Rusza nowy operator na rynku telefonii mobilnej – Mobilna Telefonia Internetowa Sp. z o.o. (MTI) oferująca usługę LoVo. Usługa LoVo to telefonia internetowa VoIP realizowana przy pomocy telefonów komórkowych wyposażonych w szerokopasmowy dostęp do internetu w technologii WiFi i/lub UMTS.
MTI oferuje w pełni funkcjonalną telefonię mobilną w technologii
UMA, warto jednak podkreślić, że nie jest ona związana z żadnym
operatorem komórkowym (dotychczasowe pionierskie rozwiązania UMA zawsze
wiązały się z koniecznością współdziałania z jedną, konkretną siecią
GSM, oferującą tego typu usługę) i umożliwia wykorzystanie usług
wszystkich operatorów GSM. Kluczowa funkcja UMA, która polega na
płynnym przełączaniu rozmowy pomiędzy technologią internetową (VoIP) i
GSM jest realizowana z dowolnym operatorem komórkowym. Użytkownik,
który rozmawia za pomocą telefonu komórkowego z aplikacją LoVo, łącząc
się z punktem dostępowym WiFi po wyjściu z zasięgu bezprzewodowego
Internetu, jest automatycznie przełączany na technologię GSM. Proces
ten działa też w druga stronę.
Nie jest to jedyna nowatorska zaleta usługi LoVo, bowiem MTI, jako
pierwsza firma na rynku, oferuje płynny roaming pomiędzy sieciami WiFi
i 3G – to znaczy, że jeżeli w czasie prowadzenia rozmowy jakość sygnału
WiFi (lub jego siła) spadnie poniżej zadanej wartości, system płynnie
przełączy rozmowę VoIP na UMTS w sposób niezauważalny dla użytkownika.
Dodatkową wartością jest przyznanie stacjonarnego numeru telefonu (w
numeracji 39xx z rejonizacją ogólnopolską), na który można „wdzwonić”
się w momencie, gdy słuchawka jest w zasięgu Internetu (sieci WiFi lub
UMTS) – działają wtedy dwa numery – GSM i stacjonarny. Rozwiązanie to
sprawia, że użytkownik, w każdej chwili jest dostępny pod stacjonarnym
numerem telefonu, niezależnie od tego czy znajduje się przy swoim
biurku czy np. zagranicą w zasięgu hot spotu.
Zintegrowany dialer (część aplikacji telefonu, która umożliwia wybór
numeru telefonu z książki telefonicznej) umożliwia korzystanie z jednej
książki telefonicznej dla połączeń VoIP i GSM oraz automatyczny wybór
technologii połączenia pod kątem najniższej ceny połączenia (jeżeli
dostępny jest bezprzewodowy Internet).
Implementacja zaawansowanych technologii na platformie LoVo jest
wynikiem 2 letniej współpracy firmy MTI (dawniej Echotel) z irlandzkim
partnerem, który jest firmą zaawansowanych technologii i liderem tego
typu rozwiązań na świecie, jak również dostawcą bezprzewodowej
infrastruktury sieciowej – NETGEAR Poland. Na mocy umów, MTI jest
wyłącznym użytkownikiem systemu na rynku polskim i środkowoeuropejskim.
Jak to działa:
Na telefonach abonenckich instalowana jest aplikacja LoVo. Aktualnie
słuchawki, które spełniają wymagania usługi to Nokia serii E60, 61, 65,
70, Nokia N80 oraz większość smarphoneów i PDA oparte na systemie
WindowsMobile 5.0, w tym wiele popularnych urządzęń firmy HTC (pełna
lista wspieranych urządzeń znajduje się na stronie internetowej
www.LoVo.pl). Aplikacja jest w pełni skonfigurowana i jedyne, co trzeba
wpisać to login i hasło, które system LoVo przysyła po wstępnej
rejestracji użytkownika. Aby móc dzwonić poprzez WiFi konieczne jest
oczywiście skonfigurowanie bezprzewodowego punktu dostępowego i
podłączenie do niego bezprzewodowo słuchawki lub uruchomienie na swoim
koncie GSM usługi szerokopasmowego ryczałtowego dostępu 3G (ważne, aby
w wybranej usłudze UMTS operator GSM nie naliczał opłat za każde
kolejne kilobajty danych, bo wtedy okaże się, że rozmowa internetowa
będzie droższa od standardowego GSM).
Dla kogo:
MTI na początku adresuje swoją usługę do klienta biznesowego oraz do
entuzjastów nowych technologii telekomunikacyjnych. Oferta dla firm to
nowatorskie podejście do rozwiązań telefonii biurowej – MTI proponuje,
aby pracowników wyposażyć w służbowe telefony komórkowe wyposażone w
aplikację LoVo, zamiast budować sieć telefoniczną wewnątrz firmy,
stawiać centrale, budować systemy back-upowe. W pomieszczeniach firmy
stawiany jest punkt lub sieć punktów bezprzewodowego internetu WiFi i
pracownicy przychodząc do biura dołączają się do wewnętrznej sieci
bezprzewodowej. Każdy aparat mobilny staje się wtedy jednocześnie
telefonem komórkowym jak również „biurkowym”, podłączonym do w pełni
funkcjonalnej wirtualnej centrali PBX.
Jaka jest korzyść dla firmy?
Każdy pracownik ma stale przy sobie swój telefon mobilny – jest więc
stale dostępny pod swoim wewnętrznym numerem firmowym; wszystkie
rozmowy jakie wykonuje są w inteligentny sposób kierowane tak, aby
zawsze koszt połączenia był najniższy. W przypadku awarii systemu,
braku internetu lub innych problemów, każdy pracownik jest zawsze (w
ostateczności) dostępny pod swoim komórkowym numerem, może również cały
czas wykonywać połączenia zewnętrzne przy użyciu technologii GSM. Takie
rozwiązanie daje 100% poziom bezpieczeństwa bez konieczności budowy
dodatkowych systemów teleinformatycznych. Nie bez znaczenia jest też
fakt, iż lokalizacja geograficzna oddziałów biur i pracowników jest
obojętna dla systemu – wszyscy „spięci” są w jednej centrali wirtualnej
i mogą porozumiewać się pomiędzy sobą bezkosztowo, nawet na odległość
tysięcy kilometrów.
A w domu?
Aplikacja LOVO umożliwia ustawienie 3 równoległych profili VoIP,
więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracownik firmy po przyjściu do
domu jednym ruchem przełączał profil biurowy na domowy i uzyskiwał swój
własny domowy numer stacjonarny wykonując połączenia na swoje własne
konto. MTI specjalnie z myślą o takich klientach wprowadziła usługę
DOM, która jest pierwszym na polskim rynku prepaidowym telefonem
domowym.
Przyszłość:
Usługa LOVO oparta jest na rozwiązaniach internetowych, nie
związanych z lokalizacją geograficzną, współpracującą z każdym
operatorem GSM, więc nic nie stoi na przeszkodzie w dalszym rozwoju na
innych rynkach.
LoVo – jak twierdzą szefowie MTI – to jeden telefon, który zastępuje
wszystkie inne potrzebne w aktywnym życiu rozwiązania telekomunikacyjne
– GSM, biuro i dom.
źródło: MTI