidnych podstaw danych, aby skutecznie działać. W efekcie zasoby są wydawane na rozwiązania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów albo robią to w nieefektywny sposób – dodaje.

    Inne kluczowe wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie SoftServe:
    ● Nieaktualne lub nieodpowiednie strategie: 73% respondentów twierdzi, że ich strategia danych wymaga poważnych aktualizacji lub całkowitego przekształcenia, a niemal wszyscy (98%) zgadzają się, że musi zostać zaktualizowana, aby umożliwić wdrażanie inicjatyw strategicznych, takich jak Gen AI.
    ● Podział wśród liderów: Brak pełnej przejrzystości wśród kadry kierowniczej prowadzi do rozbieżnych opinii na temat zrozumienia danych. 78% wiceprezesów i 61% dyrektorów – ale tylko 44% osób na poziomie C-level – uważa, że ich organizacja nie inwestuje skutecznie w dane, ponieważ liderzy nie rozumieją ich wartości.
    ● Dane na żądanie: Dla 60% respondentów dostęp do danych w odpowiednim czasie stanowi wyzwanie. Wśród firm, które podejmują decyzje na podstawie niedokładnych danych, 51% uważa, że konieczne jest znaczne zwiększenie inwestycji w zarządzanie danymi, aby osiągnąć cele biznesowe.
    ● Błędne inwestycje: Prawie 73% respondentów twierdzi, że złe priorytetyzowanie spowodowało przekierowanie środków i talentów na szeroko zakrojone inicjatywy związane z Gen AI, które mają niższy zwrot z inwestycji.

    Bariera do pokonania?

    Czy jest sposób na to, by rozwiązać problemy związane z właściwym korzystaniem z danych? Oczywiście! Dobra wiadomość jest taka, że przemyślana strategia dotycząca danych może dać nam pewność, że są one wykorzystywane w sposób optymalny i zgodny z celem biznesowym.

    Jest też jednak zła wiadomość – nie ma uniwersalnej strategii. Wszystko zależy od potrzeb firmy oraz jej aktualnego poziomu dojrzałości w zarządzaniu danymi. Niektóre podmioty mogą potrzebować odpowiedniej infrastruktury danych, jak np. wdrożenie Data Lake albo modernizacja Data Warehouse. Inne – frameworku dla kontroli jakości danych, wdrożenia katalogu danych czy Master Data Management itp. Stworzenie właściwej strategii danych to sztuka, która wymaga zrozumienia zarówno aspektów biznesowych, jak i technologicznych w danej organizacji – komentuje Rodion Myronov z SoftServe.

    Takie podejście może przynieść wymierne korzyści – z informacji zawartych w raporcie wynika, że skuteczne zarządzanie danymi pozwoliło organizacjom na uzyskanie nowych źródeł przychodu (44%) oraz monetyzację danych (38%) – odpowiednia infrastruktura i zarządzanie przekształcają je w cenne źródło dochodu. Firmy zauważają także wzrost produktywności i efektywności (54%) oraz poprawę podejmowania decyzji i prognozowania (49%) dzięki solidnym podstawom danych. Co ciekawe, większość organizacji zamierza pójść w tym kierunku – 85% planuje nieznacznie lub znacząco zwiększyć budżet na dane, a 42% firm z dojrzałą strategią danych planuje istotnie zwiększyć swoje inwestycje w tym obszarze.

    ŹródłoSoftServe
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Seria OPPO Reno13 debiutuje w Europie – wkrótce cztery modele w sprzedaży w Polsce

    Swoją premierę w Europie ma seria OPPO Reno13 z czterema przedstawicielami – OPPO Reno13 Pro 5G, OPPO Reno13 FS...