RTVE (Radio Televisión Española) rozpoczęło nadawanie swojego popularnego programu Los Conciertos de Radio 3 z pionierską jakością techniczną, stając się pierwszą produkcją telewizyjną na żywo wykorzystującą technologię 4K przy użyciu pełnoklatkowych kamer FX9, które zapewniają kinowy wygląd i oszałamiającą jakość obrazu.
Migracja do HD
Konieczność przejścia na HD była wymogiem, o który program muzyczny zabiegał od ponad roku. Pomysł polegał na porzuceniu kamer SD w formacie 2/3 na rzecz kamer z matrycą pełnoklatkową, aby móc nadawać w 4K i uzyskać płytszą głębię ostrości oraz upragniony kinowy wygląd. Ważnym założeniem – podkreślają osoby odpowiedzialne za projekt – było zachowanie poprzednich telewizyjnych przepływów pracy i zdalne sterowanie kamerami i produkcją w Prado del Rey, za pomocą zwykłych paneli RCP (Remote Control Panel).
– Musieliśmy przejść na HD i uzyskać kinowy wygląd, ale jednocześnie konieczne było kontynuowanie poprzednich przepływów pracy i zdalne sterowanie kamerami za pomocą RCP i zdalnego dostępu do menu kamery – dodaje Francisco Collado, zastępca dyrektora ds. inżynierii i wsparcia dla studiów i jednostek mobilnych.
Jednym z wyzwań związanych z tą migracją jest użycie nowych obiektywów pasujących do tego typu matrycy. Zbadanie różnych rozmiarów matryc, z którymi kamera będzie współpracować (głównie pełnoklatkowa i Super35) było konieczne ze względu na późniejszy wpływ na m.in. kąty widzenia, możliwości zoomu, efekty bokeh lub głębię ostrości, co wymagało odpowiedniego dostosowania operatorów.
Nagrywanie za pomocą kamer z czujnikiem wielkoformatowym
Gdy zespół programowy rozważał model Sony FX9, jednym z głównych argumentów przemawiających za tym technologicznym skokiem były zalety pracy z kamerą pełnoklatkową. Dzięki większemu rozmiarowi przetwornika kamery te rejestrują więcej światła i szczegółów, co przekłada się na ostrzejszy obraz o większym zakresie dynamicznym. Ponadto, podczas transmisji na żywo, użycie kamer z matrycą o dużym formacie pozwala na uzyskanie dokładniejszych kolorów przy mniejszej głębi ostrości, zapewniając całkowitą kontrolę nad narracją poprzez skupienie uwagi widza tam, gdzie jest to pożądane w danym momencie, jednocześnie rozmywając wszystko inne.
Z drugiej strony, kamery te są w stanie poradzić sobie z trudnymi warunkami oświetleniowymi, takimi jak sceny o wysokim kontraście lub słabym oświetleniu, bez utraty jakości. Ma to kluczowe znaczenie podczas wydarzeń na żywo, takich jak koncerty Radio 3, gdzie warunki oświetleniowe mogą się szybko zmieniać i nie ma możliwości ich manualnej regulacji. Możliwość nagrywania w wysokich rozdzielczościach, takich jak 4K, zapewnia wyraźne uchwycenie każdego szczegółu, zapewniając wciągające wrażenia wizualne dla publiczności.
Kolejnym kluczowym aspektem nagrywania na żywo jest zakres dynamiczny. Kamera Sony FX9 jest w stanie rejestrować szczegóły zarówno w najjaśniejszych, jak i najciemniejszych obszarach sceny, umożliwiając użytkownikom grę z ostrością na dowolnym interesującym punkcie, takim jak instrumenty, odbicia na powierzchniach czy znaki. Szerszy zakres dynamiki pozwala kamerze rejestrować szerszy zakres poziomów oświetlenia, co skutkuje bardziej zrównoważonymi i szczegółowymi obrazami, mniejszym poziomem szumów i ostatecznie bogatszymi, bardziej naturalnymi kolorami.
Autofokus: ułatwienie pracy operatora kamery
Autofokus kamery to kolejna mocna strona Sony FX9, co podkreślają wszyscy, którzy z nią pracują. Zwinność systemu ustawiania ostrości, który automatycznie dostosowuje ostrość w czasie rzeczywistym, zapewnia, że wybrany obiekt jest zawsze ostry, nawet jeśli się porusza, co ma kluczowe znaczenie na koncercie.
Precyzyjne ustawianie ostrości w kamerze Sony FX9 znacznie ułatwia operatorom skoncentrowanie się na innych aspektach filmowania, takich jak kompozycja i kadrowanie, bez ciągłego martwienia się o ręczną regulację ostrości, co jest szczególnie ważne przy tak małej głębi ostrości.
– Operatorzy kamer musieli dostosować się do nowego sposobu pracy, ale z drugiej strony dało im to niesamowitą i kreatywność. Szybki autofokus natychmiast reaguje na gwałtowne zmiany podczas koncertu, zapewniając niespotykane dotąd wrażenia wizualne – mówi Pedro Pablo del Cura, główny producent Los Conciertos de Radio 3.
Nadawanie filmów. Proces opowiadania historii za pomocą obrazów.
Los Conciertos de Radio 3 stał się pierwszym programem nadawanym w hiszpańskiej telewizji w kinowym stylu. Teraz widzowie mogą cieszyć się każdym szczegółem, każdą nutą tego programu na żywo, tak jakby byli w pierwszym rzędzie koncertu, a nie w zaciszu własnego domu. Jest to skok w przyszłość produkcji audiowizualnej, zaprojektowany, aby zaskoczyć widzów.
– Kamera Sony z wielkoformatowym przetwornikiem obrazu i potężnym autofokusem dała nam niewyobrażalne możliwości artystyczne, całkowicie zmieniając estetykę i ułatwiając narrację za pomocą obrazów, mówi Pedro Pablo del Cura.
– Współpracujemy z RTVE od wielu lat i dzięki temu mamy wiedzę i zrozumienie stawianych wyzwań, i jednocześnie możliwość zapewnienia najlepszych rozwiązań dla ich programu na żywo, dodaje David Anaya, Channel & Key Account Manager Regional Sales South. – Przez ponad 26 lat Los Conciertos de Radio 3 oferowały przestrzeń w publicznym radiu i telewizji dla artystów, uznanych grup, ale także nowych talentów. Cieszymy się, że możemy wspólnie kształtować kierunek przyszłych produkcji oferując rozwiązania oparte na pionierskiej jakości obrazu i stylu kinematograficznym.