Coraz częściej w ocenie spółek spotykamy się z pytaniami o wskaźniki ESG. Także nasi inwestorzy, szczególnie instytucjonalni, są coraz bardziej zainteresowani tym tematem. O co chodzi? Wskaźniki zrównoważonego rozwoju ESG to nic innego jak: E – Środowisko (z ang. environment), S – Społeczna odpowiedzialność (social responsibility) i G – Ład korporacyjny (corporate governance) – czyli części składowe zrównoważonego rozwoju firmy.
Dziś inwestorom nie wystarczają już informacje na temat przychodów czy EBITDA. Chcą wiedzieć, czy firma jest godna zaufania, dba o pracowników, nie zanieczyszcza środowiska i jak wywiązuje się z deklaracji klimatycznych. W dłuższej perspektywie taki podejście bardziej się opłaca. Pod tym kątem oceniane są także spółki w Indeksie ESG na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Co więcej, zagadnienia te pojawiły się w nowym projekcie Dobrych Praktyk Giełdowych GPW, który skierowany jest do wszystkich spółek. To pokazuje, że dziś nie ma już odwrotu od odpowiedzialnego zarządzania i transparentnego raportowania wpływu przedsiębiorstw na otoczenie społeczne i środowisko.
ESG w Orange
Dane na temat ESG znajdziecie także w naszych raportach rocznych – obecnie wydaliśmy już 5. raport zintegrowany, gdzie kompleksowo pokazujemy nasz model biznesowy i sposób zarządzania, nasze cele i ich realizację, opisujemy środowisko pracy oraz nasze programy zaangażowania społecznego czy politykę klimatyczną.
E – Środowisko
W naszym Raporcie Zintegrowanym za 2020 rok znajdziecie obszerny materiał na temat nowo przyjętej polityki klimatycznej, która zawiera wymierne i konkretne cele w zakresie zmniejszenia zużycia energii oraz emisji CO2. Prezentujemy też informacje o działaniach w zakresie zbiórki zużytego sprzętu i telefonów. Dążymy coraz bardziej w kierunku ekonomii obiegu zamkniętego.
S – Społeczna odpowiedzialność
W obszarze społecznym z jednej strony pokazujemy naszych pracowników i ich warunki pracy – jak dbamy o ich bezpieczeństwo, także w czasie pandemii, prezentujemy naszą kulturę organizacyjną, politykę zarządzania różnorodnością oraz przestrzeń dla rozwoju i zaangażowania – także w wolontariat pracowniczy. Z drugiej strony ten obszar to także zaangażowanie społeczne i wpływ na społeczności. Pokazujemy, jakie programy edukacyjne i społeczne realizuje Fundacja Orange i jak firma angażuje się w ważne kwestie – np. edukację cyfrową seniorów czy wsparcie dla innowacyjności.
G – Ład korporacyjny
W raporcie prezentujemy też naszą strukturę i sposób zarządzania, stosowanie zasad etyki i Compliance, sposób zarządzania ryzykami, także w obszarze społecznym, respektowanie praw udziałowców oraz realizację obowiązków informacyjnych względem wszystkich interesariuszy. Dzięki uwzględnieniu wskaźników ESG w raportowaniu dajemy dobry materiał do oceny dla analityków giełdowych czy inwestorów. Pokazujemy także, że firma to zaangażowany obywatel, dobry sąsiad oraz wartościowy członek społeczeństwa.
Zapraszamy do lektury Raportu Zintegrowanego Orange Polska 2020.