Firma Symantec opublikowała „Raport Norton 2013”, który dowodzi, że choć spadła liczba dorosłych internautów padających ofiarą cyberprzestępców, to średni koszt ataku przypadający na ofiarę wzrósł o 50%. Raport wykazał również, że użytkownicy nie chronią swoich urządzeń, choć niemal połowie posiadaczy smartfonów zależy na nich tak bardzo, że ma je w zasięgu ręki również podczas snu. 48% użytkowników urządzeń mobilnych nie stosuje nawet podstawowych środków ostrożności, takich jak
hasła, oprogramowanie zabezpieczające czy robienie kopii zapasowych plików. Ta beztroska stwarza ryzyko zarówno dla nich, jak i dla ich cyfrowej tożsamości.
– Współcześni cyberprzestępcy stosują bardziej zaawansowane metody, takie jak oprogramowanie ransomware i ukierunkowane akcje typu spear-phishing, które pozwalają im zdobyć więcej pieniędzy w jednym ataku niż kiedykolwiek dotąd — powiedziała Jolanta Malak, dyrektor generalny w firmie Symantec Poland. – Z Raportu Norton wynika, że 49% użytkowników wykorzystuje swoje prywatne urządzenia zarówno do pracy, jak i do zabawy. Stwarza to całkiem nowe zagrożenia dla firm, ponieważ cyberprzestępcy mają możliwość dotarcia do jeszcze większej ilości cennych informacji.
– Gdyby to był test, użytkownicy urządzeń mobilnych nie zadaliby go” — powiedział Maciej Iwanicki, ekspert firmy Symantec ds. bezpieczeństwa internetowego. – Choć konsumenci zabezpieczają swoje komputery, brakuje im świadomości, że chronić należy również smartfony i tablety. To tak, jak gdyby korzystać z systemu alarmowego w domu, ale nie zamykać samochodu i zostawiać w nim szeroko otwarte okna.
Informacje dotyczące polskich internautów:
- W ciągu ostatnich 12 miesięcy 6 milionów Polaków padło ofiarą cyberprzestępców.
- W tym czasie koszty związane z działalnością przestępców internetowych wyniosły w naszym kraju 6 miliardów złotych.
- Tylko 28% używa podstawowych programów zabezpieczających na smartfonach.
- 50% użytkowników smartfonów nie kasuje maili od nieznanych nadawców.
- 21% polskich rodziców pozwala dzieciom korzystać ze swoich służbowych urządzeń, a w szczególności grać na nich, pobierać aplikacje oraz robić zakupy.
- 31% Polaków dzieli się z innymi swoimi hasłami do mediów społecznościowych.