Wzrasta liczba osób korzystających ze smartfonów oraz akcji marketingowych prowadzonych w kanałach mobile, np. za pomocą kodów QR. Jednak badania wskazują, że świadomość Polaków w zakresie techniki QR jest wciąż bardzo niska. Reasearch.NK i Socializer prezentują najnowsze dane na ten temat. Według analiz działu badawczego NK, tylko 9,5 proc. osób, które zauważyły QR kody, postanowiło je zeskanować. Pozostałe 90,5% przeszło obok zakodowanych informacji obojętnie.
Najczęściej to mężczyźni decydują się na zeskanowanie kodu z obrazka lub plakatu. Robi tak 14,2% badanych i tylko 4,4% kobiet.
– Kody QR – rozwiązanie, tak popularne w Azji, jak na razie nie przyjmuje się u nas. Dużą barierą jest edukacja w zakresie przeznaczenia kodów QR oraz powszechność aplikacji do ich skanowania. Wzrost penetracji smartfonów może w przyszłości wywrzeć pozytywny wpływ na wzrost wykorzystania technologii QR i pokrewnych, ale w krótkim czasie raczej nie staną się powszechne – powiedział Krzysztof Sobieszek, pełnomocnik zarządu ds. badań w Naszej Klasie Sp. z o.o.
Wyniki badania przeprowadzonego przez Research.NK są dowodem na to, że dotychczas kody QR są bardziej narzędziem popularnym wśród marketerów, niż wartością dla konsumentów.
Łukasz Misiukanis, Prezes Zarządu Socializer S.A. dodaje: –Jestem pewien, że era QR kodów już do nas nie dotrze. Technologia QR przez kilka ostatnich lat nie jest w stanie wyjść poza środowisko geeków technologicznych, powoli jest zastępowana przez bardziej rozwinięte technologie. Widzę tu analogię do WAP, który został szybko zastąpiony internetem mobilnym rozwijającym się w kierunku znanym z desktopowych przeglądarek. Użytkownicy nie zdążyli przyzwyczaić się do WAP, a chwilę później dostali coś, co bardzo dobrze znali. Podobny proces ma miejsce z kodami QR. Cały czas dynamicznie rozwijają się technologie geolokalizacyjne połączone z rozpoznawaniem obrazu. Niedługo nie będziemy potrzebowali kodów QR, zrobimy zdjęcie produktu i dostaniemy dodatkowe informacje na jego temat, do tego targetowane pod kątem naszej lokalizacji.