Wspólne badanie przez działanie (collaborative action research – CAR) sfinansowane przez firmę Ericsson i zarządzane niezależnie przez zespół multidyscyplinarnych ekspertów z Instytutu Ziemi na Uniwersytecie Columbia, Columbia University Teachers College, Uniwersytetu Nairobi w Kenii oraz Uniwersytetu Kampala w Ugandzie pozwoliło stwierdzić znaczący potencjał w zakresie usprawnienia procesów nauczania i uczenia się przy użyciu narzędzi teleinformatycznych.
W szczególności, takie wnioski są uzyskiwane wyłącznie wtedy, gdy narzędzia te są odpowiednio zaprojektowane i zapewnione jest właściwe wsparcie dotyczące infrastruktury i ciągłego rozwoju zawodowego dla nauczycieli.
Badacze pracowali przez jeden rok nad zrozumieniem skutków, możliwości i wyzwań związanych z integracją ICT w szkołach oraz z procedurami nauczania. W tym celu, kadra uniwersytecka i nauczyciele blisko współpracowali ze sobą przez okres jednego roku w czterech wiejskich szkołach w Kenii i Ugandzie.
Przeprowadzone wywiady, warsztaty szkoleniowe, badania ankietowe i obserwacje wskazują na znaczącą poprawę w nauczaniu i uczeniu się, gdy narzędzia oraz zasoby ICT są dobrze zaprojektowane z uwzględnieniem infrastruktury i środowiska szkoły, oraz gdy nauczyciele mają zapewnione ciągłe szkolenie i rozwój zawodowy w zakresie optymalizacji tych zasobów w swoich klasach.
Wyniki badania wskazują, że w ciągu roku kierowane użytkowanie, szkolenia i warsztaty związane z rozwojem zawodowym pozwoliły zapewnić istotne wsparcie dla nauczycieli koncentrujących się nad wykorzystaniem ICT w swoich klasach. Nastąpił znaczący wzrost zgłaszanych przez nauczycieli umiejętności i komfortu korzystania z ICT do celów edukacyjnych, jak również obserwowanego wykorzystania ICT w swoich klasach. Przykładowo, podczas gdy na początku projektu tylko 21% nauczycieli uważało się za „zaawansowanych” użytkowników ICT pod koniec odsetek ten wzrósł do 45%. W toku projektu zaobserwowano również 18% wzrost odnośnie zgłaszanego wykorzystania ICT w salach lekcyjnych.
Badacze zestawili zalecenia w kilku kategoriach, obejmujące:
- Infrastrukturę fizyczną, politykę otwartego dostępu do sprzętu, gniazdka elektryczne we wszystkich salach lekcyjnych oraz bezpieczeństwo;
- Infrastrukturę ICT, gdzie do podstawowych potrzeb należą sieci Wi-Fi, odpowiedni czas emisji oraz komputery i projektory;
- Wzrost umiejętności pedagogicznych i wiedzy nauczycieli wraz z podstawowym szkoleniem ICT, gdzie rozwój zawodowy powinien być ułatwiony między innymi poprzez partnerstwa z lokalnymi uniwersytetami lub organizacjami pozarządowymi;
- Zasoby nauczania i uczenia się typu open source, włączając wykorzystanie biblioteki zasobów online programu Connect To Learn i zwiększenie dostępności lokalnie istotnych zasobów online;
- Uczestnictwo i wiedza studentów w zakresie ICT, zachęcające nauczycieli do przydzielania projektów badawczych online i projektów komputerowych; oraz
- Wdrażanie partnerstw publiczno-prywatnych, nakłanianie wszystkich jednostek do zatrudniania lokalnych konsultantów zapewniających ciągłe wsparcie dla administratorów i nauczycieli, a także tworzenie partnerstw z lokalnymi decydentami i liderami branży telekomunikacyjnej dla potrzeb instytucjonalizacji integracji ICT na wszystkich poziomach kształcenia.
Profesor Jeffrey Sachs, dyrektor Instytutu Ziemi na Uniwersytecie Columbia i doradca specjalny Sekretarza Generalnego ONZ, powiedział: –Edukacja znajduje się w samym sercu rozwoju ekonomicznego i stanowi klucz do rozwiązania problemu ubóstwa. W dzisiejszej gospodarce światowej sukces każdego narodu zależy od wykształcenia ludzi, przez co ICT będzie w coraz większym stopniu znajdować się w centrum procesu edukacji. ICT oferuje nowe i kreatywne sposoby łączenia doświadczenia na sali lekcyjnej, nauki w domu, globalnego zasięgu oraz możliwości łączenia się studentów i nauczycieli z rozbudowywaną siecią nauki online obecnie dostępną na całym świecie. Wszystkie sale lekcyjne, od szkół podstawowych do szkolnictwa wyższego, ulegną dramatycznej, ekscytującej i wzbogacającej transformacji.
– Efektywna integracja technologii z procedurami dydaktycznymi w ubogich w zasoby środowiskach wymaga powiązania ze sobą wielu kluczowych elementów dla umożliwienia ICT realizacji swojego wielkiego potencjału w zakresie poprawy wyników w nauce u studentów – kontynuował Sachs. – Niezawodna łączność, stałe doprowadzenie energii oraz szkolenie dla nauczycieli znajdują się wśród kluczowych elementów umożliwiających start. Opracowywanie nowych programów nauczania łączących naukę w trybie online i w klasie stanowi kolejny wysoki priorytet. Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom i dynamicznemu partnerstwu ze światowymi liderami branży telekomunikacyjnej, wielkie i porywające możliwości są w zasięgu ręki.
Elaine Weidman-Grunewald, wiceprezes firmy Ericsson i szefowa działu zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa (Sustainability and Corporate Responsibility) powiedziała: – Świat, gdzie wszystkie dziewczęta i chłopcy posiadają dostęp do edukacji na poziomie średnim, a wszyscy nauczyciele i studenci są podłączeni do zasobów wiedzy o odpowiedniej jakości poprzez łącza internetowe stanowi wizję, na której stworzono bibliotekę programu Connect To Learn. W XXI wieku, mobilna łączność szerokopasmowa oznacza, że dostęp do edukacji o wysokiej jakości nie powinien już stanowić przeszkody – w coraz większym stopniu możemy zaspokajać to fundamentalne prawo ludzkie.
ICT w badaniu wpływu na edukację opracowano, przyjęto i oddano w zarządzanie zespołowi programu Connect To Learn, opartemu na Instytucie Ziemi na Uniwersytecie Columbia i Millennium Promise. Badanie zostało przeprowadzone przy finansowaniu i wsparciu technicznym firmy Ericsson.