Zdaniem ekspertów PricewaterhouseCoopers rząd zbyt późno przygotował zmiany prawne, dotyczące rozliczania podatku PIT za 2007 rok przez internet. Dlatego z tej możliwości nie skorzysta w tym roku zbyt wiele osób.
Ernest Frankowski z PwC przypomniał podczas czwartkowej konferencji, że osoby fizyczne mogą od 1 kwietnia 2008 roku składać przez internet deklaracje PIT 36 (działalność gospodarcza), PIT 36l (działalność rozliczana podatkiem liniowym), PIT 37 (przychody z pracy), PIT 38 (od zysków kapitałowych) oraz formularze PIT/0 i PIT/D (dotyczące ulg i odliczeń). Termin składania tych deklaracji upływa 30 kwietnia.
Jednak według niego, Ministerstwo Finansów powinno przygotować rozporządzenie w sprawie e-deklaracji już w styczniu, tymczasem weszło ono w życie na początku kwietnia.
Podstawowym warunkiem elektronicznego rozliczenia PIT-u jest posiadanie tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą certyfikatu. W Polsce takie podpisy sprzedają trzy firmy: Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych (pod marką Sigillum), Krajowa Izba Rozliczeniowa (pod marką Szafir) oraz Unizeto (pod marką Certum). Obecnie bezpieczny podpis można uzyskać najszybciej w ciągu dwóch tygodni. Początkowy koszt podpisu to ok. 300 zł.
Ponadto, aby wysłać PIT przez internet, trzeba najpierw złożyć do urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie i uzyskać zaświadczenie urzędu. Zawiadomienie składa się w formie „papierowej” na formularzu ZAW-E1. Następnie podatnik lub upoważniona przez niego osoba wysyła elektronicznie formularz ZAW-E2 za pośrednictwem portalu www.e-deklaracje.gov.pl. (Zawiadomienie ZAW-E1 i ZAW-E2 można było składać od 1 stycznia 2008 roku, podczas gdy same deklaracje – od 1 kwietnia 2008 roku).
Należy pamiętać, że do złożenia ZAW-E2 konieczny jest podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Po otrzymaniu tych dokumentów urząd skarbowy ma 30 dni na zbadanie zgodności zgłoszonych danych. Podatnik otrzymuje następnie zaświadczenie ZAS- E, pozwalające mu przesyłać e-deklaracje.
„Złożenie elektronicznej deklaracji jest w praktyce niemożliwe, jeśli podatnik nie nabył podpisu elektronicznego i nie złożył ZAW- E2 przed 1 kwietnia” – powiedział Frankowski.
Przypomniał też, że od 1 lipca 2008 roku pracodawcy zatrudniający powyżej 5 pracowników będą mieli obowiązek elektronicznego rozliczania się z ZUS. Deklaracje te muszą być podpisywane bezpiecznym podpisem elektronicznym, więc przedsiębiorcy muszą odpowiednio wcześniej zdobyć taki podpis.