Od czerwca klienci Santander Bank Polska mają dostęp do otwartej bankowości. Już wkrótce bank udostępni nową usługę w Santander Open – inicjowanie przelewów z kont w różnych bankach w Santander Internet. Banki w Polsce pracują nad rozwojem usług „open banking”. Jest to podyktowane wprowadzoną w 2018 r. dyrektywą PSD2, która, oprócz otwartej bankowości, ma na celu m.in. stworzenie jednolitego rynku płatności w UE.
Otwarta bankowość jest już rozwiązaniem powszechnie stosowanym w bankowości na świecie, w szczególności w Wielkiej Brytanii.
Dotychczas klienci Santander Bank Polska mieli możliwość podglądu rachunków wybranych banków dostępnych on-line w jednym miejscu, w usłudze Santander Internet i mobile. Taka funkcja pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i podejmowanie decyzji finansowych. By bankowanie było jeszcze prostsze i wygodniejsze, bank wkrótce wprowadzi kolejne rozwiązanie w Santander Open – usługa inicjowania transakcji płatniczych, tzw. PIS (payment initiation service).
Klienci Santander Bank Polska, mając w Santander Open zintegrowane rachunki z dostępnych banków tj. Alior Bank, BNP Paribas, PKO BP i Pekao S.A. oraz T-mobile Usługi Bankowe, w ciągu najbliższych kilkunastu dni, będą mogli inicjować przelewy krajowe z niektórych z nich. Początkowo usługa będzie dostępna dla rachunków PKO BP, Pekao S.A. oraz Alior Bank. Usługa stopniowo będzie rozwijana o rachunki kolejnych banków.
– Santander Open daje naszym klientom wiele nowych możliwości. Pierwszym krokiem w stronę otwartej bankowości było wprowadzenie usługi agregacji kont z wybranych banków. Obecnie są to Alior Bank, BNP Paribas, PKO BP, Pekao S.A., T-mobile Usługi Bankowe. Wkrótce, jako jedni z pierwszych na rynku, udostępnimy możliwość inicjowania transakcji z kont z wybranych banków, dodanych do Santander Open. Cały czas pracujemy nad dalszym rozwojem usług opartych o API PSD2 – mówi Dariusz Paczewski, szef Biura Innowacji Cyfrowych w Santander Bank Polska.
Prosta obsługa Santander Open
Klienci, którzy jeszcze nie rozpoczęli korzystania z Santander Open, mogą dołączyć do otwartej bankowości. Aby dodać konta z innych banków do bankowości internetowej lub mobilnej w Santander Bank Polska wystarczy przejść przez kilka kroków. Klient, po zalogowaniu, otwiera Pulpit, opcję „Dodaj konta z innych banków”, następnie wybiera odpowiedni bank z listy, jednorazowo akceptuje Regulamin oraz wyraża niezbędne zgody. Następnie loguje się do banku, który prowadzi wybrane konto, aby potwierdzić agregację. Zgoda na agregację musi być ponownie udzielana co 90 dni. Może również zostać wycofana w każdej chwili.
Po agregacji konta, klient będzie widział wszystkie swoje rachunki w zakładce „Twoje produkty” zarówno w bankowości internetowej, jak i mobilnej Santander Bank Polska.
W ciągu najbliższych kilkunastu dni będzie można również zainicjować transakcję płatniczą z wybranego rachunku w Santander Internet. Aby to zrobić wystarczy na Pulpicie kliknąć opcję „Przelew” przy odpowiednim koncie. Właściciel rachunku zostanie przekierowany na podstronę, z której w prosty sposób wyda dyspozycję transakcji, tak samo jak w przypadku przelewu z konta w Santander Bank Polska. Warto podkreślić, że bank na żadnym etapie nie jest odbiorcą przelewanych pieniędzy. Żeby zakończyć operację należy zaakceptować dyspozycję w innym banku. W następnym kroku niezbędne będzie potwierdzenie przelewu zgodnie z metodą autoryzacyjną banku prowadzącego rachunek. Jednocześnie bank prowadzący rachunek może pobrać opłatę zgodnie ze swoją taryfą opłat i prowizji.