Najnowsza edycja badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI – wskazuje podobieństwa i różnice w podejściu przedsiębiorstw z różnych gałęzi gospodarki do implementacji sztucznej inteligencji. Już prawie 1/3 (30%) firm z branży produkcyjnej zakończyła proces pierwszych implementacji rozwiązań opartych na AI, ale to przedstawiciele sektora handlowego najczęściej (90%) wskazują, że ta technologia przyniosła im zamierzone korzyści. Zauważyć też można wyraźną redukcję barier. Coraz mniej rodzimych organizacji – w przypadku produkcji odnotowano spadek aż o 23 pkt. proc. – wskazuje kwestię wysokich kosztów jako wyzwanie we wprowadzenia rozwiązań AI.
Branża produkcyjna może pochwalić się najwyższym odsetkiem zakończonych wdrożeń rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Już 30% ankietowanych firm z tego sektora ma za sobą przynajmniej pierwsze procesy implementacyjne – to więcej niż w przypadku usług (24%) i handlu (10%). Produkcja jest też obszarem, w którym priorytet dla rozwiązań AI jest najwyższy. Aż 65% firm z tej gałęzi gospodarki zaznaczyło go jako „wysoki” bądź „bardzo wysoki” – to znacznie lepszy wynik niż w przypadku handlu i usług (oba po 53%). Sektor produkcji wyraża też największą gotowość na efektywną implementację narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało aż 94% respondentów (usługi – 88%, handel – 84%).
Nie może więc dziwić, że to właśnie wśród firm produkcyjnych nastąpił największy wzrost, jeżeli chodzi o wprowadzanie opartych na AI zmian w modelu operacyjnym, strukturze organizacji oraz procesach biznesowych. W przeciągu roku odsetek pozytywnych odpowiedzi zwiększył się aż o 17 punktów procentowych (z 31% do 48%). Wskazuje to, że firmy z tego sektora w coraz wyższym stopniu identyfikują kluczowe obszary, w których narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji przynoszą najwięcej korzyści.
– Przewaga sektora produkcji w przypadku liczby wdrożeń, gotowości i chęci implementacji AI nie dziwi. W tej branży mamy do czynienia z wieloma złożonymi procesami operacyjnymi jak automatyzacja linii produkcyjnych czy monitorowanie jakości, a działania optymalizacyjne bezpośrednio przekładają się na oszczędności i wzrost wydajności. Wpływa to również na plany inwestycyjne, które w tym sektorze są najwyższe, gdyż aż 35% firm chce znacząco zwiększyć wydatki na AI na przestrzeni następnych 18 miesięcy. To o 8 pkt. proc. więcej niż w przypadku handlu i 10 pkt. proc. więcej od usług. Wyraźna przewaga tej gałęzi gospodarki w podejściu do AI może się więc jedynie zwiększać – mówi Radosław Frańczak, Partner EY i Lider Zespołu Technology Consulting.
Wdrożenie i co dalej? Kto osiągnął największe korzyści z implementacji?
Dla wszystkich branż kluczowym czynnikiem przy wdrażaniu AI jest działanie wynikające ze strategii firmy dla poszczególnych funkcji biznesowych. Priorytetowe obszary organizacji różnią się jednak w zależności od gałęzi gospodarki. Handel najczęściej wdraża AI w dziale marketingu i analityki (60%), sprzedaży (51%) i obsługi klienta (46%). Dla produkcji najistotniejsze jest IT (41%), marketing i analiza rynku (37%) oraz sprzedaż (36%). Usługi natomiast najmocniej implementują AI w obsłudze klienta (48%), marketingu (39%) i finansach (34%).
Jeżeli chodzi o rezultaty to najwyższy – przekraczający 60% – wzrost efektywności po wprowadzeniu AI odnotowały przedsiębiorstwa handlowe (13% wskazań w tym zakresie) oraz produkcyjne (12%), a w znacząco mniejszym stopniu usługowe (4%). To właśnie handel jest też branżą, która najczęściej zaznaczyła, że osiągnęła korzyści z AI – tak twierdzi 89% przedsiębiorstw. Nieco dalej za nim jest produkcja – 79% i usługi – 74%. Wśród wymienianych pozytywnych zmian sektor handlowy najczęściej wskazywał zmniejszenie kosztów (47%), a także zwiększenie skali działania i poprawę jakości usług (36%). W przypadku produkcji obserwowane rezultaty najczęściej obejmowały poprawę jakości usług (40%), rozszerzenie skali działania (37%) i wzrosty przychodów (35%). Przedstawiciele usług natomiast zwracali uwagę na poprawę jakości oferty (46%), zwiększenie skali działania (34%) i zmniejszenie jej kosztów (31%).
– Dynamika adopcji AI w branży handlowej w porównaniu rok do roku nieco spowolniła, ale wysoki poziom wzrostu efektywności i osiąganych korzyści wskazuje na dużą konsekwencję w działaniu i dobrze przemyślany wybór obszarów wdrożenia. Handel jest też sektorem, który z roku na rok coraz mocniej zauważa benefity płynące z implementacji AI. W 2023 r. korzyści widziało 80% firm z branży, a rok później – już prawie 90%. Dane pokazują także, że dzięki AI był on także w stanie zmniejszyć koszty działania bardziej niż inni. Na taka odpowiedź wskazało 47% przedsiębiorstw z sektora handlowego, względem 31% w usługach i 27% w produkcji. Ten fakt nie dziwi, ponieważ modele AI w tej najnowsze generatywnej odsłonie doskonale sprawdzają się w automatyzacji procesów sprzedaży i obsługi klienta, natomiast klasyczne modele Machine Learning bardzo dobrze radzą sobie w zadaniach optymalizacji łańcuchów dostaw czy prognozowania popytu – mówi Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider zespołu AI Technology.
Przeszkody w implementacji AI coraz mniejsze
Część przedsiębiorstw, nawet jeżeli ma w planach wdrożenie AI, napotyka na bariery przy realizacji tego procesu. Wartym odnotowania jest jednak fakt, że w większości przypadków odsetek wskazań jest niższy, niż w poprzednim roku. W branży produkcyjnej największymi wyzwaniami są trudności procesowe i organizacyjne (26%, delikatny wzrost z 25%), a także technologiczne (16%, znaczący spadek z 31%) i obawa o bezpieczeństwo danych (16%, spadek z 20%). Sektor handlu zdecydowanie najmocniej obawia się o bezpieczeństwo danych (26%, spadek z 31%), zbyt wysokie koszty (21%, spadek z 45%) i trudności procesowe (19%, spadek z 28%). W przypadku usług, główną barierą są koszty (29%, spadek z 39%), trudności technologiczne (19%, spadek z 31%) i niepewność regulacyjna (17%, spadek z 19%).
– Porównując dane rok do roku, widzimy znaczną redukcję, jeżeli chodzi o liczbę firm wskazujących wśród barier adopcji wysokie koszty wdrożenia. W przypadku produkcji spadek z 33% do 10% wskazań mówi sam za siebie. To naturalna konsekwencja upowszechnienia się narzędzi AI oraz świadomości korzyści, jakie taka inwestycja może przynieść. Zauważalny spadek widzimy także w przypadku trudności technologicznych, gdzie w branży handlowej odsetek wskazań wyniósł 2% przy 31% rok wcześniej, co również jest pozytywnym prognostykiem dla tempa wdrożeń w kolejnych latach – mówi Ewa Nowakowska, Partnerka EY Polska, Liderka Zespołu AI Data Science.
O badaniu
Druga edycja badania – Jak polskie firmy wdrażają AI – została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.