Z najnowszego raportu Urban Logistics międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że w najbliższych latach znacząco wzrośnie zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne w największych miastach europejskich ze względu na bardzo dynamiczny rozwój sektora e-commerce, a także na związane z tym usługi ostatniej mili. Opublikowany raport przedstawia informacje dotyczącego przewidywanego łącznego popytu na powierzchnię logistyczną w miastach na głównych rynkach handlu
elektronicznego w Europie. Prezentowane dane oszacowano za pomocą Urban Space Model – narzędzia opracowanego przez Cushman & Wakefield wspólnie z firmą P3 Logistic Parks – na podstawie aktualnego i prognozowanego wolumenu sprzedaży internetowej.
Pojawienie się nowego podrynku miejskich nieruchomości logistycznych, od którego pochodzi tytuł raportu, jest związane z dynamicznym wzrostem liczby dostarczanych przesyłek. Według prognoz przygotowanych z wykorzystaniem Urban Space Model wolumen dostaw do klientów w Europie wzrośnie do 2021 roku o 69%, przy czym należy oczekiwać istotnych różnic pomiędzy poszczególnymi rynkami, co wpłynie także na wielkość zapotrzebowania na powierzchnie logistyczne. Przy dokonywaniu obliczeń wykorzystano szereg informacji i założeń wynikających z praktyk na rynku miejskich nieruchomości logistycznych oraz aktualnych danych dotyczących zawieranych transakcji internetowych.
Pod względem liczby ludności i siły nabywczej Londyn jest największym i najbardziej dojrzałym rynkiem e-commerce w Europie. Zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne w stolicy Wielkiej Brytanii szacuje się obecnie na ok. 870 tys. m kw., przy czym w 2021 roku może wzrosnąć o 42% do poziomu 1,2 mln m kw.
Niemcy są drugim po Wielkiej Brytanii największym rynkiem handlu elektronicznego w Europie. Wynika to częściowo z dużej liczby większych miast i szybszego rozwoju e-commerce w porównaniu z pozostałymi krajami kontynentu. Popyt na powierzchnie logistyczne w Niemczech wzrośnie o 77%, przy czym zapotrzebowanie szacowane w Berlinie – największym niemieckim rynku – na ok. 370 tys. m kw. stanowi mniej niż jedną trzecią wolumenu prognozowanego dla Londynu w 2021 roku.
Mniej dojrzałe rynki handlu internetowego w Europie zyskają na dynamicznym wzroście sprzedaży w kanale online, co przełoży się również na wzrost popytu na powierzchnie logistyczne do 2021 roku. W ujęciu procentowym zapotrzebowanie najbardziej wzrośnie w Hiszpanii – w Madrycie i Barcelonie aż o 102%, odpowiednio do poziomu 360 tys. m kw. i 167 tys. m kw. Z kolei w Warszawie, która jest relatywnie niewielkim rynkiem i w ostatnich latach odnotowuje szybszy od prognozowanego rozwój rynku e-commerce, popyt na powierzchnię logistyczną może wzrosnąć o 90% – z obecnych 43 tys. m kw. do 82 tys. m kw. w 2021 roku.
Autorzy raportu wskazują również na wysoki koszt realizacji dostaw w miastach, który stanowi nawet 50% łącznych kosztów łańcucha dostaw w Europie – wynosi 70 mld euro i w najbliższych pięciu latach może wzrosnąć o 7-10%. Obecnie nieruchomości logistyczne zlokalizowane są na przedmieściach, a relokację do miast utrudnia zarówno negatywne nastawienie do obecności obiektów logistycznych na terenach miejskich, jak i przeznaczanie dostępnych gruntów na inwestycje, które przynoszą większy zysk.
Lisa Graham, dyrektor działu badań i analiz rynku nieruchomości logistycznych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield, powiedziała: – Zakupy online stają się coraz powszechniejsze. Z tego względu duże miasta w Europie powinny odpowiednio przygotować się do obsługi rosnącej liczby dostarczanych przesyłek. Na podstawie naszego modelu Urban Space Model przewidujemy znaczny wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi we wszystkich miastach. Warto podkreślić, że prognozowany dla Wielkiej Brytanii wzrost o 42% należy do najmniejszych, co wymownie świadczy o kierunku, w jakim rynek ten będzie się rozwijał.
W przyszłości sklepy internetowe i firmy dostarczające przesyłki będą zmuszone korzystać z powierzchni logistycznych w miastach, aby spełniać rosnące oczekiwania klientów w zakresie szybkości i niezawodności dostaw. Jednocześnie będą dążyły do redukcji kosztów ze względu na rosnące stawki czynszu”.
David Szendzielarz z firmy P3 Logistic Parks będącej europejskim inwestorem i deweloperem obiektów magazynowych, współautor raportu, powiedział: – W najbliższych latach sektor nieruchomości logistycznych w miastach będzie dynamicznie się rozwijał wobec dalszej ekspansji e-commerce w całej Europie. Każdy dodatkowy kilometr zwiększa koszt dostawy i wydłuża czas realizacji. Zapotrzebowanie na tego typu nieruchomości bez wątpienia istnieje, ale uzyskanie niezbędnych pozwoleń na wybudowanie odpowiedniej jakości obiektów w centrach miast może stanowić duże wyzwanie. W firmie P3 blisko współpracujemy zarówno z klientami, jak i władzami miejskimi przy opracowywaniu rozwiązań, które pomogą zmniejszyć lukę pomiędzy aktualną podażą i przewidywanym popytem, a także zaspokoić zapotrzebowanie na magazyny umożliwiające szybką realizację dostaw w sposób przyjazny środowisku i ograniczenie ruchu na ulicach.
Rob Hall, dyrektor działu nieruchomości logistycznych i przemysłowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield, powiedział: – Nasz Urban Space Model dostarcza cennych informacji najemcom i deweloperom dotyczących kształtowania się popytu w najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmencie sektora logistycznego.