Przed nami ferie, czas wzmożonych wyjazdów. Na których drogach najłatwiej o wypadek? Gdzie najczęściej spotkamy patrol policji? Które inwestycje drogowe skrócą nam podróż, a jakie remonty sprawią, że na miejsce wypoczynku dotrzemy później, niż byśmy tego chcieli? Sprawdzamy!
Okres ferii to czas wzmożonego ruchu na drogach prowadzących do popularnych ośrodków narciarskich. Warszawiacy co prawda na ferie w tym roku poczekają do końca stycznia, natomiast jako pierwsi, bo już od najbliższego poniedziałku, rozpoczną je mieszkańcy województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Spowolnienia na trasie to nie wszystko, co czeka na kierowców w drodze na zimowy urlop.
Wypadki podczas ferii
Według danych z archiwum informacji dziennej, dostępnego na stronie policji, od 12 stycznia do 25 lutego 2024 roku odnotowano 1 875 wypadków drogowych. Rannych zostało 2 085 osób, a 161 zginęło. Policja zatrzymała wówczas aż 9 183 kierowców, prowadzących pod wpływem alkoholu.
Wypadki w trakcie ferii – najbardziej kolizyjne odcinki
Jak co roku, przeanalizowaliśmy dane pochodzące od Was – użytkowników NaviExperta i na tej podstawie przygotowaliśmy zestawienie odcinków, na których najczęściej dochodzi do wypadków samochodowych. Statystyki pochodzą z dróg krajowych w tym – z autostrad i ekspresówek. Bazą danych są ubiegłoroczne ferie. Najniebezpieczniejsze okazały się wówczas mazowieckie odcinki: DK7, S8 i S2.
- DK7 mazowieckie
- S8 mazowieckie
- S2 mazowieckie
- A4 dolnośląskie
- A4 małopolskie
- A2 mazowieckie
- A1 śląskie
- S7 mazowieckie
- A1 łódzkie
- A2 łódzkie
Czy podczas ferii liczba wypadków rośnie?
Otóż nie. Choć według naszych danych, w pierwszym tygodniu ubiegłorocznych ferii liczba wypadków była wyższa o blisko 30% względem pierwszego tygodniu marca – po feriach, to nie przewyższała już ona liczby wypadków z początku grudnia. Ciężko zatem o uogólnienia w tym aspekcie.
Powołując się ponownie na dane policji, pod względem wypadkowych miesięcy prym wiedzie wrzesień (10,7%), potem czerwiec (10,1%), sierpień (10%) i lipiec (9,9%). Styczeń to 6,8% ogółu wypadków, a luty 5,1% (najmniej w roku). Co jeszcze warte odnotowania, dodaje Katarzyna Przybylska – do największej liczby wypadków dochodzi w piątki (17%) w godzinach 15:00-18:00, w obszarze zabudowanym, na prostych odcinkach drogi, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Wszystko więc wskazuje na to, że choć zimą warunki są niesprzyjające, to kierowcy są bardziej ostrożni. A kiedy mamy piękną pogodę, nasza czujność spada. W naszych zestawieniach jest sporo dróg ekspresowych i autostrad, to jednak warto pamiętać, że do największej liczby wypadków wciąż dochodzi na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, których w naszym kraju jest po prostu najwięcej .
Kontrole w trakcie ferii – najbardziej pilnowane miejsca
Przepisowej jazdy na drogach pilnują nie tylko fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości, których tylko w zeszłym roku na polskich drogach przybyło aż 23, ale także patrole drogówki. W pierwszej dziesiątce, według danych NaviExperta, najbardziej kontrolowanych odcinków podczas zeszłorocznej przerwy zimowej, znalazły się kolejno:
- S8 mazowieckie
- A2 łódzkie
- S8 łódzkie
- S7 mazowieckie
- A4 małopolskie
- DK7 mazowieckie
- A2 wielkopolskie
- A2 mazowieckie
- DK11 wielkopolskie
- S7 mazowieckie
Wypadki drogowe a liczba kontroli
Ponownie zbadaliśmy zależność pomiędzy liczbą wypadków a patrolów policji. W tym celu stworzyliśmy tzw. współczynnik racjonalności kontroli drogowych, który pozwala na szczegółową analizę częstotliwości kontroli i wypadków na poszczególnych odcinkach oraz występujących między tymi czynnikami zależności. Na tej podstawie wyróżniliśmy trzy typy dróg:
trasy, w ramach których kontroli jest mało, ale za to wypadków dużo;
trasy na których kontroli jest dużo a wypadków mało;
trasy, na których udział kontroli jest proporcjonalny do wypadków.
Drogi czerwone – mało kontroli, dużo wypadków
Dane pozyskane przez nas w trakcie zeszłorocznych ferii pokazują, że m.in. na mazowieckim odcinku DK7 i S8 oraz śląskiej i łódzkiej A1 kontroli, względem liczby wypadków było stosunkowo mało. Co więcej, powyższe zestawienie zdominowały autostrady i drogi ekspresowe. Jak zaznacza Przybylska – Podobnie było przy pierwszej edycji tego raportu. Wówczas doczekał się on komentarza ze strony policji. Wyjaśnieniem była większa liczba kontroli lotnych na tych odcinkach, które znacznie trudniej dostrzec i zgłosić.
Drogi niebieskie – dużo kontroli, mało wypadków
Warto spojrzeć na drugą część skali, czyli odcinki, gdzie stosunkowo rzadko dochodzi do zdarzeń drogowych, a są mocno „obstawione” przez patrole drogowe. W tym zestawieniu najwyżej plasują się dolnośląska droga krajowa nr 3, łódzka DK14 i mazowiecka S7.
Pomimo wspomnianych dysproporcji, na ok. 80% autostrad i dróg krajowych możemy zaobserwować równowagę pomiędzy liczbą kontroli a liczbą wypadków.
Co jeszcze dzieje się na polskich drogach?
Oprócz utrudnień, które możemy przewidzieć na podstawie archiwalnych danych ze stosunkowo dużą dokładnością, na kierowców czekają też inne pułapki drogowe, w tym uciążliwe utrudnienia na trasie i remonty w turystycznych miejscowościach. Nie brakuje także tych milszych akcentów – otwarć nowych tras, które mogą skrócić czas spędzony w aucie.
Utrudnienia, które mogą wydłużyć czas:
- DK3 Jelenia Góra – Al. Jana Pawła II, remont mostu
- DK35 Wałbrzych – Sikorskiego & Moniuszki, budowa ronda
- S1 Laliki, ruch poprowadzony objazdem S1 Milówka – Zwardoń, budowa węzła
- S1 Bielsko-Biała przebudowa węzła Bielsko-Biała Hałcnów
- S1 Bielsko-Biała przebudowa węzła Bielsko-Biała Hałcnów
- S19 Rzeszów – Sokołów Małopolski, rozbudowa do dwóch pasów
- S19 Rzeszów – Babica; Babica – Jawornik i Miejsce Piastowe – Dukla, budowa
- DK91 – Częstochowa – Koziegłowy, przebudowa
- DK45 – Krapkowice – Rogów Opolski, rozbudowa
- DK45 Krapkowice – zawalony most, ruch prowadzony mostem tymczasowym
- DK45 Jełowa – Bierdzany, rozbudowa drogi
- S86 Sosnowiec/Katowice, przebudowa wiaduktów
- S6/S7 węzeł Gdańsk Południe S6 Koszalin – Trójmiasto (do węzła Bożepole Wielkie). Budowa ekspresówki, liczne utrudnienia, dużo przekładek i zmian organizacji ruchu
- S11 obwodnica Szczecinka, budowa
- S3 Świnoujście – Troszyn
- A2 Poznań Krzesiny – Poznań Wschód, budowa trzeciego pasa
- S7 Zakroczym-Płońsk, przebudowa do standardów drogi ekspresowej
Uciążliwe remonty w miejscowościach turystycznych:
- Lądek-Zdrój – ul. Kościuszki, zerwany most
- Stronie Śląskie ul. Kościuszki, zerwany most
- Cieszyn – ul. Hażlaska, ul. Przepilińskiego, remont
- Borowice – Sosnówka, droga zamknięta dla ruchu
- Mysłakowice ul. Starowiejska, remont mostu
- Chełmsko Śląskie ul. Sądecka, droga zamknięta, remont
- DK40 Głuchołazy, ruch po moście tymczasowym
- Rabka Zdrój ul. Zakopiańska, przebudowa
- Poronin ul. Tatrzańska, ruch wahadłowy
- Koszalin uOtwarcia które mogą skrócić czas podróży:l. Bolesława Krzywoustego
Otwarcia które mogą skrócić czas podróży:
- Szklarska Poręba ul. 1 Maja, koniec remontu
- DW948 Kobiernice – Żywiec, koniec przebudowy – ułatwiony dojazd do Żywca i okolicznych miejscowości
- S1 Dąbrowa Górnicza, dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, ułatwia i skraca czas dojazdu w kierunku Północ-Południe
- DW877 otwarcie wschodniej obwodnicy Łańcuta
- S61 Łomża Zachód – Kolno (ruch jedną nitką)
- DK46 Nysa – Pakosławice, rozbudowa do 2 jezdni – skrócenie czasu dojazdu i zwiększenie bezpieczeństwa podróży w drodze np. do Czech
- S52 północna obwodnica Krakowa i S7 Widoma-Kraków. Połączenie drogą ekspresową Warszawy i Krakowa. Podróż pomiędzy płd. obwodnicą Warszawy i płn. obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny (270 km), to niemal dwa razy krócej niż starą DK7
- A2 Siedlce Zachód-Groszki, 13 km nowego odcinka na trasie Siedlce – Warszawa
- DK 75 obwodnica Brzeska 2,9 km ma być otwarte w najbliższy weekend przed feriami. Łącznik autostradowy Brzesko, który łączy rondo na drodze krajowej 94 z drogą krajową 75 w Okocimiu.
Wszystkie powyższe zmiany oczywiście są uwzględnione w NaviExpercie.
Promocja na ferie -30%
Tradycyjnie już, w związku z okazją do wyjazdów, obniżamy dla Was ceny rocznych abonamentów. Promocja -30% dostępna jest zarówno w naszym sklepie internetowym, na Allegro oraz w samej aplikacji (Menu > Sklep), a regulamin promocji znajdziecie tutaj.
Współczynnik racjonalności kontroli drogowych, czyli o metodzie badania
Bazą do opracowania raportu były dane dotyczące wypadków oraz kontroli drogowych z zeszłorocznych ferii, tj. okresu 12 stycznia – 25 lutego 2024 roku. Dane te pochodzą ze zróżnicowanych źródeł – zgłoszeń użytkowników NaviExpert, aplikacji Rysiek, a także monitoringu radia i internetu oraz informacji udostępnianych przez policję czy zarządców dróg.
Współczynnik racjonalności kontroli drogowych obliczono na podstawie różnicy udziałów kontroli drogowych i wypadków, które miały miejsce na określonym odcinku drogi w stosunku do całego kraju. Zwizualizowane na czerwono i pomarańczowo wartości ujemne pokazują miejsca, w których kontroli drogowych w stosunku do liczby wypadków jest za mało. Wartości dodatnie, oznaczone kolorem niebieskim, wskazują z kolei trasy, gdzie kontroli w stosunku do liczby wypadków jest nieproporcjonalnie dużo. Wartości oscylujące w okolicy zera, czyli białe, to miejsca, w których liczba kontroli jest odpowiednio dopasowana do liczby wypadków.
Więcej na: https://www.naviexpert.pl/blog/raport-wyjazdy-na-ferie-na-te-drogi-uwazaj-podczas-zimowych-wyjazdow/