Serce i Rozum mają powody do świętowania. 1. sierpnia, jako pierwsi w Polsce przekroczyli próg 2 mln fanów. Fakt odbił się szerokim echem w mediach. Został ciekawie ograny na profilu oraz wsparty innymi działaniami (np. mailing do branżowych liderów opinii). Wydarzenie oraz idąca za nim komunikacja przyczyniły się do dwukrotnie większego przyrostu fanów względem lipca. Zarówno serce jak i rozum przydadzą się, aby obmyślić, jak utrzymać dobrą passę jesienią.
Dużą liczbą nowych fanów może się poszczycić Play. Przy zachowaniu obecnego tempa wzrostu możemy się spodziewać, że jeszcze w tym roku powtórzy historię Serca i Rozumu, zdobywając dwumilionowego użytkownika. Na całym polskim Facebooku nie widać strony, która mogłaby Playa w tym uprzedzić. Podium zamyka Orange Polska, który kolejny miesiąc z rzędu pozyskał 1% nowych fanów.
Poza czołówką, na uwagę zasługuje szybko rosnący, młody fanpage nju mobile. Żółtego ziemniaka powinien ucieszyć fakt, że odnotował najwyższy w branży procentowy przyrost fanów. Trochę zaskakiwać może spadek formy Virgin Mobile Polska, który w ogólnym rozrachunku zmalał o 290 fanów. Może to być wynikiem np. „odlubienia” strony przez osoby, które brały udział w licznych konkursach sieci w lipcu.
Statystyki potwierdzają, że sierpień, bardziej niż lipiec, jest miesiącem urlopowym. Rzadziej korzystamy z Internetu, ciesząc się ostatnimi dniami lata. Również osoby odpowiedzialne za prowadzenie stron oferują lżejszy content. Drugi miesiąc wakacji dla wielu firm jest małym spowolnieniem przed jesienną walką na oferty. Widoczne jest to w statystykach – wyraźny spadek średniej wartości w kategoriach zaangażowania i PTAT.
Plus przyzwyczaił nas do tego, że przoduje w wyżej wymienionych zestawieniach, również i tym razem zgarniając koronę dla najbardziej angażującego i interaktywnego fanpage’a. Jedynie w kategorii PTAT ustąpił w ubiegłym miesiącu miejsca Playowi. Nie licząc gigantów na podium, największy procent zaangażowanych fanów odnotowało nieduże Orange Film, które na swoim wallu szeroko komentowało nadchodzącą premierę filmu „Jobs”.
Warty odnotowania jest duży wzrost zaangażowania fanów Heyah, co uplasowało stronę na drugiej pozycji oraz spadek zaangażowania wśród użytkowników Orange Polska, które w tym miesiącu znalazło się poza „pudłem” na 5. miejscu. Heyah może się też poszczycić dużym wzrostem w obszarze, w którym zaszło najmniej zmian, czyli interactivity. Fanpage, poza awansem o 2 miejsca, opublikował w sierpniu post o najwyższym indeksie interaktywności spośród wszystkich profili branży. Tu, mały profil Play4U, ponownie się wyróżnił, osiągając najwyższy wynik relatywnej interaktywności.
W sierpniu największym wydarzeniem w branży telekomunikacyjnej na Facebooku było przekroczenie przez Serce i Rozum liczby 2 mln fanów. To pierwsza polska Strona, która może się pochwalić taką liczbą. Z tej okazji dodana została m.in. reklama z podziękowaniami, w której Serce i Rozum w zabawny sposób odnosiło się m.in. do działań Play i ich reklam z celebrytami (post ten osiągnął ponad 4,4 tys „lajków”, 230 komentarzy i 360 udostępnień).
Najwięcej fanów w sierpniu zyskały Serce i Rozum (ponad 50 tys.), Play (ponad 45,5 tys.) Plus (22,1 tys.) oraz nju.mobile (ponad 21,4 tys.). Ta nowa marka telefonii komórkowej ma już ponad 170 tys. fanów na Facebooku i historiami ze swoim brand hero codziennie umilała przeglądanie serwisu kilkuset osobom.
Stronami, które najbardziej angażowały swoich fanów w sierpniu były:
- Heyah – 8% fanów angażowało się w rozmowy brand hero: Lucka oraz Bobasów, korzystało z bonusów na SMS i połączenia, odbierało bilety do kina.
- Plus – 5% fanów angażowało się m.in. w konkursie, w którym laureat bierze udział w telewizyjnej reklamie sieci, pod postami lifestylowymi, o siatkówce, postami z prostymi zagadkami, rebusami.
- Orange Film – 5% fanów angażowało się pod postami o tematyce kina, o nowościach kinowych (najmocniej promowanym filmem był „Jobs”), pod recenzjami vlogera Remigiusza Maciaszka (RockAlone2k).
W sierpniu najpopularniejszymi postami były te, w których administratorzy zachęcali fanów do wykonania aktywności (T-mobile pytało się, w którą ikonkę powiadomień na Facebooku klikniemy najpierw; Heyah pytało się, jak mocno tęsknimy za szkołą a Plus chciał dowiedzieć się jak wygląda opalenizna fanów w tym roku)
W sierpniu pierwsza trójka największych fanpage nie zmieniła się. Serce i Rozum po zdobyciu dwóch milionów fanów znowu powiększyły przewagę nad Playem. Dużo ciekawiej jest jednak na niższych pozycjach. Liderem procentowego wzrostu został nju mobile. Po kilku miesiącach obecności na rynku nie można już mówić, że to tylko efekt nowości. To zupełnie nowa jakość, która coraz śmielej zdobywa rynek i wiernych fanów (użytkowników). Wzrost o 14 procent w wakacyjnym miesiącu robi wrażenie – nie ma więc mowy o żadnej zadyszce, wieszczonej w lipcowych podsumowaniach.
Duży wzrost zanotował również UPC Polska – moim zdaniem to efekt wykorzystania zmian w ofercie programowej u konkurencyjnego operatora i próby pozyskania klientów Vectry. Po profilu widać, że była owocna, a na ile – dowiemy się w październiku po publikacji raportów giełdowych.