W maju 2016 r. agencja badawcza ISA (Institute of Sensory Analysis) przeprowadziła pro publico bono badanie użyteczności strony internetowej Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Celem badania było zweryfikowanie funkcjonalności serwisu, a tym samym ulepszenie go i zaprezentowanie w możliwie najprzyjaźniejszy sposób dla odwiedzającego stronę darczyńcy.
Strona internetowa to źródło, z którego darczyńcy najczęściej czerpią wiedzę o akcjach i działalności organizacji pozarządowej. Dlatego Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce postanowiło sprawdzić, czy strona www.wioskisos.org spełnia wszystkie oczekiwania i odpowiada na wszystkie pytania jej użytkowników. Z pomocą organizacji przyszła ISA, która charytatywnie przeprowadziła dla Stowarzyszenia badanie użyteczności strony.
Badanie użyteczności stron internetowych to bardzo popularne narzędzie mające zwykle na celu m.in. optymalizację ścieżki zakupowej, zebranie większej liczby leadów czy zatrzymanie użytkownika na dłużej. W przypadku organizacji charytatywnych wygląda to dość podobnie – dla każdego OPP ważne jest, aby użytkownik serwisu mógł w prosty sposób odnaleźć wszystkie istotne informacje dot. działalności organizacji, jej podopiecznych oraz możliwości pomocy. Drugim istotnym czynnikiem jest bezpieczny i łatwy sposób przekazania darowizny online. Użytkownicy serwisów Internetowych mają coraz większe wymagania dotyczące szybkiego i intuicyjnego korzystania z serwisów. Dlatego organizacje pozarządowe także powinny wyjść naprzeciw potrzebom swoich darczyńców i przyjaciół, którzy odwiedzają stronę Internetową.
W badaniu przeprowadzonym przez ISA wzięło udział 12 osób, które wspierają różne organizacje pozarządowe. Pierwszym zadaniem uczestników było swobodne zapoznanie się ze stroną www.wioskisos.org. W tym czasie Eye Tracker rejestrował ruchy ich gałek ocznych wskazując obszary przyciągające wzrok oraz te, które łatwo przeoczyć. Swobodna eksploracja serwisu pomaga ustalić widoczność poszczególnych jego elementów, a tym samym znaleźć miejsca, w których należy umieścić najważniejsze z punktu widzenia organizacji informacje. Kolejny etap badania miał na celu sprawdzenie szybkości i łatwości wyszukiwania umieszczonych w portalu informacji. Badani stanęli przed wyzwaniem znalezienia odpowiedzi na zadawane przez moderatora pytania dotyczące funkcjonowania Stowarzyszenia. Badanie eyetrackingowe dostarcza wielu cennych informacji, pełne wnioski wyłaniają się jednak dopiero po zestawieniu ich z danymi z wywiadów pogłębionych. Również w przypadku badania strony internetowej SOS Wioski Dziecięce przeprowadzone zostały takie wywiady. Użytkownicy mieli tym samym okazję, by podzielić się swoimi pomysłami i spostrzeżeniami dotyczącymi portalu.
– Dla nas niezwykle ważne jest, jak nasi darczyńcy i przyjaciele odbierają naszą stronę Internetową oraz czy znajdują na niej wszystkie istotne dla nich informacje. Zależy nam także, aby proces przekazania darowizny online był szybki, łatwy i przede wszystkim bezpieczny. Instytut dał nam możliwość ulepszenia niektórych aspektów serwisu, dzięki czemu mam nadzieję osoby odwiedzające naszą stronę będą się czuły na niej mile widziane, a wszystkie potrzebne informacje znajdą w mgnieniu oka.– mówi Katarzyna Biel ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.