Aż 67% ankietowanych Polaków deklaruje zakup femtokomórek (ang. femtocells) – tak wynika z badań przeprowadzonych na grupie ponad 1800 użytkowników telefonów komórkowych i internetu w sześciu europejskich krajach na zlecenie Motoroli.
Na międzynarodowej konferencji Femtocells Europe 2008 w Londynie Motorola (NYSE:MOT) przedstawiła rezultaty badań nastawienia europejskich konsumentów do nowej, technologii femtokomórek. Mimo tego, że początkowo większości respondentów (75%) trzeba było przedstawić najważniejsze korzyści płynące z wprowadzenia femtokomórek, idea spotkała się z akceptacją. Lepszy sygnał komórkowy w domu, lepsza jakość połączeń oraz niższe koszty rozmów przeprowadzanych z domu.
Polacy są najbardziej otwarci na technologię femtokomórek – 67% respondentów zadeklarowało zakup tego urządzenia w Polsce, w Hiszpanii 62%, we Włoszech 61%, we Francji 34%, w Wielkiej Brytanii 34%, a w Niemczech 33%.
Użytkownicy nowej technologii, która łączy cechy telefonii stacjonarnej, internetowej, mobilnej i dostępu do internetu, będą czerpać korzyści z lepszego zasięgu w pomieszczeniach, maksymalnej prędkość transferu danych, jednego rachunku za wszystkie usługi telekomunikacyjne, ograniczenia opłat za połączenia oraz niezawodnej łączność w domu i poza nim. To wszystko będzie dostępne przez znane już telefony komórkowe typu 3G.
Femtokomórki mogą zmienić typowe dla nas korzystanie z telefonów komórkowych. W Polsce 41% respondentów stwierdziło, że dzięki tej technologii częściej korzystaliby z telefonu komórkowego w domu. Badanie wykazało również, że femtokomórki są postrzegane jako kolejny element, który rozbudowuje i uzupełnia domowe centrum multimedialne. 51% respondentów było bardzo zainteresowanych wykorzystaniem femtokomórki do tego celu przez całą rodzinę.
Femtokomórki mogą być obsługiwane przez dostawcę posiadającego licencjonowane pasmo. Z badań wynika, że 54% respondentów zadeklarowało chęć zakupienia femtokomórki od swojego dostawcy łącza szerokopasmowego, co wskazuje na to, że konsumenci mogą postrzegać tę technologię jako poszerzenie usług szerokopasmowych. Jednocześnie 1/3 respondentów jest zainteresowana włączeniem femtokomórek do pakietu usług telekomunikacyjnych. Te wyniki podkreślają możliwość zintegrowania mobilnych i szerokopasmowych usług.
– Nasze badania potwierdzają, że konsumenci są zainteresowani lepszą jakością usług oraz redukcją kosztów, które zapewniają femtokomórki. Użytkownicy mają większe wymagania wobec swoich dostawców łączności oraz poszukują dostępu do multimediów – podkreśla Joe Cozzolino, wiceprezydent i dyrektor zarządzający EMEA działu Home and Networks Mobility w Motoroli.
Motorola przewiduje, że staną się one integralną częścią domowej łączności. Tym samym operatorzy będą mogli pozyskać i utrzymać nowych klientów, dzięki wydajniejszym usługom oraz nowym aplikacjom przy równoczesnym obniżeniu kosztów ich dostarczania.
Coraz więcej urządzeń trafia do naszych domów, a dla każdego użytkownika istotna jest łatwość ich obsługi: typu “plug & play”. Badania wykazują, że więcej respondentów byłoby zainteresowanych zakupem femtokomórki, jeśli nie musieliby martwić się ustawieniami, konfiguracją z siecią i infrastrukturą operatorów.
– Zapotrzebowanie na produkty typu femtokomórki nie ogranicza się wyłącznie do usług głosowych. Badania jasno wykazują, że jest to okazja, by włączyć telefony komórkowe do grupy urządzeń odpowiadających za łączność w domu, która kładzie nacisk na multimedia i łączność głosową. Dostawcy powinni jak najszybciej wykorzystać tę tendencję i stworzyć odpowiednie produkty oraz zintegrowane usługi – mówi Stuart Carlaw, wiceprezydent działu mobile wireless w ABI Research.
Motorola jest liderem w dziedzinie dostarczania abonenckich rozwiązań femtokomórek, włączając w to szeroki wachlarz urządzeń, wszechstronny koncentrator RAN Gateway, platformę zarządzającą zarówno urządzeniami końcowymi, infrastrukturą sieciową jak i usługami.
Motorola posiada doświadczenie w technologiach konwergentnych (fixed-mobile convergence) oraz w produkcji urządzeń szerokopasmowego dostępu do internetu dla klientów indywidualnych. Z tych doświadczeń operatorzy czerpią korzyści, które spełniają oczekiwania rynku i wiążą się z małym ryzykiem. Obecnie firma prowadzi testy rozwiązania HSxPA Femtocell z wybranymi operatorami europejskimi, m.in. Omnitelem, będącym częścią TeliaSonera Group, na Litwie.